Конспирацията срещу Мария Магдалена не е само в главата на Дан Браун

На 22 юли християните отбелязват Деня на Мария Магдалена - един от най-отдадените последователи на Исус Христос.

Въпреки че тя е сред важните библейски фигури, чак през XXI-ви век се превръща в неофициална светица и патрон на маргинализираните вярващи.

Преди 15 години Дан Браун издава неговия "Шифърът на Леонардо".

Оттогава заради него мнозина вярват, че Исус и Мария Магдалена са били женени и са имали деца, а истината за тяхната връзка е потулена от църквата.

И до момента няма ясни доказателства за брак между Христос и Мария Магдалена, камо ли за деца, но нови проучвания показват, че наистина има конспирация, която да опетни името й.

Елизабет Шрадер е докторант в Харвард и литературен анализатор и вярва, че ролята на Мария Магдалена е умишлено принизена и влиянието й е омаловажено от онези, които са пренаписвали и преписвали Библията. Шрадер се обръща към много стари ръкописи на Новия завет и по-точно към историята на възкръсващия Лазар.

Според версията, която можете да намерите в Библията, Лазар има две сестри - Мария и Марта, затова има спор за същата Мария ли става въпрос, или за друга.

Докато Шрадер разглежда папирус от II-ри век, който е и най-старият писмен вариант на историята, тя забелязва нещо странно.

Някой е задраскал буквата йота и я е заместил с призвука "т", променяйки Мария на Марта. Два куплета по-късно преписвачът разделя жената на две - на много места се използва едно име, но се описват две различни жени под определението "сестрите".

Това не се среща само в този ръкопис. На много места вместо Мария се споменава Марта и на също толкова се споменава Марта вместо Мария.

Проучването на Шрадер показва, че и в евангелието на Йоан, и в старите гръцки ръкописи се случват необясними на пръв поглед неща около Мария/ Марта. Според Шрадер Марта е добавена към историите за Лазар по-късно и преписвачите на Новия завет просто са почнали да копират името й.

Има доказателства, които потвърждават мнението на изследователката.

Коментатори по Евангелието на Йоан смятат, че Мария е вършила неща, които модерното ни общество приписва на Марта, ако въобще я има в разказа. Някои, тълкуващи писанията, смятат, че именно Мария казва на Исус, че е Божият син и месията, слязъл на земята.

Намират се и още археологически свидетелства.

Много стенописи изобразяват само една жена до Лазар и в историята за него. При възкръсването му до него също има само една жена до него.

Разбира се, нищо от това не потвърждава, че Мария, сестрата на Лазар, е и Мария Магдалена. Но, както Шрадер отбелязва, има поразителни прилики между двете. И двете жени плачат на гроба на Христос, и двете са свидетели на възкресението. Паралелите между тях в текстовете са толкова много, че няма как да е случайно. Четирите евангелия искат да представят двете Марии еднакви.

В Библията обаче има две различни истории, които говорят за Мария и за Марта. В евангелието на Лука се разказва за сестри - една, която слуша внимателно думите на Исус (Мария), и една, която е вкъщи и върши домакинската работа (Марта).

Там обаче въобще не се споменава Лазар. Както казахме, в евангелието на Йоан се казват двете имена, но не става ясно дали те са от едно и също семейство.

Целта на това сливане е да разсее читателя от паралелите между Мария Магдалена, която става свидетел на възкресението, и Мария на гроба на Лазар.

Явно още в много, много ранна фаза на християнството някой се е опитвал да омаловажи ролята на Мария Магдалена. Представете си, че в евангелията една и съща жена следва Христос, стои в подножието на кръста, помазва тялото му и накрая е свидетел на възкресението.

Толкова внимание към една-единствена неща идва в повече за църквата.

И затова Мария Магдалена е разделена на три отделни жени.

Аргументите на Шрадер съдържат данни, които други учени пропускат. Тя е прегледала повече от 2000 ръкописа на историята за Лазар и във всички тях намира доказателства за теориите си.

Някои нейни критици настояват, че Марта и Мария в древногръцкия и латинския лесно могат да се объркат, макар че в евангелието на Лука е очевидно, че няма грешка. Според Шрадер има едно съвсем просто обяснение за това.

За нея преди подобни разкрития са били убиец на вярата, но сега всъщност имат обратния ефект. Идентифицирането с жени като Мария Магдалена помага на много хора да се осъзнаят като християни.

А и за първи път библейска личност изскача от страниците на Библията и за нея се говори и в "светски" книги...

#3 Dox 23.07.2018 в 21:10:30

Няколко години преди да се появи "Шифърът на Леонардо", норвежецът Том Егеланд, журналист /доколкото си спомням/, публикува книга с поразително подобен сюжет озаглавена - "Краят на кръга". Излиза в малък тираж, тъй като за разлика от Дан Браун, Егеланд няма възможности за такава мощна, масирана кампания, осъществена месеци преди книгата да се появи на пазара. След това публикува и други книги на подобна тема, като повечето са преведени у нас, а Егеланд го представят, като "Авторът, по чиито дири върви Дан Браун".

Новините

Най-четените