"Булгартабак" да пусне на пазара една-две марки в най-ниския ценови сегмент, които да бъдат достъпни за по-голяма част от бедното население. Това ще намали контрабандата и ще увеличи приходите от акциз. Ето това странно предложение оферира днес директорът на Агенция "Митници" Ваньо Танов, който беше извикан за изслушване от парламентарната бюджетна комисия.
По думите му пушачите с ниски доходи щели да предпочетат тези марки цигари, а не да търсят контрабандни. За да конкурира цените на контрабандните цигари, държавният тютюнев холдинг трябва да пусне цигари по 2-2.30 лева кутията. В момента акцизът е 58% от продажната цена на българските цигари. Това означава, че за да пусне цигари с цена, конкурентна на контрабандните, "Булгартабак" трябва да се откаже от каквато и да била печалба и да работи на загуба.
Повече се печели от контрабанда на цигари, отколкото от наркотици, заяви Танов. Преди време в медийни публикации беше казано, че дилърите на дрога се преориентират към продажбата на нелегални цигари. По думите на митничар №1 хем печалбата е по-голяма, хем наказателната отговорност е по-ниска.
Ясно е, че акцизът на цигарите няма да бъде понижен, но трябва да се търси вариант рязаният тютюн да не бъде с такава висока стойност и той да задоволява търсенето на пушачи с ниски доходи, смята той. В същото време при обсъждането на бюджет 2011 беше повишен, по предложение на Министерството на финансите, акцизът за рязания тютюн. Заместник-министърът Владислав Горанов обясни, че така щели да се насърчат пушачите на..."Булгартабак".
По официални данни пушачите у нас са около 2.5 млн. души. Дневно един пушач изпушва около 13 цигари.
Директорът на митниците изчисли, че за 5 млрд. къса не се плаща акциз.
В 40 % от населените места липсвали легитимни места за продажба на цигари, но нямало и интерес да се предлагат акцизни цигари.
Междувременно Танов отчете, че над 100% е изпълнен планът за приходите на Агенция "Митници" за 2010 г.
Спрямо 2009-а имало ръст с 3.7 %. За първи път се случва Агенция „Митници" да има нулеви задължения към фирмите и планът да е изпълнен, заяви той.
111 % изпълнение има при ДДС, с 520 млн. лева повече ДДС е събрано спрямо 2009 г. По отношение на акцизите изпълнението обаче е на 91.5%.
няма никакъв начин акциза да се намали за отделни марки, а без намалението му това няма как да стане така че накратко казано това е глупост