София не спря да живее и да се движи по време на блокадата и дори преоткри някои позабравени начини на придвижване - пеш или с колело например.
Връщането на градския транспорт не означава автоматично завръщане на всички към него и има жители на столицата и нейни гости, които продължават да се оглеждат за алтернативи.
А такива има в изобилие всъщност. Не искате в градския транспорт?
Ето няколко идеи:
- Електрическа тротинетка под наем

В София се предлагат две от най-популярните услуги за скутери под наем - на Lime и на Bolt. Подобно на Uber, в други държави Bolt предлага и споделено пътуване срещу заплащане, но тази възможност за съжаление все още не е налична в България. Така че се връщаме на тротинетките...
За да използваме Lime, трябва да имаме навършени 18 години и да си свалим съответното приложение, което разчита QR кода на волана на скутера.
Цената за отключване е 1,50 лв., а за всяка изминала минута каране - 30 стотинки. В апа откриваме и промоционални пакети за определен брой минути, с които 30 минути струват 5,99 лева. 60 минути са 9,99 лева; 200 минути са 26,99 лева. Всички тези преференциални пакети обаче имат срок, в който трябва да бъдат използвани - от 1 до 7 дена.
Bolt от своя страна използва сходно мобилно приложение и няма такса за отключване. Иначе струва 20 стотинки на минута и 10 стотинки при престой (на светофар например). Изискването за навършени 18 години остава.
- Колело под наем

Cyrcl е услуга, подобна на тази на Lime, само че със стандартни и електрически велосипеди. През приложението откриваме най-близкото колело под наем и го резервираме, след което имаме няколко минути, за да го вземем.
Минималната позволена възраст тук е 16 години, каската е задължителна и не се осигурява от компанията.
Цената при обикновените велосипеди е 20 стотинки на минута и 10 - в престой. 29 лева струва наемът на колелото за цял ден. Електрическите варианти са малко по-скъпи - 29 стотинки на минута, 20 - на пауза и 48 лева за цял ден.
- Електромобил под наем
Интересното е, че и тук има две опции, като едната е значително по-популярна (и малко по-евтина) от другата. Плюсът и на двете услуги е, че срещу сравнително малко пари се возим в комфорта на електрически автомобил, който можем да паркираме в позволените за целта зони и да забравим за него.
По-известни, разбира се, са Spark, които през годините сериозно разшириха портфолиото си от електромобили. Цената се определя от модела на електромобила. Най-евтино излиза шофирането на Dacia Spring - 4,95 лева начална цена и по 54 стотинки на километър.
Модели като Renault Zoe и Volkswagen e-UP струват по 5,55 лева начална цена и по 60 стотинки на километър. При Spark огромен плюс е, че предлагат и два модела електрически ванове, марка Nissan, с които спокойно се пренасят и по-големи товари като електроуреди, мебели и кашони.
Има и възможност да се резервира електрическият автомобил за цял ден.
Втората и по-малко популярна услуга се нарича GOeGO. Изборът на електромобил е сведен до четири модела, като тук цените не зависят от марката и модела кола - началната цена е 6,90 лева, а цената на километър е 55 стотинки. 85 лева струва наемът на електрическия автомобил за цял ден.
Излишно е да уточняваме, че се изисква шофьорска книжка с категория B.
- Споделено пътуване
По време на блокадата Facebook групата "Споделено пътуване в гр. София" завря и закипя от предложения на водачи да помогнат на други да се придвижат в столицата. Потребителите обикновено посочват часови диапазон и маршрута, по който се движат, и се уговарят с желаещите.
Макар че след новината, че транспортът възобновява дейността си, групата позатихна, тя продължава да функционира и да се пълни с шофьори, готови да споделят пътуването си. Така че алтернативата "Споделен транспорт" малко или много е налице.
Тук, разбира се, съществуват рискове - още от малки сме научени да не говорим с непознати и да не се качваме в колите им. Нашият съвет е децата в никакъв случай да не се качват на своя глава в чужд автомобил, а възрастните веднага да съобщават за недобросъвестни водачи.
А и в крайна сметка да се качим обратно в градския транспорт не е чак толкова лошо.