Шанхай е един от "тези" градове - дори и да сте го виждали във филми и реклами, не можете да се подготвите за реалността. Мащабите и темповете на развитие спират дъха. Боята току-що е изсъхнала от половината от града, а строежите все още продължават. Това е град, който расте във всеки смисъл. Истинските изненади обаче са в училищата му - както британската преса установи при посещение в Шанхай с екип от британски учени и специалисти по математика.
Статистиките са публично известни
Към 16-годишна възраст средният ученик в Шанхай е 3 години по-напред в познанията си по математика спрямо европейския и британския му връстник. Най-бедните ученици са поне с година напред от най-богатите европейчета. Шанхай е стабилно начело на класацията на ОИСР за познания по математика.
Понякога се твърди, че това става за сметка на креативността. Преди дни британската Асоциация на директорите на училища предупреди - на база изследване сред ученици - че стремежът на английското правителство за академична взискателност рискува да унищожи удоволствието от ученето. Изводът беше кратък и ясен: по-добре свободен дух, отколкото зомбирани автомати.
Но ако наистина посетите класните стаи в Китай, изтърканите стереотипи за механично заучаване и безумни процедури - на тълпи от деца, скандиращи идентични отговори - напълно липсват. Учителите не са авторитарни - те са дружелюбни и се държат професионално.
И децата са въодушевени да бъдат в училище, охотно отговарят на въпроси и бързат към черната дъска, за да обяснят решението си пред останалата част от класа. Учителите обясняват концепциите ясно и кратко; а учениците правят упражнения в кратки, концентрирани периоди и получават незабавна обратна връзка.
И учителите по математика в Китай са блестящи и вдъхновяващи
Голяма част от материала, преподаван на 6-7-годишните деца в Европа и Китай - като събиране и изваждане - не е толкова различен. В Китай обаче темите се разглеждат и дискутират в много по-голяма степен. И задачите стават все по-трудни в рамките на урока. Децата гледат напред, така че вниманието е изцяло концентрирано върху учителя, който може да установи дали децата обръщат внимание.
Учителите се специализират и в основното, и в средното училище, като има отделни учители по математика и английски език. И, което е най-важно - те прекарват по-голямата част от времето си в даване на обратна връзка на учениците и обсъждане на най-добрите методи с колегите си.
Друг мит е, че децата в Китай са в училище целодневно. Всъщност обаче времето на обучението им не е много по-различно от европейското; то обаче се използва много по-ефективно. Децата решават някои задачи у дома и учителят дава оценки на домашното веднага, предлагайки пряка помощ, ако детето не разбира задачата. Проблемите се диагностицират чрез обратна връзка. Математиката се преподава всеки ден в основното и средното училище.
И учителите правят всичко по силите си никое дете да не изостава
Това "дълбоко" обучение още от самото начало - с акцент върху традиционните методи, като делене със записване, но ясно обяснено - означава, че в прогимназията тези ученици бързо напредват. 14-годишните ученици там учат геометрия, която във Великобритания се започва едва към 16-годишна възраст. Те намират доказателства за резултата и анализират изводите си - и прилагат наученото към реални ситуации - като нива на производителност в промишлеността, или температура на върха на планина.
Не само големите градове като Шанхай имат изключително добро образование. В провинция Хубей, производствен център далеч от проспериращото крайбрежие, уроците по математика са също толкова блестящи, изградени около същия процес на преподаване, упражнения, участие на учениците, домашни и помощ за изоставащите.
Запитани какви желаят да станат, учениците отговарят често "учен" или "инженер", но и "учител по математика". И те и техните родители разбират, че това ще е решаващо за тяхното бъдеще.
"Математиката ще те отведе навсякъде"
Дори обмислянето на идеята, че математиката може би няма значение, звучи абсурдно на родителите, учениците и професионалистите в образованието в Китай. Там няма и следа от европейския хуманитарен снобизъм - никой не признава гордо, че "не е особено добър в математиката". В повечето университети тя е базово изискване за постъпване. Младежите я приемат като път към по-добро бъдещето, в сърцевината на конкурентна, разчитаща на технологиите глобална икономика.
Ако някога е имало избор между хуманитарни и точни науки, по всичко изглежда, че такъв вече не съществува. Тъй като технологиите преобразяват все нови и нови браншове, умелата работа с числата е дори от още по-голямо значение във все повече аспекти на живота. От мода до фермерство, финанси и индустриално производство, математиката помага на децата да вървят напред.
Що се отнася до Шанхай, неговата главозамайваща нова инфраструктура е лицето на математиката пред света - и посетителите там няма как да не се впечатлят от невероятната архитектура. Но небостъргачите и амбициите на Китай се опират изцяло на математика. И уважението към този предмет, съчетано с вярата в способностите на всяко едно дете, би трябвало да ни вдъхнови да вървим в същата посока.