Кубчета

"Ако няма дисциплина, няма как да осигурим качествено образование", категорична е просветният министър Анелия Клисарова. Така решила, след като видяла резултати от социологическо изследване на агенция "Сова Харис" - там над 50% от анкетираните посочили дисциплината като основен проблем на училищното образование.

Първо, що за министър на образованието е този, който се ръководи в действията си от проучвания на социологически агенции (хич и да не говорим, че тази конкретно обяви Бареков за трета сила в следващия парламент)?

Второ, наистина ли говоренето в час и неизвинените отсъствия създават повече неприятности от неадекватно подбрания материал, нискоквалифицираните учители и никаквите им изисквания към децата, заради които в 7 и 12 клас родителите се налага да се бъркат надълбоко за частни уроци? Ако, разбира се, родителите имат дълбок джоб.

Но за тези проблеми някак не е хубаво да се говори по време на отчет в края на годината.

Все пак идват празници, да не дразним съставителите на бюджети (където образованието никога няма да получава и 5% от БВП) и съставителите на учебници. Най-лесното е да кажем, че заради ниската дисциплина на децата образованието ни е на дъното на класациите. Защото така снемаме отговорността от институциите и я прехвърляме цялата, на сто процента, на родителите. "Такива деца сте възпитали, от нас какво да очаквате?!"

Нищо. Освен че законопроектът за предучилищното и училищно образование се точи от кабинета на тройната коалиция.

От думите на Клисарова и заместника й Иван Кръстев става ясно, че властта не само търси проблема на грешното място, но и ще го бори с абсолютно измислени решения. Във всички училища наистина има гамени, понякога посягат и на преподаватели. Такива с извънкласни дейности и клубове по интереси няма да ги оправиш. В един момент просто трябва да ги изгониш.

Но не можеш. Заради делегираните бюджети (гордост на всички образователни министри от Даниел Вълчев насам), директорите почти не изключват ученици - с намаляване на бройката пада и субсидията. Пък на побойниците най-много да измислят извънкласна дейност "Самбо" или "Бокс". Поне да могат да млатят учителките си качествено.

Мерките на министър Клисарова няма да променят тези момчета и момичета, заради които в училище е страшно. Сякаш не е и това целта. Май е по-важно останалите деца да са по-здраво вързани с примката на неадекватната ни образователна система. Покрай поредната доза недомислени занимания (този път - с цел "дисциплиниране"), ще се стигне до там, че средното образование ще форматира три ясно различими типа - престъпници, емигранти и... кубчета, на които им е все тая за всичко.

#2 strawsPulledAtRandom 18.12.2013 в 16:58:13

Дисциплината си е очевиден проблем и за решаването му не са необходими тези вездесъщи пари, които трябват за подобряване заплащането на учителите, материалната база и т.н. Не виждам с какво не е съгласен авторът. На децата липсва мотивация, защото знаят, че и да ги оставят на поправителен, ще им го дадат; и да получат неизвинени, пак няма да ги изключат от училището и т.н. - само заради борбата за повече ученици. Не виждам нищо лошо в създаването на елементарна дисциплина в училище. Забележете, не говоря за затягане, а за създаване на дисциплина, защото в момента тя съвсем отсъства. Разбира се, имам предвид създаване на атмосфера, в която учителят се чувства поне толкова защитен от прояви на неуважение от страна на учениците, колкото и те от негова страна, а не нео-Макаренков стил на обучение. И реално оценяване на знанията, подчинено на съвсем конкретни правила, не повсеместно писане на раздути оценки, защото нереалната оценка е разрушителна за мотивацията за учене при доста хора. С нормализирането на атмосферата, отчасти ще се разреши и друг проблем, който плаши славния ни анализатор, г-н Автора - демотивираните учители. А те са такива не само заради ниското заплащане, но и заради ниския социален статус, който им носи професията. Това е абсурд, който очевидно трябва да се промени.

Новините

Най-четените