"Какво всъщност е станало, как така е изчезнал, а дали няма надежда да се върне?" Ето тези въпроси си задават близките на пътниците от полет MH370. Боинг 777 на Малайзийските авиолинии, изчезнал на 8 март с 239-те си пасажери, обявен за потънал в Индийския океан 16 дни по-късно, без нито един оцелял.
В самолета от Куала Лумпур към Пекин пътуваха граждани от 13 държави, като най-много бяха пасажерите от Китай - 154 души.
През последните дни роднините им са разкъсвани между тъгата и дълбок гняв, докато издирването на близките им продължава. Част от близките въстанаха срещу полицията и протестираха пред малайзийското посолство в Пекин по-рано тази седмица. С бели тениски, на които пише "Молете се за MH370", те скандираха и настояваха за доказателства, че самолетът е потънал в Индийския океан.
Възможният протест в Китай
Законите в Китай забраняват масовите събирания, затова и подобни изблици не са срещано явление. Демонстрацията е изглеждала спонтанно, твърди представител на властта, пожелал анонимност, защото няма право да прави изявления пред медиите. На полицията е наредено да блокира шествието, но да пуснат хората, ако пробият полицейския кордон. Призовани са да действат сдържано.
С това властта показва толерантност към протеста, но в никакъв случай не и подкрепа, казва правителственият източник. Според него в Китай има много недоволни от управлението, затова протестът много лесно би могъл да измести мишената си от Малайзия към правителството. Затова на близките на загиналите е било позволено да проявят гнева си, но само ако бъдат сдържани.
Трудно могат да бъдат сдържани обаче легионите от китайски "интернет граждани". В последните дни всички - от известни личности до водещи блогъри, публикуваха гневни коментари за Малайзия, като някои дори призоваха да се бойкотира всичко малайзийско.
Други обаче са на различно мнение - не може да се бойкотира цяла държава заради неблагонадеждното правителство, защото и китайските власти не са стока.
Китай между чука и наковалнята
Взривът от емоции, избухнал след официалното съобщение на властите в Малайзия, увеличава натиска върху китайското правителство, смятат анализатори. Пекин настоя Малайзия да разкрие повече информация за инцидента.
Нормално е тази голяма трагедия да е хванала малайзийското правителство неподготвено, но все пак се отчита и това, че още от самото начало Малайзия дава информация за MH370 парче по парче, което създава усещане, че нарочно укрива данни.
Това обаче не променя факта, че Китай е между чука и наковалнята. Властите трябва да демонстрират на семействата на загиналите и на цялото общество, че правят всичко възможно и използват всички ресурси, за да помогнат на близките на пасажерите от MH370.
Правителството не може да си позволи да изглежда безсърдечно, глупаво или слабо.
Същевременно по геополитически причини Китай трябва да внимава как действа спрямо Малайзия, защото страната е важен партньор в Асоциацията на страните от Югоизточна Азия (АСЕАН). Въпреки териториалните спорове между двете страни заради група острови в Южнокитайско море, те имат топли отношения.
Малайзия е необходима и за поддържането на баланса в дипломатическите взаимоотношения между Китай и държави като Филипините и Сингапур, затова Китай не може да си позволи изстиване на близостта с Малайзия.
Китайските семейства след MH370
Времето ще покаже, дали Малайзия е направила достатъчно. Неяснотата за случилото се кара много от семействата, изгубили близки на борда, да се чувстват смазани и ядосани. Някои от тях обвиняват малайзийските власти в провал при информирането. Други ги обвиняват в лъжа или прикриване на факти. Няма гаранция, че някога ще узнаят истината.
Повечето от тях отказват да приемат, че близките им са загинали в Индийския океан, докато не да се запознаят с всички подробности около случилото се.
Преди изчезването на полет MH370 най-тежкият инцидент в историята на малайзийската авиация беше отново с полет на Malaysia Airlines 653 през 1977 г. - самолет се разби със 100 души на борда, след като е отвлечен, а близките на пасажерите и до днес не са убедени, че точно такава е истината.