Повечето бизнеси в Испания отварят този понеделник, но само по предварителна договорка с клиента. След като в последните шест седмици приложи едни от най-строгите карантинни мерки в света, испанското правителство постепенно ще започне да разхлабва хватката, включително ще позволи на малки магазини, които не са за хранителни стоки, да възобновят дейността си.
Тук обаче има уловка - в много от тези магазини клиентите ще трябва да си запазват предварително час.
Даниел Моратия има магазин за велосипеди и части за велосипеди близо до парка Каса де Кампо в Мадрид. Само за понеделник той вече има запазени часове от 15 клиенти и оттам нататък очаква да има около 30-40 на ден. Системата, пред която се запазват часовете, е така предвидена, че да предотвратява струпвания на много хора наведнъж.
Моратия няма намерение скоро да се откаже от този софтуер, защото в неговия обект с размер от 70 кв. метра пространството е твърде малко, за да се спазва необходимата дистанция между отделните клиенти.
Нямаме какво да направим, освен да се адаптираме, категоричен е собственикът. Максимино Сордо, който има магазин в централната част на Мадрид, все още не може да се похвали със запазени часове, но това най-вероятно се дължи на факта, че управлява железария.
Добре дошли в новата икономическа "Зона на здрача", която ще е бъдещето поне за няколко месеца напред.
Правителствата в Европа, САЩ, Австралия и Нова Зеландия започнаха да вдигат някои от ограниченията и заповедите тип "Стойте си вкъщи", които бяха предназначени, за да спрат разпространението на COVID-19. На повечето места обаче бизнесът със сигурност няма да придобие предишния си облик.
Вместо това в следващите няколко месеца ще бъдат въведени нови модели на работа във фабриките, редица бизнеси ще функционират на половината си капацитет, а ресторантите ще са необичайно празни и отворени само в стратегически часове.
Тъй като няма ваксина или ясно установено лечение, цели сектори от икономиката, социалния и културния живот ще запазят социалното дистанциране и ограниченията за придвижване. Клиенти и мениджъри ще се примирят с необходимостта от по-малко хора на едно работно място, което потенциално ще намали продуктивността и производителността.
След седмица, в която САЩ и държавите от еврозоната записаха рекордни спадове в брутния си вътрешен продукт за първата четвърт на годината, а 3,8 млн. американци заявиха, че са безработни, икономистите започнаха да гледат още по-мрачно към втората четвърт на 2020 г. Имаше надежда, че възстановяването на икономиката ще има V-образна форма, но в момента най-оптимистичния вариант е за разтеглена U-образна форма.
По мнение на Луис Гарикано, испански икономист и член на Европейския парламент, може да има "зомби възстановяване" на икономиката - положение, в която тя не е нито жива, нито умряла.
Това по думите на Гарикано е средно положение, в което бизнесът не е толкова зле, че да получи държавна подкрепа, но не е и в положение, в което може да се издържа сам.
Правителствата се опитват да намерят баланс между това да не отпускат ограниченията твърде бавно и така да причинят непоправими щети на икономиката и това да не се стигне до втора сериозна вълна от инфекцията, ако вдигнат мерките твърде бързо. Френският премиер Едуар Филип обобщи тази дилема при обявяването на плана за вдигане на карантината.
По негови думи ситуацията е като ходене по тънко въже - един момент на прибързаност и неблагоразумие и епидемията отново ще подеме своя ход. Твърде голяма предпазливост обаче ще доведе до колапс, уточнява Филип.
Окуражени от президента Доналд Тръмп, много губернатори в САЩ на щати като Джорджия през последните дни настояват за възобновяване на бизнеса, въпреки че не се съобразяват с насоките на Белия дом за две седмици на низходяща крива на заболеваемостта от COVID-19. По плановете на европейските лидери най-големите икономики изходът от блокажа ще е бавен, постепенен и на много места - сложен и мъчителен.
Политици и медицински специалисти внимателно следят моделите за развитие на вируса и влиянието на разхлабването на мерките, за да пресметнат риска от втора вълна.
Немският канцлер Ангела Меркел предупреди, че държавата й "ходи по тънък лед", след като започна да отменя някои от забраните, свързани с COVID-19.
Заедно с това канцлерът обяви, че на 5 май ще започне поетапното отваряне на детските градини и училищата, но ако се установи, че това има неблагоприятен ефект, децата отново излизат в принудителна ваканция.
Германия, която се справи по-добре с пандемията от редица държави, се превърна в пример как останалите европейски държави да премахват карантинните мерки. Това е първата голяма държава, която още на 20 април отвори малките си магазини и автомобилните шоуруми. Само седмица по-късно процентът на заразените по данни на института "Робърт Кох" се увеличи, преди отново да спадне - факт, който внесе допълнителна доза несигурност.
Както в много други държави, планът за разхлабване във Франция е прогресивен. Най-вероятно извънредното положение там ще бъде удължено до 26 юли, но подобна мярка засяга предимно пристигащите от трети страни и карантината за тях. Междувременно на 11 май отварят малките френски магазини, по-малките музеи и училищата за най-малките - всичко това със стриктно спазване на дистанция.
В края на май френското правителство ще прецени дали да отвори гимназиите, ресторантите, баровете и плажовете.
Испания, страна с изключително висока смъртност въпреки строгата си карантина, също обяви стратегия за изход.
Един детайл прави впечатление - там няма ясно фиксирани дати, а вместо това следва четири фази на разхлабване, преди да достигне "новата нормалност". Оптимистичният вариант това да стане е към края на юни, но е напълно възможно и да е по-късно. От тази седмица например ресторантите ще са отворени не само за доставка по домовете, но и за взимане на поръчката на място. През следващата седмица ще могат да обслужват клиенти, ако имат тераса или открито пространство, но на 30 процента от нормалния капацитет.
Ако всичко се развива по план, до няколко седмици ще бъде позволено обслужването на клиенти и във вътрешността на заведенията, отново на една трета от капацитета. Испанците ще трябва да свикнат да си взимат за вкъщи любимата паеля, каза премиерът Педро Санчес в обръщение към нацията.
Синдикатите обаче предупреждават, че подобни драстични ограничения ще доведат до фалит на поне 30 на сто от ресторантите и баровете, освен ако правителството не им предложи допълнителна финансова помощ.
В цял свят бизнесът бърза да въведе нови протоколи за безопасна работа, за да защити служителите и клиентите си, но и за да възобнови дейността си.
Производства като тези на плексигласови прегради процъфтяват, а тези прегради се използват в супермаркети и каси в магазини по целия свят. Собственикът на малка фабрика за пластмасови изделия близо до Модена в Северна Италия казва, че през последните няколко седмици производството е претоварено.
Компанията получава поръчки от френски ресторанти и немски автомобилни производители, но и от магазини, банки и аптеки. Фирмата дори произвежда плексигласови кабини, които ще защитават плажуващите по италианските плажни ивици. Собствениците на фабриката са в бизнеса от 30 години, но не са виждали нищо подобно през живота си.
Популярна верига за бързо хранене в южните щати на САЩ отново отваря 400 от заведенията си в Джорджия и Тенеси, където рестрикциите за седене у дома отпадат. Посетителите са ограничени на брой, менютата са премахнати от масите, а бутилките с кетчуп минават строга дезинфекция след всяко ползване. Трябва да продължим напред, категоричен е изпълнителният директор.
За много бизнеси най-големият проблем след карантината ще е липсата на търсене от уплашените клиенти. Немският експеримент се оказа отрезвяващ в тази насока - един от моловете в Берлин отваря, но през деня остава напълно празен. В един от магазините за дънки има няколко човека, но всички искат да върнат стока, а не да купуват - очевидно имат нужда от пари повече, отколкото от нови дънки.
Според редица собственици на кафетерии и барове ще отнеме много време, преди клиентите да се върнат към старите си навици.
Немалко компании ще трябва напълно да преосмислят дейността си и бизнес моделите си, за да преценят дали наистина има търсене към продуктите и услугите им и как да посрещнат това търсене.
За повечето изпълнителни директори задачата ще е по-скоро равносилна на започване на ново начинание, отколкото на възобновяване на старото. Краткосрочното въздействие на здравната и икономическа криза всъщност ще се проточи и ще бележи икономиката за години напред, категорични са специалистите.
Те все пак са оптимисти, че след като се достигне ново равновесие, няма причина безработицата и стагнацията да продължат да растат. Въпреки това вкусът на свободата ще бъде доста странен и непознат.