Пускаш си телевизора и хващаш рекламния блок. Пффф, пак хапчета за простата, дамски превръзки, препарати за съдове, пасти за зъби... херпеси.
Има обаче реклами, има и "реклами".
Някои продават лекарства за третиране на тази неприятна инфекция, докато други ще покажат "най-доброто място в света да имаш херпес" и слоганът им ще бъде: "За да поправим националната си гордост, решението е очевидно: херпес."
Кой със здрав разум би се рекламирал по такъв начин? Може би най-логичният отговор е някой нов бар в "Студентски град", но не.
Нова Зеландия.
В случая не става въпрос за реклама на екзотичен тип туризъм в страната на ръгбито, кивитата и месните пайове, а за забавен начин, по който да бъде обърнато внимание на сериозен медицински проблем.
Чак наистина сериозен не, но достатъчно неприятен, за да има своето влияние в общество, където около 80% от гражданите изпитват последствията на генитален херпес в даден момент от живота си, по данни на Новозеландската херпес фондация.
••• Нова Зеландия все пак е далеч по-известна с изключителната си природа:
Именно тази организация през миналия октомври дава началото на мащабна кампания с цел да се пребори със социалната стигма и срамът, които неизбежно достигат всеки с лошия късмет да получи такава вирусна инфекция.
"Социални мрежи, дезинформация и традиционната неловкост на новозеландците при разговори за секс доведоха до огромна стигматизация на хората, които живеят нормален живот с вируса", се казва в прессъобщение от старта на кампанията.
Затова и се подхожда към проблема с чувство за хумор и лесно достъпен език.
Самото видео на рекламата е в ретро-туристически стил и показва ръгби легендата на Нова Зеландия сър Греъм Хенри да се оплаква как страната му е загубила своя блясък.
"Едно време всички в света искаха да са като нас", обяснява треньорът на националния отбор по ръгби, който става световен шампион през 2011 г. "Бяхме световни шампиони. Имахме чист, зелен имидж и най-секси английския акцент в света. Всички искаха от нашия пай с телешко. Сега имаме нужда от нещо ново, което да ни върне обратно на картата."
Въпросното нещо е обяснителен "Курс за херпес дестигматизация", състоящ се от пет кратки видеа в същия лек, хумористичен стил. В тях участват популярни местни лица от спорта и политиката, които обясняват какво представлява херпесът, колко разпространена инфекция е, може ли да бъде опасен и защо се получава така, че на хората да им е неудобно да говорят за него.
В сайта на кампанията пък има цяла страница с разбиване на митове, а на отделно място е показан херпес индекс за стигматизация в страните от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.
Той не показва държавите, където човек може най-лесно да получи херпес, а тези, където е най-добро отношението към хората с инфекция. На първо място, естествено, е Нова Зеландия, следвана от Испания, Австралия, Германия, Великобритания, САЩ, Швеция, Франция, Канада и Япония.
Това имат предвид, като казват в рекламата, че Нова Зеландия е най-доброто място, където човек може да има херпес.
В началото на кампанията миналата година Нова Зеландия е доста по-назад в индекса, така че определено е имало полза.
Усилията са оценени и от журито на престижния Cannes Lions International Festival of Creativity. Това е фестивал, който се провеждан ежегодно в Кан, Франция, и е считан за "Оскар на креативността" в бранша на реклмата и коминукацията.
"Нашият носител на наградата за 2025 г. хвана една тема-табу и я обърна с главата надолу - показвайки, че с чудесна стратегия, голяма, смела, луда идея и хумор, всичко е възможно", казва Дaвид Охана, който бе председател на тазгодишното жури.