Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Ферари": Майкъл Ман сбъдна мечтата си с този филм, но така и не разбираме какво иска да покаже

Не са малко амбициозните биографични филми, които излязоха през последната година. Видяхме блестящите "Опенхаймер" и "Маестро" и съвсем не чак толкова блестящия "Наполеон".

Сега е ред на драматичната история за легендата Енцо Ферари и вероятно най-турбулентния период от живота му.

Над три десетилетия бяха необходими на режисьора Майкъл Ман ("Жега", "Вътрешен човек"), за да реализира мечтата си и да заснеме филм за създателя на популярната автомобилна компания. Ето защо вече готовият "Ферари" най-вероятно е филмът с най-голяма сантиментална стойност за Ман.

Проблемът е, че май не се получава това, което режисьорът е очаквал, въпреки силното присъствие на Адам Драйвър и Пенелопе Круз в главните роли - на Енцо Ферари и съпругата му Лaура.

"Ферари" разказва за събитията в период от няколко месеца през 1957 година. Бизнесът на Енцо е затънал в дългове и е на прага на фалит. Победите в състезанията секват, а местният конкурент "Мазерати" сериозно заплашва статута на "Ферари" като водеща сила в Италия и Европа.

Пенелопе Круз има силно присъствие като Лаура Ферари Снимка: Форум Филм България
Пенелопе Круз има силно присъствие като Лаура Ферари

Към това се прибавят и личните проблеми.

Нестабилният брак на Енцо и Лаура окончателно е разбит заради загубата на сина им Дино година по-рано. На всичкото отгоре се оказва, че автомобилистът си има тайно второ семейство с Лина Ларди (Шайлийн Уудли), за което знаят всички, освен съпругата му.

За капак на всичко, Енцо решава да заложи всичко на победа в легендарното и изключително тежко рали "Миля миля" с дължина от над 1000 мили през пътищата на Италия...

Тук може да бъде открита и голямата пробойна около сценария. Не става ясно дали "Ферари" е посветен на състезания и високи скорости, или на тежките моменти в личния живот на Енцо.

Филмът така и не намира център за своите две основни сюжетни линии, които сякаш в повечето време вървят паралелно и не намират пресечна точка помежду си.

Място се опитва да си намери и историята на испанския пилот Алфонсо де Портахо (Габриел Леон), но тя е безкрайно повърхностна. Така е с всички останали персонажи, като изключим Енцо и Лаура.

Появяват се и изчезват разни хора, за които не става ясно точно какви са. Дори основен герой като Лина Ларди изглежда изпразнена от същност, а всички останали стоят просто за пълнеж.

Именно защото филмът само отчасти очертава две сюжетни линии, не разбираме много за това кои са големи имена и пионери в света на високите скорости като Де Портахо, Пиеро Таруфи, Питър Колинс, Стърлинг Мос, Карло Кити или пък Адолфо Орси.

"Миле миля" е прекратено след трагедията от 1957 г. Снимка: Форум Филм България
"Миле миля" е прекратено след трагедията от 1957 г.

Разбира се, на екран имаме и не по-малко митични модели автомобили, чиито дизайн и звук на двигателите представляват наслада за сетивата на всеки фен.

Те са в основата на сцените на висока скорост, които безспорно са добри. Има го чувството за динамика, адреналин и напрежение. Пейзажните картини на италианската провинция по време на "Миле миля" към последната третина от филма са изключително красиви и добре представени.

Това добро впечатление бързо бива изтрито от лошото качество на специалните ефекти.

Няколкото показани зрелищни катастрофи изглеждат почти комично и вместо да подбудят чувство на драматизъм, по-скоро провокират насмешка.

Наистина е срамота при бюджет от 95 милиона долара и толкова големи амбиции да не се отдели внимание на такъв ключов елемент.

Патрик Демпси влиза в ролята на Пиеро Таруфи Снимка: Форум Филм България
Патрик Демпси влиза в ролята на Пиеро Таруфи

Ако трябва да обърнем внимание на актьорската игра, то може да се говори единствено за тази на Адам Драйвър и Пенелопе Круз, тъй като - както казахме - присъствие от останалите просто няма.

Тук трябва да се отбележи и набиващият се в ухото фалшив италиански акцент на английски при повечето актьори, но това като че ли стана нещо напълно нормално за всяка американска продукция.

Със сигурност испанката Круз доста по-добре докарва автентично произношение от американците Драйвър, Уудли и Патрик Демпси, който всичко на всичко има не повече от десетина минути екранно време в ролята на Пиеро Таруфи.

Иначе химия между двамата главни актьори определено има. Трудните отношения на Енцо и Лаура са показани по емоционален начин в сцени, редуващи страст, ярост и умерен, ненатрапчив хумор на точните места.

Определено ще се намерят моменти, които искрено ще развеселят всеки зрител между някои прекалено драматични сцени. Всъщност лицата на Драйвър и Круз толкова често са дадени в близък план за по-мелодраматичен ефект, че вероятно след прожекцията ще познавате всичките им лунички и бръчки.

В крайна сметка имаме филм, който в най-добрия случай се класира като нелош.

За съжаление остава доста далеч от големите си амбиции, високите очаквания и трудно ще остави следа след себе си.

В стремежа си да вмъкнат възможно повече от живота на Ферари и това, което се случва през бурната 1957 година, сценаристът Трой Кенеди Мартин и режисьорът Майкъл Ман по-скоро размиват картината, а ние така и не разбираме какво са искали да кажат.

Ето защо...

ОЦЕНКАТА НИ ЗА "ФЕРАРИ": 3 от 5 кафенца

"Ферари" е по кината от 5 януари.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените