Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Банкомат познава измамници с детектор на лъжата

В опит да запазят парите в трезорите си, банките въвеждат нови технологии срещу теглене на кредити от потенциални измамници...
В опит да запазят парите в трезорите си, банките въвеждат нови технологии срещу теглене на кредити от потенциални измамници...

Най-голямата руска търговска банка изпробва машина, която някогашното КГБ буквално щеше да обожава - банкомат с вграден детектор на лъжата, предназначен да предотвратява кредитни измами.

Клиентите без предишни взаимоотношения с банката биха могли да разговарят с машината и да кандидатстват за кредитна карта, без да е необходима човешка намеса от страна на банката.

Освен това тя сканира паспорти, записва пръстови отпечатъци и извършва триизмерно сканиране за разпознаване на лица. А също така използва софтуер за анализ на гласа, за да прецени дали човекът искрено отговаря на въпроси като "Работите ли?" и "В този момент имате ли някакви други големи заеми?"

Банкоматът е истинско въплъщение на високите "шпионски" технологии

Системата за гласови анализ е разработена от т.нар. "Център за речеви технологии" - компания, сред чиито големи клиенти е и руската Федерална служба за безопасност (агенцията за вътрешно разузнаване, наследила КГБ).

Дмитрий Дирмовски, директор на московския офис на фирмата, казва, че при създаването на новата система са използвани бази със записи на гласове на руските правораздавателни органи - записи на хора, които доказано са лъгали по време на полицейски разпити.

Сбербанк, чийто мажоритарен собственик е руската държава, твърди, че има намерение да постави новите банкомати в молове и банкови клонове в цялата страна, но още няма конкретни срокове за внедряването им. Според технологични консултанти машините, ако влязат в масова употреба, ще бъдат първият случай на употреба на гласови анализ в банкомати.

Въпреки че технологията на Сбербанк вероятно би прозвучала на който и да е западноевропеец като твърде агресивно навлизаща в личното пространство, руснаците отдавна са свикнали, че правителството може да ги наблюдава или подслушва, ако реши. От банката твърдят, че новите банкомати ще работят съобразно руските закони за защита на личните данни.

Ако си нервен, когато искаш кредит - най-вероятно си измамник

Глобалната финансова криза, донякъде предизвикана от кредити, които хората не са могли или не са желали да плащат, провокира Сбербанк да се обърне към специалистите по национална сигурност на Русия в опита си да автоматизира повечето си банкови операции, коментира Виктор Орловски, старши вицепрезидент по технологичните въпроси в банката.

Софтуерът може да разпознава нервност или емоционален стрес - потенциални показатели, че кандидатът за кредит крие нещо. Тази информация по думите на Орловски ще се използва в съчетание с други данни, включително индивидуалната кредитна история.

Сбербанк далеч не са единствените, насочили се към нови типове на автоматизиране на банковото дело. Deutsche Bank и Citigroup например тестват футуристични технологии в няколко банкови клона в Берлин, Ню Йорк и Токио.

От тези банки разкриват, че дейността им е насочена към нови типове интерактивни дисплеи и сензорни терминали, от рода на плот за маса, създаден от Microsoft, който "чувства" документи и други обекти, поставени върху него.

Одобренията на кредити от банкомати вече са част от финансовия живот в Турция, където автоматите спомагат за масовия бум на потребителски кредити, който според някои анализатори би могъл да запрати страната в дългова криза.

Но Сбербанк като че ли са единствените, които правят опити да превръщат банкоматите в детектори на лъжата. "Не знаем за каквито и да е големи американски финансови институции, действащи по подобен начин, примерно опитващи се да анализират дали някой лъже," казва Даниъл Уиганд, старши анализатор в Corporate Insight - компания, консултираща банки по потребителски технологии.

"Гласовите отпечатъци" ще бъдат записани в самата карта на клиентите

Прототип на банкомата е демонстриран в "Клона на бъдещето" на Сбербанк - лаборатория, разположена в неотличаваща се по нищо офисна сграда над станция на московското метро. Лабораторията е пълна с биометрични разузнавателни технологии.

Когато човек влезе в нея, разпознаваща лицето камера регистрира влизането му, а изкуствен глас радостно поздравява познатите клиенти. По-често обаче той изрича мрачно: "Здравейте, вие не сте регистриран," защото твърде малка част от екипа на лабораторията се е подлагала на сканиране на лицето.

Сбербанк твърдят, че за да съответстват на законите, забраняващи на фирмата да съхранява база данни с "гласови отпечатъци" на клиентите си, смятат да съхраняват гласовата идентификация на клиентите върху чиповете на техните кредитни карти.

Вицепрезидентът на банката Виктор Орловски също така пояснява, че за да преодолее опасенията за личните данни на потребителите, банката смята да ги информира за типовете информация, включително биометрична, която ще се събира от банкоматите им.

От Центъра за речеви технологии разкриват, че дори хората, информирани за съществуването на програмата за следене на стреса в гласа, ще се затруднят да я излъжат, тъй като тя отчита неволни нервни реакции - по начина, по който го прави полиграфски тест.

Директорът на центъра Дмитрий Дирмовски казва, че системата анализира вибрациите, оформени от контурите на индивидуалното гърло, ларинкс и други тъкани, употребявани при говор. Когато човек е развълнуван, неволните нервни реакции променят тези форми, влияейки на тона и темповете на речта.

Създателите на софтуера могат да разпознават и други емоционални състояния

Един от другите продукти на центъра отчита гнева. Той вече е внедрен в кол-център на руския национален жп превозвач. За секунди компютърът може да сортира входящите обаждания в четири категории (червена, жълта, зелена и синя) на база емоционалното състояние на говорещия. "Червените" обаждания обикновено предизвикват прослушване на разговора от мениджър.

Като демонстрация техниците от фирмата възпроизвеждат запис на реален разговор, който е накарал програмата да покаже червена точка до номера, изписан на екрана. Гласът е на пътничка, която току-що е научила, че не може да вземе малкото си куче в купето на първокласния вагон.

"Знаете ли колко струва билетът?! Да, адски много, и вие ми казвате, че не мога да взема със себе си куче?" крещи жената. "Това куче не е по-голямо от... знам ли, от пакет цигари! И какво да направя аз, да го изхвърля през прозореца?"

Системата, която центърът разработва за Сбербанк, е разновидност на същия софтуер, само че предназначена за идентифициране на нервност. "Естествено, не вярваме стопроцентово в тази технология," коментира Орловски. Възможно е например клиентите да са нервни поради причини, несвързани с кандидатстването им за кредит. По думите му това е просто статистически ориентир.

От банката недоумяват какво нередно може да има в подобна технология

Представителите на банката заявяват, че според тях анализът на гласа не е по-агресивна стъпка от проверката на кредитната история. "Не нарушаваме личното пространство на клиента," твърдят те. "Не влизаме в мозъка на клиентите, нито нахлуваме в личния им живот. Просто се опитваме да разберем дали те казват истината. Не виждаме никакви причини за безпокойство."

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените