Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Камък - ножица - хартия 2.0

Евгени смята, че България е добро място за развитие на един програмист
Scavenger Duels отнема две години на екипа Снимка: Tryad
Scavenger Duels отнема две години на екипа
Да започваме Снимка: Tryad
Да започваме

Някой иска ли да тества една игра?

Евгени току-що е пристигнал в малкия бар, събота, много късен и много студен следобед.

Идва от работа - помня отдавна, че беше нещо, свързано с програмиране - и докато реши с какво ще премине във вечерен режим, вече съм две нива напред в Scavenger Duels. После разбирам, че през последните две години е правил точно това - нова безплатна игра за мобилни телефони (засега само iPhone), базирана на познат, даже отлично познат принцип.

Камък - ножица - хартия

В Scavenger Duels вашият герой се озовава на непозната планета. Посрещнат е доста враждебно от градиращи по сила 8 противници, сред които агресивният капитан Джак и най-голямата хапка - Кортана. Всеки от тях има различна тактика и облик, а дуелите се водят с оръжие, щит и източник на енергия, батерията „Никопол".

„Първите трима са лесни, но след това е по-трудно да спечелиш, трябва да се постараеш", предупреждава Евгени, тъй като не крия начинаещите си възможности в широката гама от потребителски приложения изобщо. В случая обаче се получава доста добре. Просто трябва да отгатнеш хода на противника.

По-различно е от класическия „камък - ножица - хартия", защото зависите от индекс на живот и виртуална валута, с която може да се подсилите в склада. Така ще изградите защита, нападение и мощност, които да отговарят на стратегията ви - дотук класика в гейм-механиката. Но играта не свършва с победа над противниците.

Евгени ме кани на дуел и при резултат 1 на 1, питам откъде идва идеята.

„Нямаше какво да играем в обедните почивки. Тогава решихме, че това е бизнес възможност", разказва той. Действието се развива преди две години, когато е част от Telerik и участва в разработването на патент на негово име - инструмент за обновяване на приложения, без да се налага спирането им.

Сега Scavenger Duels вече е достъпна за свободно сваляне в AppStore, а Евгени Петров и другият съосновател на Tryad Games Христо Нейчев събират мнения. „Направихме играта, така че да ни харесва. В началото я разигравахме на листове хартия, беше забавно. След това първата версия получи добри отзиви от хората, до които се допитахме", разказва Евгени.

Той е от Пловдив, възпитаник на Американския университет в Благоевград, запален геймър от години и също така един от малкото хора, които знам, че намират програмирането за вълнуващо и безкрайно интересно. Тъй като разработването на gameplay инструменти засега се учи единствено и само в практиката, Евгени черпи информация от интернет и специализирани книги.

Работи на принципа проба-грешка и пише около 60 процента от кода на Scavenger Duels. Опитът му преди това е скромен - участвал е в създаването на детайли от поредицата Tropico, както и няколко по-малки игри. Tryad Games се появява, след като Евгени и Христо печелят финансиране от StartUp фонда Eleven.

Героите и нивата в първата им игра са рисувани от художника Стоян Камбуров, а след това раздвижени от аниматора Олгерд Колев. Дизайнът веднага прави впечатление, а най-хубавото е, че не се налага да натискате екрана до счупване, както при други продукти от бойния сегмент на игрите.

Капка по капка

Трудното за тях тепърва предстои. Типично за безплатните игри, включително Scavenger Duels, е, че около 2 на сто от потребителите са склонни да похарчат истински пари, за да прогресират по-бързо и да достигнат до всички опции и екстри, заложени от основния инженер.

„Това е бизнес моделът Free-to-play. Играеш без пари и ако навлезеш много в играта, ако се зарибиш, тогава може да дадеш пари. Като снежна топка. В момента се опитваме да съберем колкото се повече сняг, за да започне топката да се търкаля", добавя Евгени.

В Scavenger Duels няма ситуация, в която става толкова трудно да продължиш напред, че се налага или да платиш, или да отделиш сериозно количество време, т.нар Pay Wall. „Преди всичко искаме да имаме достатъчно потребители". Ако нещата потръгнат, тогава ще има подобрения, а защо не и втора версия.

Въпреки неяснотата дали трудът им се отплати, Евгени смята, че България е добро място за работа в този сектор, особено предвид големите чуждестранни компании, представени у нас в последните години, повишеното търсете на компютърни специалисти и стартиращите компании.

„Интернет изкара България от дупката"

Вероятно за мнозина напускането на добра работа в разработване на бизнес софтуер заради мобилна игра е лудост, но при дуото зад Tryad Games това е осъзнато решение.

„Игрите са живи неща. Има интеракция, логически предизвикателства, алгоритми, много интересни програмистки проблеми, които се решават. Вълнуващо е и доставя удоволствие - и да играеш, и да ги създаваш", твърди Евгени Петров и препоръчва всеки да захване програмистките езици, ако желае.

Той добавя железния аргумент, че IT-секторът „дърпа нещата напред", защото останалите професии са насочени за вътрешния пазар, който обаче е слаб. Труд е много ценен в чужбина и има огромен глад за специалисти, тъй като при нас качеството е много високо, коментира Евгени.

Според него пазарът на игри тепърва ще се разширява, поне в следващите 20 - 30 години, като в момента държави като Индонезия и Малайзия отчитат ръст от 40 на сто в годишната печалба от софтуерни продукти. Конкуренцията обаче също нараства.

От пръв поглед

„Успешните игри се опитват да създадат навик у потребителите, така че да извършват действие всеки ден. Facebook работи на същия принцип - реално продуктът тотално те е спечелил, защото е част от твоето поведение - цигарите и кафето също", коментира Евгени.

Ключов фактор при мобилните игри обаче, особено безплатните, е любовта от пръв поглед - потребителят вижда описанието и взема решение за секунди. Сега притежателите на iPhone в цял свят могат да видят една българска игра.

 

Най-четените