Ползата от училището - да разтягаш локуууми

Преди около година и аз успях да изляза от системата на средното образование. Не беше нито трудно, нито лесно, нито късащо сърцето преживяване.

Ако избереш да станеш студент след това (а в България вече 120% от завършващите искат да имат "вишу") няма кой знае каква промяна. За да има такова разделение обаче явно има някакъв смисъл. Нищо, че и в първи курс в университета се чувстваш като гузна ученичка всеки път, когато не си си написал/а домашното. 

От позицията на времето мога да кажа следното. Училището ме научи на едно единствено нещо - да разтягам локуми. Розови или лимонести, но неизбежна част от живота на всеки човек.

Да поясня за локумите. Когато бях в 9-10 клас мама реши, че задължително трябва да ходя на уроци по литература, за да се науча сама да си пиша съчиненията, а не да зубря готови теми. И аз го исках, така че отидох.

Още помня алгоритъма, който симпатичната учителка ми сподели : "Ами увода някакси ще го съчиниш, за тезата трябва да отговориш на четири въпроса (кога, как, какво, защо) и в аргументативната част започваш да разтягаш едни локуми ей така(започна да показва с пръсти), но трябва да ги свържеш като вагоните на влакче (нарисува ми влакче) - и заключението ще си го съчиниш някакси. И си готова".

Повече не отидох при нея. Забавно беше, но за 15 лева на час не си струва. А по това време даваха Big Brother, така че откачалки колкото си щеш. И до ден днешен се присмивам на локумите и ги разказвам, защото не трябва да си пазиш знанията само за себе си.

Но чак сега започвам да осъзнавам смисъла. Наистина в училище не научих почти нищо, което сега да ми върши работа (като голи факти). Бях средностатистическа ученичка в средностатистическа езикова гимназия.

Никой не държеше на предмети, които сега ми трябват (математика, информатика, физика, химия), но по другите неща уж беше по-сериозно. Така и ни научиха да разтягаме локуми на три езика - два чужди и един майчин.

Особено по чуждите езици, като става въпрос за лексика трябва наистина да имаш богато въображение, за да напишеш съчиненийца и писания на всевъзможни теми - от забременяването ин витро до ЕС.

Дори ако си от тези, които само искат да минат метър, локумите пак полепват по теб. Не си учил, а имаш контролно по история. С едно-две твърдения, за които не си твърде сигурен, можеш да запълниш цяла страничка и да изкараш заветната тройка. Ако си прочел и някоя друга книга и си усвоил "по-засукан" начин на изразяване - може и четворка.

За себе си съм открила много от ползите на училището. По един предмет се учиш къде да слагаш запетайки(при мен беше по английски), по друг какво са антоними, пароними, омоними (това го научих от италианския) и т.н. И просто няма как да не си вземеш смешната матура.

А нали това е целта на училището. Просто трябва да сглобиш пъзела от полезни знания и да ги залепиш с... локум - за по-сигурно.

#2 Alice 21.05.2011 в 14:13:52

за съжаление, твърде вярна преценка на доскорошната абитуриентка и авторка на "локумите", в българското училище са силно подценени както добри български творци, така и математиката и точните науки - с изключение на специализираните математически гимназии, но като цяло качеството е ужасно и външните тестове го доказват

#3 caffeine 21.05.2011 в 15:06:00

Бравос, ръкоплес и поклони - излязла си от злата система, оцеляла си. Па гледай откъм положителната страна - виж, ако не те бяха научили да разтягаш локуми, нямаше да можеш да разтегнеш тоя локум. А сега виж - едно заглавийце и цял спретнатичък "материал" се получил. Нищо, че няма цел и посока. И за да си направя поста по-конструктивен, ше взема да споделя въпросите, които локумът поражда в мен. 1) Вторият абзац, дето споделяме как не си пишем домашните в Унито - има ли някакъв скрит смисъл в него, освен да намекне, че може и да не си изпълняваме задълженията като учащи, ама пък изискваме? 2) Защо е пропуснат локумът с орехи, след като е в пъти по-добър от розовия и лимонестия? 3) Даде ли шанс на симпатичната учителка да изясни частта с локумите, или предпочете направо при Биг Брадъра, че там е по-съвременно такова? 4) Ако НЕ си от тези, които искат да минат метър, какво направи ти, за да подобриш образованието си? Колко чете, колко писа? Какво чете и какво писа? Или на принципа "кат' не ми дават, що да се мъча да взимам" реши, че локумите са зли, щото то в математиката и физиката хич не е нужно да можеш да се изразяваш ясно и красноречиво... Най-добросърдечно: публикувай в блога едно известно време, за тренировка. После из места, дето ги чете народ с очакване за Статии.

#4 Оня Дето Го Трият 21.05.2011 в 15:30:18

Странна работа - всички мрънкЯт колко е зле образованието, но като го каже ученичка сега се засягат и се нахвърлят сякаш тя е виновна.... Всички хленчат колко е зле съдебната система, платените медии, лошите пътища....но като го като го каже американския посланик се засягат сякаш той е виновен да е така.... ПС: А като гледам коментарите на някои, съм все по-съгласен с авторката, че това с локумите е баш така...

#5 vseznaiko 21.05.2011 в 18:03:45

ако наистина авторката е науу4ила то4но това в у4илище, смея да твърдя 4е образованието е постигнало най-важната си зада4а при нея - не да я кара да зубри факти и дати, а да я нау4и да се изказва в устен и писмен вид в подреден и аргументиран ред. 4етейки статийката и, която по никакъв на4ин не заслужава пулицър, и имайки предвид възрастта на авторката (1 курс в университет), мисля 4е системата на средното образование в общи линии си е свършила работата.

#7 Rodrigo Diaz de Vivar 21.05.2011 в 21:29:29

Като и гледам интелектуалния потенциал на авторката, единствените университети, където би могла да бъде, са Югозападния Университет "Неофит Рилски" в Благоевград или някой от типа на Варненски Свободен Университет. Там и локуми не са нужни, таксата е важна. И едно нещо не могат да разберат съвременните ученици. Че ако ще и пет езика да знаеш, ако интелекта ти не стига да си подредиш изложението на български, същото ще е и на английски, италиански, немски или суахили. Все си оставаш тъпо парче. @Vseznaiko, научи българската азбука, синко. Дали ще натиснеш "ч" или "4" е все едно. Второто показва единствено какъв Neznaiko си.

#8 Rowan 21.05.2011 в 23:46:02

Бах маа му, защо всички кретенчета си мислят, че училището е фуния, през която трябва да им се налеят знанията в кухите лейки? Книжките мила ми авторке дават знания и те научават да мислиш. Книжките, онези хартиените, не сурат тефтера дето киснеш по 20 часа в денонощието пред него.

#9 vseznaiko 22.05.2011 в 02:32:04

Rodrgo az kvo she natiskam ne e tvoq rabota a ti mojesh da si takovash znaesh koi.

#12 Rowan 22.05.2011 в 08:35:33

Иване, не те знам от къде си, но ти предлагам, да отидеш в някоя онкология. Там може да видиш деца на годините на авторката и по-малки. Аз видях такова Иване, с учебник по математика, решаваше задачи. Не мога да ти опиша, какво избитах пред отчайващото безсмислие на това решаване на задачи, от дете за което съдбата е решила, да не доживее, да му влезнат в работа. Пред това дете, мога да се преклоня, пред упоритостта и силата на духа му. Пред здрави и прави деца на по 18-20 години, които хленчат против училището, родителите си, обстановката в страната и световната криза, оправдават собствения си мързел и безхаберие с нещо друго, винаги търсят проблемите извън себе си, нямам никаква милост. Ето ти и авторката, с кои познания за устройството, организацията и функционирането на образователната система, тази кифла си позволява да дава ОЦЕНКА? Някой друг и бил виновет, че не и насочил вниманието към предметите, които виждаш ли сега много и трябвали. Ае стига де!

#14 Rowan 22.05.2011 в 10:31:19

Иване, моето отношение към авторката е точно толкова агресивно, обидно и т.н., колкото е и нейното към труда на хората работещи в системата на образованието. Каквото повикало, такова се и обадило.

#15 vseznaiko 22.05.2011 в 14:28:33

Rowen ти си едно подтиснато дребно човече

#16 Rowan 22.05.2011 в 16:23:36

Всезнайко, да ми паднеш в ръчичките, ще станеш подтиснато, дребо и набито човече. Ако си от женски пол, и на*бано...

#17 ivorad 22.05.2011 в 20:00:17

Скучновато и елементарно-нищонеказващо по една важна тема. Явно авторката още не е схванала, че преди да се заеме с разтягането му, трябва да подбере вкуса на локума. Нейният е марка "напълно безвкусен, съвършено рус, окончателно силиконов".....уви..... Момата нека върви да слуша чалга, да оставя локумите на мира ;)

#18 vseznaiko 22.05.2011 в 21:30:58

Rowan pravilno sym te precenil mxm. Inache ne si pojelavai nesta za da ne se sbydnat slu4aino I da ti4a6 gol po ulicite posle

#19 Shash 23.05.2011 в 01:55:59

Значи първо искам да кажа, че образователната система (до 12-ти клас) има три основни функции - да даде знания за нормална обща култура, да развие въображението на учениците и да създаде навици за организация. В това отношение, мисля, че авторката е уцелила грешките на образованието ни в момента - зубрят се чужди разработки, вместо да насърчи собственото разсъждение или да се обърне внимание на точните науки, които развиват логическото мислене. Не се поощрява самоинициативността, нито пък работата в екип. А това са основни умения, които после са нужни всеки ден на работа.

#20 Яньо 23.05.2011 в 19:36:08

И аз бях средностат. ученик от средностат гимназия във Варна. На теб обаче ти трябват още 1-2 години, за да разбереш, че чуждият език е най-ценното нещо, което се проподава във гимназиите в България. Просто ти дава предимство пред останалите потенциални емигранти ;)

Новините

Най-четените