Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

5 причини да нямаме прогрес в тренировките

Всички се притесняваме от липсата на прогрес, но решение винаги се намира Снимка: iStock
Всички се притесняваме от липсата на прогрес, но решение винаги се намира

Едва ли има нещо по-неприятно за всеки трениращ от липсата на прогрес.

Без значение дали става въпрос за фитнеса, стадиона, басейна, залата или всяко друго място за трениране, застоят в "плато" може да обезкуражи както спортистите с опит, така и новобранците.

Ако сте забелязали, че не постигате резултати за продължителен период от време, очевидно ще трябва да промените някои неща в тренировъчния процес. Затова в текста сме събрали петте най-чести причини за липса на прогрес в тренировките, наред с някои съвети как да се върнете обратно в релсите:

Правите едни и същи упражнения по един и същ начин

Всички имаме любими упражнения, които ни е удобно да правим, в които се усещаме силни. Чувстваме ги естествени за нашето тяло и за определен период те носят видими резултати. Но това е само до време.

Фитнесът, а и изобщо тренирането изискват разнообразие и вариативност. Тялото ни бързо и лесно се адаптира към еднотипни натоварвания и по тази причина трябва по-често да го "тормозим" с нови или различни упражнения, протоколи и програми за трениране.

Прогресивното натоварване стои в основата на всичко, а без него тялото просто няма стимул да се адаптира.

Без значение каква е целта ви, правете различни неща и използвайте нови подходи към тренировките си. Не се притеснявайте от трудното и непознатото.

Нямате цел

Снимка: iStock

Голяма част от трениращите просто нямат такава. Запитайте се какво искате да постигнете и какъв прогрес би ви задоволил. Трудно може да се стигне до каквото и да е резултати, ако нямате конкретна цел, която да ви мотивира по този път.

"Искам да се постегна малко" е само началото на целия процес. Но за да можете да видите и измерите прогреса си, трябва да бъдете по-конкретни.

Искате да свалите 10 килограма или пък да качите толкова? Може би искате да избутате 100 килограма на лежанката, да клекнете два пъти собствено тегло? Да тичате 10 километра под 25 минути?

Разберете какво искате и си задайте коректни параметри. Така ще можете да работите целенасочено и концентрирано, а резултатите няма да закъснеят.

Не си записвате прогреса

Дори и да сте си поставили конкретна цел, това няма да има особен смисъл, ако не помните какво сте правили вчера или предишната седмица.

Водете си дневник или таблици, които лесно ще ви подсказват колко зле сте се представили последната тренировка. Те ще ви напомнят, че няма да е зле днес да се напънете малко повече.

Идеята е проста - опитвайте се всеки път да бъдете по-силни, по-бързи и по-издръжливи. Това се нарича растеж, а дневникът ще ви държи отговорни за него. Ако след няколко месеца той ви каже, че все още сте в началото, значи трябва да се върнете към причина едно от този списък.

Не се възстановявате правилно

Ако сте надъхани и тренирате здраво е добре, но какъв е смисълът, ако тялото ви не може да се възстанови след това? Тренировъчният процес не приключва с престоя в залата. Една огромна част от него се случва във времето преди и след тренировката.

Точно тогава тялото става по-силно - докато се възстановява и се подготвя за следващото изпитание, на което ще го подложите.

Уверете се, че то ще бъде в състояние да се справи с интензитета на тренировките ви. Осигурете му достатъчно почивка и го заредете с добро гориво.

В този смисъл качественият сън има решаващо значение, като минимумът е 7-8 часа на денонощие. Само така организмът ще може да се възстанови наистина пълноценно.

Обърнете внимание и на изтощението в ежедневния ви живот. Стресът стимулира производството на хормона кортизол, който е причина за мускулна атрофия и води до общо неразположение на тялото.

В тази връзка винаги е добра идея да практикувате йога или упражнения за разтягане - идеални начини за намаляване на стреса и възстановяване на мускулатурата, докато се движите.

Вторият основен компонент към възстановяването, разбира се, е храната. Не само нейното количество, но и нейното качество.

Снимка: iStock

Много хора смятат, че многото зеленчуци и малкото калории са достатъчни. Храненето обаче е доста повече. Ако сте сметнали, че някое ястие е 200 калории, това не означава, че то е здравословно. На опаковките на много от станалите популярни протеинови вафли пише, че съдържат двуцифрен процент протеин, но с много по-малки буквички пише и че са подсладени с не по-малък процент захар.

Научете се да четете етикетите на продуктите в магазина, за да знаете в крайна сметка какво влагате в тялото си.

Фокусирани сте върху глупости

По-малко социални мрежи по време на тренировка, повече прогрес. По-малко безсмислени разговори с аверите между сериите, повече прогрес. По-просто няма как да бъде. Все пак тренировката преди всичко е тренировка и губи смисъл, ако прекарвате времето в залата в публикуване на снимки колко здраво тренирате, докато всъщност не тренирате.

И не забравяйте, че времето между сериите се нарича "почивка" и на теория е предвидено точно за това. Фитнес залите са места и за социализация, но все пак разговорите за деня винаги могат да почакат, ако искате да имате пълноценна тренировка.

Най-четените