Самочувствие.
Точно в него ни удря всяка международна класация, в която България е някъде след средата или дори към дъното. Дали ще е свобода на словото, образование, конкурентоспособност... Не ни харесва да ни казват, че нещо ни куца.
Не че ние самите не си го мислим. Не че в някои случаи не търпим тези проблеми "на собствен гръб". Но е друго някой друг да ти каже, че не те бива, а и да го подкрепи с числа.
Последният пример е класацията за най-добрите висши учебни заведения в света на организацията Times Higher Education (THE). Може да си мислите, че у нас има над 50 ВУЗ-а, но от организацията за поредна година са сметнали за необходимо да сложат само един български - Софийския университет "Св. Климент Охридски".
При това той е на незавидното място 1000+ от общо 1400 университета от 92 страни. Не се чудете на това плюсче. То е нещо като утешителна награда за университетите в дъното на класацията. Вместо някой да е на последно, а друг на предпоследно място, всички след номер 1000 са равни в своята непривлекателност.
Същевременно от гледна точка на кандидат-студентите, които търсят своето учебно заведение, плюсът може да се разбира и като "все тая". Ако не си избрал някой от първите хиляда, не е особено важно върху кой от последните ще се спреш.
Класацията на THE не е добра реклама за българското висше образование. Може и да ни коства някой-друг чуждестранен студент, а може би не (учебни заведения като Медицинския университет в Пловдив и без място в класацията традиционно привличат студенти от други държави).
Същевременно е някак обезкуражаващо за онези наистина интелигентни млади българи, които са изправени пред дилемата къде да продължат образованието си – дали в България или чужбина, стига да имат финансовата възможност да избират.
Фактът, че най-добрият в най-много направления български университет (според рейтинговата система на МОН) е извън челната световна хилядарка, е сериозен аргумент да младежта да се обучава и да твори иновации отвъд граница.
Но знаете ли кое е още по-обезкуражаващо? Да четеш за прием с тройка, за незаети места по държавна поръчка, за специалности с по-общи от магистрална труженичка имена, за борбата за държавно финансиране между университетите, довела до подобни специалности...
И да те човърка, че напук на тази огромна система и наливащи се средства, много дипломи всъщност се обезценяват.
За радост, държавата осъзнава, че проблем съществува и разрастването на висшите училища и трупането на неприсъщи и дублиращи се специалности има негативно отражение върху качеството на обучението. За съжаление, не е сигурно дали изобщо може да го реши.
Мисъл за този проблем е залегнала и в предложените промени в Закона за висшето образование и мотивите към него, където дори се предвижда мярка като временен мораториум върху откриването и преобразуването на висши училища (но само за държавните вузове).
Всяка една оптимизираща реформа обаче носи своите рискове. По-затегнатият контрол върху държавното финансиране ще свие не само броя на студентите, но и на щатните бройки на преподавателите, а това може да доведе до последици от протестен характер. Едва ли има министър на образованието, който иска мандатът му да бъде запомнен с високия брой безработни професори.
Може би неслучайно я има и идеята да се освободят от такси студентите в онзи специалности, за които се очаква най-голям недостиг на пазара на труда - от точните науки до религията. Ако не друго, поне да има кой да се помоли за бъдещето на висшето образование в България.
Или да му отслужи една заупокойна молитва.
Тези класации действат обезкуражаващо, но няма смисъл да се коментират, при положение, че добри специалисти излизат от всички университети (от някои повече, от други по-малко) и нашите квалифицирани работници са ценени навсякъде. Ако един студент има конкретна цел и страст ще успее, независимо от държавата и универститета/ колежа.