Реалността уби риалити телевизията

Goldman Sachs работят съвместно с милиардера Джон Де Мол, основател на риалити империята Endemol, върху мащабно финансово преструктуриране, което да спаси фирмата, сред чиито глобални хитове са шоута като "Биг Брадър", "Страх" и "Сделка или не".

Според източниците на тази информация многобройни фактори са довели до решението за преструктуриране - и нито един от тях не говори добре за бъдещето на риалити телевизията.

Endemol, които имат близо $3 млрд. неуредени дългове, са навлезли в тригодишна серия от поглъщания на стойност над $300 млн., която е ограничила ликвидността на фирмата. Освен това компанията не е успяла да създаде нови хитови предавания - а телевизионните мрежи са започнали да избягват жанра, оставяйки основно кабелните канали да навлязат на освободената територия.

Денят на разплатата наближава

В Холивуд от месеци се носят упорити слухове, че Endemol - които стоят зад предавания като "Биг Брадър", "Сделка или не" и "Пълна промяна" - са на ръба на фалита. Това все още не е факт - засега.

Но докато Endemol не се задави от тежестта на дълговете си - както други фирми като испаноезичната телевизия Univision Communications, звукозаписната компания EMI Group или филмовото студио Metro-Goldwyn-Mayer, Де Мол и Goldman се налага да действат бързо, за да сключат сделка с кредиторите. В противен случай Endemol може наистина да се окажат пред твърде сериозна липса на пари.

"Дали задълженията на фирмата надминават чистата й пазарна стойност? Според мен - определено", твърди втори източник, близък до Endemol. "Освен ако има драматичен обрат в оперативните резултати, денят на разплатата ще настъпи."

Доста време мина от 2007 г., когато Goldman, Де Мол и италианската компания Mediaset на Силвио Берлускони купиха Endemol с кредити за $4 млрд. Те вложиха малко повече от $1 млрд. ценни книжа в сделката и финансираха останалата част със заем, предоставен от Barclays Capital, Credit Suisse, ABN Amro и самите Goldman.

Според източник, запознат отвътре с дейността на Endemol, Mediaset не са били сериозно ангажиран инвеститор и вероятно биха били готови да осребрят позицията си - стига да им предложат подходяща цена.

Обратно на тях, Де Мол е "амбициозен човек с предприемачески дух, който е решен да запази фирмата действаща." А Goldman реално нямат избор, освен да измислят нещо, което ще запази Endemol функциониращ в обозримото бъдеще. Наистина, инвестиционната банка се оказва в конфликтната ситуация да бъде едновременно собственик на Endemol, най-големият й кредитор -  и същевременно да е съветник на фирмата.

"Ако аз притежавах част от фирма и отделно отпусках заем на тази фирма, бих ли я водил към фалит?", пита реторично трети източник. Представители на Goldman Sachs обаче отказват коментар.

Препятствията

За да реализират преструктурирането, Де Мол и Goldman е необходимо да убедят останалите притежатели на дълг на Endemol да продават. А това няма да бъде лесна задача, тъй като самата причина, поради кото Де Мол и Goldman са си поставили за цел да купят дълговете на компанията - тъй като те в момента се търгуват с отстъпка - влиза в конфликт с целта на кредиторите да получат дивидент върху сумата, която първоначално са платили.

"Хедж-фондовете и банките, които държат дълговете на Endemol, няма да ги продадат евтино", коментират източници.

Нещо повече, Endemol вече предизвикаха гнева на три хедж-фонда  по-рано тази година, когато започна да изкупува обратно дълга си с отстъпка и да отчита спестените средства в счетоводните си баланси.

Хедж-фондовете, които съвместно притежават 20%  от дълговете на Endemol, заявиха, че тази практика е равностойна на "финансово инженерство", което скрива реалните печалби на фирмата, и заплашиха, че ще заведат дело, ако изкупуването не бъде прекратено.

Endemol се съгласиха на компромис, заявявайки, че ще търсят начини да изкупуват отново ценни книжа, но повече няма да отчитат спестените средства като печалби - ход, който не пречи на настоящото преструктуриране, към което компанията се стреми.

Епична серия

Дълговите проблеми на Endemol се задълбочиха и поради друг факт - скоро след покупката през 2007 г. изпълнителният директор Айнон Крийз започна епична серия от изкупувания, целяща да разшири международния обхват на фирмата и да диверсифицира портфолиото от програми в жанрове като комедии и игрални филми.

През последните три години Крийз е похарчил повече от $300 млн. за поглъщане на фирми като Original Media, сред чиито шоута са BBQ Pitmasters, Storm Chasers, LA Ink и игрални филми като "Китът и сепията", както и 51 Minds, продуцентската фирма, стояща зад риалитита като Flavor of Love и Rock of Love.

По-скорошните покупки включват автралийската Southern Star, британските фирми Tiger Aspect и Darlow Smithson, а миналата седмица бе сключена сделка за Authentic Entertainment, които държат правата за поредиците Flipping Out на Bravo TV и Ace of Cakes на Food Network.

Въпреки че представител на Endemol отказа коментар за преструктурирането, тези покупки бяха изтъкнати като доказателство, че Endemol имат солидно финансово положение.

"Като се имат предвид настоящите ни перспективи и като се отчитат ресурсите, вече достъпни за фирмата и акционерите й, ние уверено очакваме да продължим изцяло да погасяваме дълговите ни споразумения в обозримо бъдеще", заяви представител на фирмата. "Имаме стабилна ликвидна позиция, която ни позволи да изкупуваме дълг, както и да реализираме значими поглъщания."

Бъдещето

Източниците предупреждават обаче, че проблемът за Endemol не е в момента, а на хоризонта  - особено ако настоящите тенденции в покупката на алтернативни телевизионни шоута продължат. Endemol са си изградили име на база малък брой суперхитове като "Това го знае всяко хлапе" и "Страх", шоута с базови формати, които могат да бъдат продавани по цял свят.

Въпреки решението на американската мрежа ABC да лансира четвърти сезон на Wipeout на Endemol, риалити програмите вече се изместиха извън големите американски телевизионни мрежи като NBC и Fox и преминаха в редиците на кабелните канали като Bravo и History Channel.

Поради това всички продуценти на риалити шоута получават по-малко пари в аванс за шоутата си, тъй като бюджетите на кабелните мрежи просто не са толкова големи, колкото тези на ефирните им конкуренти.

А конкретно за Endemol тази промяна е дори още по-болезнена, тъй като те не се справят твърде добре с нишовите програми. Казано другояче, въпреки че Wipeout е успешно по ABC, то не би имало особен смисъл по телевизия като VH1.

"Endemol са своеобразен универсален магазин като Macy's в риалити телевизията - а мрежите сега искат бутикови магазини като American Apparel", коментира ситуацията с Endemol представител на конкуренцията.

Goldman и Де Мол са достатъчно интелигентни, за да разпознаят тенденциите и да разберат, че нишовите мрежи ще бъдат тези, които ще осигуряват повечето покупки на риалити шоута през следващите няколко години. Тяхната борба за консолидация е всъщност опит да се подсигурят срещу подобно развитие на събитията: в най-добрия случай Endemol ще създават малко на брой шоута, но ще получават по-малко пари в аванс, което на свой ред свива маржовете и затруднява плащанията на дивиденти.

В най-лошия случай, Endemol спира да носи достатъчно доходи, за да изплаща задълженията си, което ще я принуди да наруши условията на заемите и да обяви несъстоятелност. Това ще извади контрола от техни ръце и ще го предостави на съда за обявяване на фалит.

Въпреки че това е нещо, което Де Мол и Goldman нямат желание да обмислят, те разчитат на страха от тази бъдеща перспектива, за да уплашат достатъчно външните кредитори, така че те да продадат своите позиции. На практика картата, която те разиграват, е че докато те още са в играта в дългосрочен план, вероятно е най-добре останалите да излязат сега - и за предпочитане при отстъпка или номинална стойност на дълга. Но със сигурност не и с дивидент.

Тагове: риалити тв, endemol

Новините

Най-четените