Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Образованието – мощното оръжие на Турция в амбициите й за влияние над Албания

Турската "Маариф" купува все повече албански учебни заведения. Снимка: Getty Images
Турската "Маариф" купува все повече албански учебни заведения.

Колко необичайна може да е една годишна церемония по дипломиране на студенти? В началото на юли тази година се провежда тържеството по случай завършването на випуск от Тиранския университет.

Албанското учебно заведение отбелязва повода по нетрадиционен начин – със специална реч на турския президент Ердоган към завършващите студенти.

В обръщението на държавния глава се казва, че той подкрепя работата на фондацията, която удовлетворява образователните нужди на “нашите братя и албански приятели“.

Ердоган има предвид “Маариф“ – турска държавна фондация, която ръководи образователни институции не само в Турция, но и в чужбина. В последните години тя разширява присъствието си като в момента може да се похвали с присъствие в 35 държави и общо 294 образователни институции.

Много от тях са в Южна Азия, Африка и Югоизточна Европа.

Организацията се занимава с образователна дейност от предучилищна възраст до висше образование като има за цел да популяризира религиозно образование по турски модел в чужбина.

Така “Маариф“ се превръща в основен инструмент в “меката дипломация“ на Турция, но е и оръжие в ръцете на Ердоган, с което той иска да разбие световната мрежа от образователни институции на неговия архивраг – Фетуллах Гюлен.

За тази цел фондацията закупува Нюйоркския университет в Тирана, след което успява да придобие и нюйоркското начално училище и прилежащата му гимназия в албанската столица. За да отпразнува тази победа, турският външен министър Мевут Чавъшоглу изнася реч при започването на учебната година на университета.

Но “Маариф“ не спира дотук.

Дейността й по света не се ограничава просто до намеса в образователната система, а е опит за пълноценно политическо влияние.

Фондацията не крие политическите си възгледи и амбиции и чрез институции по целия свят играе ролята на посланик на турските интереси и начин на живот.

Затова политическите инструменти за влияние не приключват дотук. През юни тази година турската фондация обявява създаването и на детска градина в Тирана, която ще се простира на 2000 кв. м и която ще предлага “истинско обучение на открито“, вместо вътре в класните стаи. През септември ще отвори врати и гимназия в албанския град Елбасан.

Критиците обаче посочват, че в тези институции акцентът не е върху обучението, а върху пропагандата.

Стремежът е да се дискредитира Гюлен и неговите послания и да се възхвалява образа на Ердоган извън пределите на Турция. “Маариф“ явно показва политическите си идеи и пристрастия, а със засилването на тежестта й в Албания, студентите и учениците лесно усещат влиянието на Анкара в страната.

Те ежедневно се запознават с турската страна и все повече попиват политическите й възгледи.

Придобиването на толкова много учебни заведения по целия свят от турската фондация е поредният хитър ход от страна на турския президент. Той се опитва да прокара своето влияние чрез образователни институции в чужбина от най-ранна детска възраст. По този начин Ердоган се надява да привлече повече съюзници и симпатизанти на идеите си.

А Турция присъства в албанската образователна система от десетилетия.

През 1993 г., две години след падането на комунизма, тогавашният турски президент Тургут Йозал открива първия Турски колеж в Тирана. Колежът бързо се превръща в елитно учебно заведение и е първото частно училище в посткомунистическа Албания, което предлага качествено образование на английски, турски и албански.

Първоначално албанският елит избира да образова децата си там, без да има особени симпатии към Анкара. Но разривът в отношенията между Ердоган и Гюлен променя ситуацията драстично. Турският президент започва да определя бившия си съюзник като “терорист“ и настоява за затваряне на училища, които се асоциират с името на Гюлен.

Албанското правителство успява да се противопостави, но след опита за държавен преврат през 2016 г. свързаните с Гюлен училища и турските преподаватели в тях се сблъскват с още по голям натиск.

По това време “Маариф“ започва своята истинска експанзия.

В момента фондацията се развива добре и засилва влиянието си и в социалните мрежи, които й служат като поредния инструмент за пропаганда. В канала й в YouTube например “Маариф“ често публикува видеа с речи на турския президент Ердоган.

На страницата й във Facebook има снимки и постове, които строго осъждат опита за преврат от лятото на 2016 г.

Албания е малка страна, което позволява на Ердоган лесно да засили въздействието си над нея с “придобивки“ като университети, гимназии и дори детски градини. В държавата вече се усеща все по-силно надмощие на турската страна, но все пак се срещат и албански противници на турската пропаганда през образователната система.

Миналата година албанското частно училище “Udha e Shkronjave” излиза с официално съобщение до медиите, в което определя купуването на албански училища от Турция като проява на “културна агресия“.

В съобщението се казва още, че “Маариф“ е предложила да закупи частното училище, но от ръководството отказали с аргумента, че не искат турско влияние върху учениците.

Според училището присъствието на фондацията само допълнително ще засили турското присъствие в албанския живот.

В изявлението на “Udha e Shkrovanje” се казва още, че Анкара принуждава албанското общество да бъде въвлечено в проблемите и интересите на Турция. Подчертава се и че училищата трябва да демонстрират националния си и светски характер, което изключва да се занимават с политика, да подтикват към расизъм и т.н.

Учебните заведения освен това трябва да гарантират прозападна и проевропейска ориентация и да внушават демократичните и индивидуални ценности и свободи.

Нереалистично е да се очаква, че Турция ще спре с опитите да засили надмощието си над определени страни, като се меси в техните институции. Но в крайна сметка всичко се свежда до избора на учениците.

Те могат да изберат да вземат от училищата на “Маариф“ само научните знания напълно да игнорират доктрините от политическия и културен дух на днешна Турция, които фондацията ще се опитва да им внуши.

Най-четените