За Варна - напряко през Бургас

Три пъти в четири поредни дни Агенция "Пътна администрация" (АПИ) пусна на сайта си призив към шофьорите, които имат намерение да пътуват между Северна и Южна България по магистрала "Хемус", да ползват алтернативни маршрути. Последното предупреждение дойде в късните часове на 12 юни и в него се казваше, че на така наречената магистрала от 13 юни ще има още една тапа. Тя идва в добавка към тапите, които се образуват заради ремонта на тунелите "Витиня" и "Ечемишка".

Сега заради ремонт на селскостопанския подлез при с. Чурек при 24-ти километър движението става двупосочно в платното за София. Изпълнител на ремонтните дейности е "Автомагистрали" ЕАД. Предвидено е те да продължат до 21 юли.

От пътната агенция се кълняха, че ремонтът на двата тунела ще приключи преди началото на активния летен сезон. Малцина забелязаха, че "прозорецът" би бил само около месец. Като капак се оказа, че когато бъде пуснато движението през ремонтираната тръба на "Витиня", ще се ремонтира виадуктът след тунела. След това ще започне ремонт на тръбите на тунелите, в които сега движението е двупосочно. Има намерения това да стане до зимата. Със стеснението при Чурек дори този така лелеян и рекламиран "прозорец" се скъсява. АПИ може да има каквито и да било планове, но съм готов да се обзаложа, че магистралата ще е отворена изцяло за броени дни.

Отделен въпрос е, че "Хемус" в участъка си до Ябланица, малко под 100 км, не би била наричана магистрала в никоя нормална западна страна. Това си е трасе с елементи на скоростен път, с множество кръпки, с вече неравна и опасна настилка, по която при лошо време и дъжд текат реки. За зимата да не споменаваме. Никой досега не е отворил дума, но в големи участъци така наречената магистрала има нужда от незабавен ремонт. А така харесваната от Бойко Борисов и наложена от него максимално разрешена скорост от 140 км в час е просто опасна. Неслучайно на "Хемус" има и ограничителни знаци - до 120 и дори 90 км в час, макар че ги спазват малцина.

Но това е друга тема. Да видим какво ни съобщиха от АПИ на 12 юни. "За улеснение на трафика при Чурек през почивните дни от 10 ч. в петък до 10 ч. в неделя ще има две ленти за Варна и една за София, а от 10 ч. в неделя до 10 ч. в понеделник съответно ще има две ленти за София и една за Варна."

Освен това за пореден път от АПИ призовават да се използват и алтернативни маршрути. Когато това се набива като информация непрекъснато в кратък период от време, логично е да се помисли, че реално съветът е да се избягва магистралата.

Но какви са алтернативите? Пътуващите от Враца, Монтана и Видин могат да преминават по пътя през Искърското дефиле и прохода Петрохан. Шофьорите, на които им предстои пътуване от или към Варна, Шумен, Разград, Търговище, Ловеч, Габрово, Плевен, Велико Търново могат да ползват магистрала "Тракия", по която няма ремонтни дейности, или Подбалканския път, като след това минат през някои от старопланинските проходи - Троянски, Шипка, на Републиката, Котленски, Ришки и Айтоски, за да направят връзка с пътищата в Централна и Североизточна България, пише в съобщението на пътната агенция.

Това е нагло.

Трудно е да се намери по-силна дума. Пътят през дефилето е в сравнително добро състояние, но доста тежък и преминава през населени места. Петрохан бе ремонтиран преди няколко години откъм северната си страна и дори открит тържествено от тогавашната регионална министърка Лиляна Попова. С времето, къде заради климата, къде заради калпава работа, този участък е приемлив само при добро време. От южната страна на прохода обаче положението е плачевно и тепърва предстои ремонт. Тоест - тапа. Съветът към шофьорите да хванат Балкана през някой друг проход означава огромно отклонение и забавяне, защото всички трасета са сложни и опасни, без изключение.

Най-големият абсурд е, че най-логичното решение - старият път през "Витиня", не може да помогне много. По него и без това се отклонява тежкият трафик. Макар и частично закърпено, трасето е видимо неподдържано. Както неподдържан е и старият път от Ябланица за Правец. Там е сработил типичен за България синдром - шосетата край магистралата остават на самотек, после пороите запълват канавките, дори да ги има, после растителността превзема метър след метър, докато накрая на пътя две коли не могат да се разминат. Така те престават да бъдат каквато и да било алтернатива. А трябва да има варианти - например в случай на тежко произшествие. Или друга ситуация, която налага затваряне на магистралата за известно време. За това просто не е мислено.

Ако опитате да излезете от магистралата при Правец към стария път през Ботевград за "Витиня", за да избегнете ремонтите, влизате в друг абсурд - трябва да се мине през Ботевград, но никъде няма знаци, които да ви насочат към София. Просто няма. Като изключим една табела за Врачеш. Но къде е това знаят само хора, които са карали много пъти оттам още преди пускането на магистралата.

Добре, джипиесът решава този проблем. Но не отменя факта, че алтернативният път би трябвало да е ремонтиран и подготвен за интензивен трафик далеч преди да започнат ремонтите по магистралата. А както стана ясно, те ще продължат дълго, след което ще се наложат нови и нови ремонти. Така че забравете за "Хемус". Задълго. И хващайте Балкана. Овреме.

Новините

Най-четените