Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как "правенето на изложби" може да е професия?

Какво работи Гергана Мудова и защо предпочита да е зад кадър Снимка: Камен Ехранов
Какво работи Гергана Мудова и защо предпочита да е зад кадър
Изложба Улай Снимка: Владимир Томашевич
Изложба Улай
Съвременна българска фотография Снимка: Владимир Томашевич и Венцислав Перов
Съвременна българска фотография
Съвременна българска фотография Снимка: Владимир Томашевич и Венцислав Перов
Съвременна българска фотография
Изложба Улай Снимка: Владимир Томашевич и Венцислав Перов
Изложба Улай
Как "правенето на изложби" може да е професия? Снимка: Владимир Томашевич и Венцислав Перов
Изложба "Браян Адамс" Снимка: Владимир Томашевич
Изложба "Браян Адамс"

Коя е Гергана Мудова, позната повече в артистичните среди и сред хората, с които работи, като Гати. Ако трябва официално да се представи, тя определя себе си като човека зад фондацията за популяризиране на модерното изкуство МУСИЗ, основана от съпруга й - художника Иван Мудов. Неофициално обаче казва, че „думите са нищо без покритие" и признава, че предпочита да не обяснява коя е и е по-добре другите да го правят.

„Забавно ми е, когато мои приятели ме представят. Има леко мълчание и после: "Това е Гати, тя прави изложби". Някои хора се опитват да скрият учудването си, а други просто недоумяват как "правенето на изложби" може да е професия", разказва Гергана.

Един от най-известните проекти на фондация МУСИЗ е серията класни събития „Майстори на фотографията", които се осъществяват в пространството на VIVACOM Art Hall от 2013 година.

Концепцията е да се представят добри примери от различните жанрове в съвременната фотография, като постепенно се надгражда. През първата година МУСИЗ избират да представят „по-лесно смилаемата" репортажна фотография на Хари Бенсън. Сред следващите изложби е творчеството на рок звезди като Лени Кравиц и Браян Адамс, за който малко хора знаят, че е изключителен фотограф, снимал за Vogue, Harper's Bazaar, GQ, Interview.

Последното, осмо събитие, организирано от МУСИЗ, беше изложбата с изключително противоречивото творчество на Франк Уве Лайзипен - Улай и неговата партньорка Марина Абрамович.

Гергана е много доволна от успеха на последните събития. „Улай откри изложбата си с впечатляващ пърформанс. Огромният интерес и посещаемост на изложбата му "Аз Другият" показа, че съвременното изкуство в България се развива в положителна насока и публиката отваря сетивата си към една по-различна форма на изкуство".

През следващата година предстои ново издание, чрез което в София oтново ще можем да видим майстори на фотографията, като Гати споделя, че вече е дошъл и моментът, в който фокусът ще се обърне и към българските автори. „Смятам, че е изключително важно да се подкрепя и развива българската сцена".

Денят на една жена, която „прави изложби", започва много рано - Гергана става около 6 и 30.

„Харесвам момента, в който градът се пробужда. Използвам го да пиша имейли, които са останали от предишния ден. В последните месеци подготвях бъдещите проекти на МУСИЗ, наложи се да пиша много, да правя проучвания".

В момента тя е заета и с осъществяването на едно свое желание, което иска да изпълни преди да навърши 40 години и което все е отлагала - да вземе магистърска степен по фотография. „Това отнема голяма част от времето ми, тъй като аз се посвещавам на нещата, които върша".

Любимата част от работата на Гати е „моментът, в който влизам в празната зала, заставам в средата и си представям как ще изглежда изложбата".

Тя обича и момента, в който гледа списъка с произведенията и трябва да направи „правилния избор" измежду тях. Любим й е и мигът, в който „творбите пристигат в сандъците и ги отваряме като скъпи подаръци, внимателно, с изненада и любов".

За Гати вдъхновението е относително понятие, „това е вродено усещане да разпознаваш символите". То трябва да бъде подхранвано, да натрупваш познание и „да осъзнаваш какво виждаш, а не просто да гледаш". Колкото до мечтите - тя предпочита да ги нарича "идеи" и от тях има толкова много, че няма да й стигне един живот.

„Идеите са във въздуха, въпросът е кой ще ги осъществи", казва тя.

Гати се възхищава на иноваторите и на творците, които променят средата и виждат напред, преди останалите да са осъзнали смисъла и необходимостта от промяната.

„Ако някой ви каже, че това, което правите е лудост, значи сте на прав път" е нейният кураторски девиз.

Какво мотивира един човек да се изявява повече „зад кулисите", отколкото сам да създава изкуство?

"Зад кулисите" е много по-голямо предизвикателство и върви с определени отговорности, които не всеки е готов да поеме. За мен това е друга форма на изкуство.

Необходима ли е креативност, за да организираш хора на изкуството?

Необходимо е да разбираш естеството на сферата в която работиш, което ме задължава да съм наясно с творческите процеси. За да си добър мениджър и организатор, не е необходимо да си "креативен" в смисъла, в който е един артист. Обучението ми като художник ми помогна в известен смисъл, но ме ощети от гледна точка на дисциплини, които не съм учила и трябваше да разбера по трудния начин.

Много хора смятат, че съвременното изкуство, особено художественото, е твърде рационално, че не може да вълнува, че не носи достатъчно емоции? Какво би им казала?

Не споделям тезата, че е рационално, а напротив - то е много по-вълнуващо и актуално от наблюдаването на класически произведения, които в контекста на нашето съвремие изглеждат по-скоро скучни.

Същото важи и за купуването на изкуство - то до голяма степен е импулсивен акт, освен в случаите, когато това е бизнес, в който клиентът работи със съветници, които са наясно с тенденциите и избират целенасочено за него.

Как се вписват новите технологии в живота на един мениджър на културни проекти?

Щастлива съм, че живея в ерата на новите технологии и ги използвам постоянно. Моят Mac е моят дигитален ум и сме постоянно заедно. Използвам всички възможни устройства, любопитни са ми и бих искала да съм част от дигиталните процеси на постоянна трансформация и креативност.

Доколко важно е онлайн присъствието за работата ти?

Да присъства в онлайн пространство е изключително важно за всеки, който прави бизнес и който иска да влияе на процесите.

Детето ти е на 7 години, даваш ли му да използва смартфон, таблет, компютър? Ограничаваш ли го по някакъв начин с технологиите?

Давам му и смятам, че са полезни. Искам да расте в технологична среда и да умее да я използва добре. Не го ограничавам, а го съветвам да ги използва умно и по предназначение. Това са новите играчки и не виждам причина да ги заклеймяваме като нещо вредно.

Колко време на ден отделяш на социалните мрежи (Facebook, Twitter, Instagram, други)?

Телефонът ми е постоянно с мен, което значи, че аз съм там постоянно. Обменям и получавам информация, това е най-важното в 21 век.

Какъв е твоят телефон?

Аз съм заклет фен на Mac, но телефонът ми е Samsung Galaxy A3. Харесвам отворената му система.

 

Най-четените