Защо турската руска салата не е като българската?

Защо турската руска салата не е като българската? Това е един от въпросите, с които ме "застреля" 14-годишната ми дъщеря, след като се върна от първата си екскурзия в чужбина. Бяха с баба й за два дни в Истанбул. От краткото си пътешествие дъщеря ми се върна набъбнала от впечатления и сравнения. Ще се опитам да ги предам от нейно име.

По пътя към границата - нищо интересно. Минахме през Свиленград - сиво, грозно, никакво. Чудя се защо му викат град, като си е село.

Виж, Капитан Андреево е друга работа - хубави къщи, с градинки и басейни отпред. Какво? На митничари ли казваш, че са тези къщи? Тези, дето ни проверяват на границата и ни удрят печатите? Е-е, че то не било лошо да си митничар... А баща ми тогава защо ме кара да ставам лекарка като него? Споко бе, майтап си правя...

Като минахме границата, веднага разбрах, че вече не сме в България. Сега, не мога да ти обясня по какво точно разбрах, обаче веднага се усеща.

Тръгнахме по една голяма магистрала, много голяма и широка ми се видя, не е като нашата до морето. Шофьорът на автобуса спря на два пъти, за да плати някаква такса. Казваш, че и при нас щяло така да стане. Ама кога? Сигурно след 100 години...

И освен това, покрай цялата магистрала, чак до Истанбул, са засадени дръвчета, храсти, че дори и цветни лехи. Не те лъжа за цветята, и снимки съм направила, ако не вярваш.

Стигнахме в Истанбул. Настанихме се в хотела и хайде - по църкви, султански дворци и джамии. Направо без крака останахме - толкова много неща трябваше да видим за два дни. И навсякъде - пълно с туристи - японци, румънци, всякакви...

А пък колко българи имаше, сякаш цяла България се беше изнесла за почивните дни в Турция. Видях даже и две учителки от нашето училище...

Не, жени с шалвари и забрадки по улиците не видях. Хората си ходят най-нормално облечени. Ти какво очакваш?

Екскурзоводката (много приятна жена, била от Кърджали и завършила история в София, ама от десетина години с мъжа си, той пък бил от Силистра, живеели в Истанбул) много хубаво през цялото време ни обясняваше кое какво е. В какъв смисъл дали са отишли там при Голямата екскурзия? Не те разбирам. За каква голяма екскурзия ми говориш?...

Та, екскурзоводката ни каза, че населението на Истанбул надхвърляло 12-13 милиона души. Ние колко сме? Осем милиона имаме ли?

Освен това екскурзоводката каза, че градът непрекъснато се разраствал и много се строяло. Обаче имало изискване - първо районът около новите сгради трябвало да се озелени и едва след това има давали разрешение за откриване. Сигурно наистина е така, защото, където и да се обърнеш, само градинки, паркове и зеленина.

Пък колко е чисто по улиците! И като погледнеш нагоре - минаре до минаре! Жените от групата казаха, че все едно са в турските сериали, дето ги дават по телевизията. Само в Истанбул имало 2800 джамии, представяш ли си? Така ни обясни екскурзоводката...

Да, знам, учили сме по история, че са нещо като поробители. Да, сещам се, че ме накара да гледам "Време разделно", обаче чакай да ти разкажа кое е най-интересното. Във всичките им паркове има табели, че се хваща безплатен интернет. Представяш ли си? И хората седнали с лаптопчетата по тревата и си работят. Ти луда ли си? За какво да сядам на тревата в нашата Градска градина? Най-много кърлеж да ми се забие, или да размажа нещо кучешко!

Иначе храната им е превъзходна. А пък сладкишите им са - нямам думи. Обаче на закуските и вечерите в хотела най-ми хареса руската салата. Да, вярно, че по принцип не я обичам, обаче турската руска салата, да знаеш, няма нищо общо с българската. Не знам как я правят, но е много вкусна.

А пък като се разхождахме из Истанбул, едни руснаци ни почерпиха с турски чай. Влязохме с баба в един магазин за кожени палта и хората, като ни чуха да говорим български, казаха - "О-о, братушки, заповядайте". Баба им обясни, че само гледаме, обаче те настояха да ни черпят с чай (в едни такива много интересни чашки го наляха) и казаха, че празнуват, защото отборът на Русия, май по баскетбол беше, спечелил някаква важна победа.

Абе, въобще хората там са много любезни. Даже, като си тръгвахме от хотела, един мъж като ни видя, че се мъчим с куфара, дойде и ни го пренесе до автобуса. Да, турчин беше, какъв друг да е...

И не, не видях жени с шалвари и забрадки по улиците. Колко пъти ще ме питаш едно и също? Може и да си ги виждала в Кърджалийско да ходят така, обаче аз в Истанбул такива жени не видях. И за какъв башибозук пак ми говориш. Аз едно приказвам, ти...

Да не забравя... Още първия ден, след вечеря, отидохме да се разходим до площада на Баязид. Седнахме на една пейка и чак към 11 часа се прибрахме. Какво като сме били в непознат град и е било късно? То всичко там е осветено, светло е като през деня, да не си мислиш, че е като при нас...

Ами ти знаеш ли, че само тоалетните на мола им, онзи с аквариума, са горе-долу колкото нашия мол? И представяш ли си, в тоалетните до сeшоарите има преси за коса? В нашия мол защо няма преси за коса? Казваш, че ще ги откраднат. Ами в Турция защо не ги крадат?

Жалко, че не успях да си взема едни обувки, които много харесах в мола. Продавачките обърнаха целия магазин, за да намерят от моя номер, обаче нямаше. И жените 100 пъти ми се извиниха, че нямат моя номер и ми предложиха, ако мога, да мина на следващия ден, защото щели да направят всичко възможно, за да го доставят. Автобусът обаче ни чакаше да отпътуваме към България, така че им благодарих и това беше.

После тръгнахме и като минахме границата, веднага разбрах, че вече сме в България. Сега, не мога да ти обясня по какво точно разбрах, обаче веднага се усеща.

И първото нещо, като видяхме на нашата митница беше един кол, целият облепен с изплюти дъвки. Всички хора в автобуса много се възмущаваха - абе, това ли трябва да ни посреща и изпраща, как не ги е срам... Пък баба каза - дано следващия път, като ходим до Истанбул, колът с дъвките да го няма.

Да, защо да не отидем пак! Знаеш ли колко е хубаво...

#4 Ицо 09.09.2010 в 10:29:54

А бе Деси Владимирова, дето си написала тази статия ... като толкова ти харесва там, що и ти не се изнесеш там да живееш, като онази "българка" за която там пишеш. Интересно ми е и турците дето са в България - и те нещо не им се иска да се изнесат там да живеят. Хем те са турци ... ами що не отидат там да живеят като е толкова хубаво. Такива дето се прехласват пред лъскавото и не виждат истинското ... какво да им каже човек ... каквото и да им кажеш - няма да го разберат. Разбира се съгласен съм че в България много неща има които искам да се оправят, но ние си ги знаем, няма какво точно Турция да ми даваш за пример ... хубавите неща можеш да ги видиш и в други столици - като отидеш на запад, а дори и в Москва. Истината е обаче че това се прави с пари, и тези държави(на запад) са богати ... и Русия също ... и Турция също За един мислещ човек това е ясно, но статията е написана някак си ... на колене с гъз към Турция. А дали авторката не са я и ... таковали турците, та толкова и е харесало.

#6 emo13 09.09.2010 в 13:12:50

Изключително си прост Ице /два коментара по-надолу/Колко много си комплексиран. Хубава статия, браво! В Истанбул ходя всеки май месец - за формулата - и имам прекрасни впечатления.

#14 Йори 10.10.2010 в 17:46:11

Поздравления за пътеписа. Всичко е точно така, както го описва. И наистина е доста неприятно като влезеш на връщане в БГ - тъмно, мръсно, с дупки. Доста по-различно от това, което остава зад гърба ти. Сигурно подобна е и разликата в руската салата ... Относно негативните коментари - питам се как може да сме пълни с толкова много предразсъдъци? Трябва да се пътува повече явно...

#15 Alina 19.10.2010 в 13:31:19

То всичкото прекрасно, ама освен че поднасят чай, за похотливото им отношение към съществата от женски пол нищо не се казва, и че все гледат да те ощипят и опипат..., и затова те канят с чая, да се пробват след малко , ако не ти продадат нещо... Но все пак, трябва да видим хубавото, и това, че не се краде, като у нас на дребно, не смееш да ходиш по улиците от опастност от наркоманите.

#17 Voin 24.01.2011 в 20:10:38

DJesus имаш ли идея дали съответните книги могат да се намерят в електронен формат из интернет?

#18 Voin 24.01.2011 в 20:19:22

DJesus имаш ли идея дали съответните книги могат да се намерят в електронен формат из интернет?

#22 Архангел 03.08.2011 в 18:03:39

Всъщност руската салата никак не е руска Украинците с които чат пат работя искрено ми с е смяха. Това което наричаме "руска салата" се нарича по света (вкл. и в Русия!) салата "Оливие"

#27 straight 29.03.2012 в 01:40:00

Има известни неточности в написаното, които най-вероятно се дължат на първото и единствено посещение на Истанбул, при това само за 2 дни. Наистина, има много забележителности - музеи, църкви/джамии и останки от античността. Има и много съвременни места, които си струва да се посетят - например водохранилището. Всъщност, на любознателния турист няма да му стигне цял месец, за да разгледа отгоре-отгоре по-значимите места в Истанбул. В същото време, малко да се поразходиш по централните улици и няма как да пропуснеш стотиците жени със забрадки или фереджета. Не е рякост да се чудиш как да се разминеш по тесните улички с 4-5 възпълни лелички, облечени от горе до долу в черно и забулени целите. Освен това, ориенталското лъсва най-ярко с молитвите от джамиите, които при това вървят на определени часове и щеш-нещеш ги слушаш постоянно. Вярно, черпят те с чай под път и над път, но това е само защото очакват да купиш нещо. Вярно е, също така, че хората много и упорито работят и са готови да ти подадат ръка и без да очакват бакшиш. Това, изглежда, си е начин на мислене там. Да караш кола в Истанбул си е цяло приключение. Всеки те задминава от всякъде, само дето преди това те засича и дава мигач. Движението е хаотично и направо е цяло чудо, че няма много катастрофи. В същото време, ако потърсиш помощ от полицията, със сигурност ще ти помогнат. С едно не съм съгласен. Не е чак такава разликата на влизане в Турция. В цялата страна пътищата не са върха, макар и да не са лоши (говоря за магистралите). Моите впечатления са, че истинска разлика усеща човек, само когато влезе в Словения - тогава просто разбираш, че си в Европа.

#29 Kpaxian 29.03.2012 в 10:15:04

Аз само не разбрах какво пречат забрадките и фесовете. Нормално е да ги има. Или според някой не е?...

#32 imperiall 06.04.2012 в 15:27:01

"и дано самочувствието ви се повиши поне малко от така измисления от вас контраст. Явно имате нужда. " ----------------------------- ... То само по тоя повод да беше На нас първата ни работа е да си повдигнем самочувствието. И няма значение откъде ще извадим негативите за целта. Принципът на самовнушението тук доказано работи.

Новините

Най-четените