Новата формула не работи

Въвеждането на промените в правилата във Формула 1 за 2010 осигури на феновете сравнително скучно и предвидимо състезание в началото на сезона, на трудната и технична писта в Бахрейн.

Много малко изпреварвания, драматични преследвания и първостепенна важност на издръжливостта. Едва ли точно това са очаквали почитателите на Формула 1 преди началото на състезателния уикенд. Все пак, и най-бързият преглед на стартовия списък може да развълнува всеки фен: четирима световни шампиони с общо 11 титли, звездите на Red Bull може би с аванс, Нико Розберг с предимство пред Михаел Шумахер, Фернандо Алонсо трябва да намери начин да измести Фелипе Маса от лидерската позиция във Ferrari, колко ще издържат добрите отношения между Люис Хамитън и Дженсън Бътън и т.н, и т.н.

Потенциалът на шоуто беше огромен, очакванията - високи, в крайна сметка 49-те обиколки за Гран при на Бахрейн далеч не бяха толкова вълнуващи. Не казвам, че бяха лесни, напротив - битката беше истинска, но с оглед на качеството на пилотите, всички искаха и очакваха повече.

Фетел бе безгрешен от старта до момента, в който започна да губи мощност заради повреда в ауспуха на колата си, дотогава той просто не беше оставил шансове на пилотите на Ferrari - нито един от тях нямаше реална възможност да го догони.

От своя страна обаче Алонсо демонстрира, че няма намерение да чака грешки на Маса - невероятно агресивна атака на старта, която му донесе второто място във втория завой. И както се оказа на финала, това изпреварване на Фернандо му донесе победата. В огромната част от състезанието той трябваше да поддържа темпо и да пази гумите и обратното.

Проблемите на Фетел облагодетелстваха и Люис Хамилтън, който успя да стигне до подиума. А още в събота следобед от бокса на McLaren се чуваха гласове, че с оглед на поведението на МР4-25 това явно е максимумът на възможностите на Хамилтън. Щеше да е много интересно, ако Люис не беше изпреварен от Нико Розберг в началото - дали щеше да подгони двете коли на Ferrari и дори да се опитва да притеснява Фетел. Но до спиранията в бокса Люис не успя да се справи с Нико и трябваше да върне газта.

И да не пропуснем Михаел Шумахер, който оцеля в първия завой, след което кара с много добро темпо, но нямаше нито една възможност да пробва атака. Същото, като сменим името, можем да кажем и за Дженсън Бътън, но и двамата се оплакаха от сходни проблеми - недостатъчно сцепление и притискане към пистата и оттам проблеми с гумите.

Адриан Сутил, както и Роберт Кубица, които бяха в Топ 10 на старта пострадаха (удариха се) в масовото меле в средата на колоната между първия и втория завой и изостанаха. Но вместо тях в челото се озоваха съотборниците им - Витантонио Лиуци осигури присъствието на Force India в челото, а дебютантът Виталий Петров се справи отлично с хаоса на старта и спечели шест места - от 17-и изскочи 11-и. За съжаление, повреда спря силното състезание на руснаха.

Както се очакваше, новаците имаха тежък ден, който всъщност беше кратък за Карун Чандок, а от дебютантите до финала стигнаха само пилотите на Lotus, макар и много далеч от челото. Другите не успяха да се справят със задачата „цяла състезателна дистанция."

Битката между лидерите ще е интересна, но все пак началото на сезона не беше особено вълнуващо. Трябват спешни мерки, за да не гледаме още 18 състезания, в които класирането се нарежда в първата обиколка, а оттам до финала всички карат внимателно, пазят гумите и пестят гориво. Няма как да е интересно.

Вариантите са няколко, надявам се съвсем скоро да има нови промени в промените на правилата. Гумите не би трябвало да са толкова издръжливи - супер меките изкараха над 15 обиколки, което означаваше, че всеки ще направи по едно спиране в бокса и оттам до края ще кара с по-твърдите смески. Нека да се скапват по-рано, колите ще са по-трудни за каране и пилотите ще спират по-често в бокса.

А коментарите на пилотите, включително и Михаел Шумахер за това че в Бахрейн им е било много трудно да карат близо до колата пред тях звучат повече от плашещо. Това означава, че изпреварванията се превръщат в мираж. Не че досега те бяха кой знае колко много във   Формула 1.

Шефовете на отборите във Формула 1 се събраха да заседават по наложителните промени веднага след финала в Бахрейн и можем само да се надяваме, че ще се разберат, защото всички фенове имат нужда от по-интересни състезания. Самата Формула 1 има остра нужда от това. Иначе сезонът от обещаващ ще се превърне в затъпяващ. А това никой не го иска.

Новините

Най-четените