Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ватиканът и киното

"Новият папа" (на снимката) и "Двамата папи" са две нови произведения, които ще ни отведат зад стените на Ватикана. Но връзката на киното с най-малката суверенна държава в света съществува от десетилетия. Снимка: Youtube
"Новият папа" (на снимката) и "Двамата папи" са две нови произведения, които ще ни отведат зад стените на Ватикана. Но връзката на киното с най-малката суверенна държава в света съществува от десетилетия.
Сред примерите за това е "Сладък живот" на Федерико Фелини.
Естетиката на Ватикана е сред малкото приятни неща и в трилъра "Ангели и демони" с Том Ханкс.
Ватиканът също така е "киноманско местенце", а сред прожектираните филми там са продукции като "Страстите Христови" на Мел Гибсън и "Мълчание" на Мартин Скорсезе (на снимката: Лиъм Нийсън в кадър от филма).

Римокатолическата eстетика завладява културния пейзаж с две амбициозни нови произведения, които ни отвеждат зад внушителните стени на Ватикана - "Новият папа" и "The Two Popes".

Първото заглавие е дългоочакваното продължение на страшно успешния минисериал на Паоло Сорентино "Младият папа", в който Джъд Лоу изигра първият и измислен американски свети отец – Лени Белардо. Второто произведение е вдъхновено от истински събития, представя реални папи и проследява отношенията между Бенедикт XVI и Франциск, изиграни съответно от сър Антъни Хопкинс и Джонатан Прайс.

Отсега много хора предупреждават да се прави разлика между двата амбициозни продукта. "Новият папа" е на HBO, а "The Two Popes" - на Netflix. Вдъхновението от Ватикана стои в сърцето и на двете мейнстрийм развлечения.

"Двамата папи"

Най-малката суверенна държава в света – както по площ, така и по население – е пълна с история и естетика, предизвиква противоречия, преклонение и огромно количество конспиративни теории.

Това е църковна държава, управлявана от епископа на Рим – папата. Ватиканът се намира в сърцето на италианската столица и е сред топ атракциите не само във Вечния град, но и на цяла Европа. Всички най-високи държавни функционери са католически духовници от различни националности.

Независимият град-държава е основан през 1929 г. с Латеранския договор между Светия престол и кралство Италия. Според условията на договора, Светият престол има "пълна собственост, изключителна суверенна власт и юрисдикция" над града-държава.

На територията на Ватикана се намират световно разпознаваеми религиозни и културни обекти като Базиликата "Св. Петър", Сикстинската капела и Ватиканските музеи. Те разполагат с някои от най-известните картини и скулптури в света.

Изобилието от красота и изкуство и наличието на наситено политическо и религиозно минало превръща Ватикана в естествен източник на истории за киното.

Една от най-поетичните и легендарни сцени, свързани с папската държава, е от шедьовъра на Федерико Фелини "Сладък живот" от 1960-а година. Персонажът на Марчело Мастрояни ухажва току-що пристигналата холивудска звезда Силвия, изиграна от Анита Екберг. Двамата се изкачват по стълбите на катедралата "Св. Петър" и накрая пред тях се открива великолепна гледка към Рим, но не преди една шапка да излети с вятъра навън. Целият филм е пълен с религиозна символика и представлява квинтесенциалното римско произведение на седмото изкуство.

Режисьорът на "Младият папа" и "Новият папа" Паоло Сорентино заяви своя интерес към Ватикана още с кадрите на "Великата красота", който е и обяснение в любов към Фелини и неговия "Сладък живот".

В един от най-изящно композираните кадри виждаме внушителната снага на "Св. Петър". Камерата на Сорентино минава през древните улички на града и намира много монахини, свещеници, че даже и един кардинал с вкус към качествената кухня и авангардните рецепти.

"Великата красота"

Но Светия престол не приютява само авторски шедьоври ала Фелини. Естетиката на Ватикана е едно от малкото приятни неща в конспиративния трилър "Ангели и демони" с Том Ханкс по мегабестселъра на Дан Браун.

Импресионистичното документално есе "Барака" посвещава на пищните интериори на базиликата "Св. Петър" някои от най-изумителните си кадри.

Ватиканът вдъхновява и Копола, който дава на папските интриги централно място в сюжета на "Кръстникът III" и смесва игрите по върховете на Римокатолическата църква с италианската мафия и фамилията Корлеоне. Католическата връзка е едно от най-силните неща във филма, който художествено и идейно отстъпва на предишните два шедьовъра. Но сцените с измисления кардинал Ламберто си заслужават.

"Кръстникът 3"

Киното се вдъхновява от Ватикана, но и Ватиканът се оказва доста киноманско местенце, ако може така да се изразим.

Градът-държава е организирал частни прожекции за филми като "Страстите Христови" на Мел Гибсън и "Мълчание" на Мартин Скорсезе, а през 1995-а пусна собствен списък с 45 важни заглавия, за да отпразнува стогодишнината от създаването на киното. Сред филмите, избрани от Ватикана, са монументални творби като "2001: Космическа одисея", "Андрей Рубльов", "Крадци на велосипеди", "Гражданинът Кейн", "Осем и половина", "Великата илюзия", "Метрополис", "Носферату", "Пътят", "Списъкът на Шиндлер", "Седмият печат", "Поляната с дивите ягоди", "На кея" и още шедьоври.

Да, във Ватикана определено разбират от филми и имат доста по-изтънчен вкус от повечето съвременни критици.

Най-четените