Те се опитаха да спечелят от депресията на феновете си

Някои от най-големите звезди на YouTube се оказаха замесени в спорове около видеа, които според критиците позволяват на авторите си да печелят от хора, борещи се с депресия. През последната година психичното здраве и така нареченото "прегаряне" се превърнаха във важни и много обсъждани теми в YouTube общността.

Популярни лица на видео-платформата публикуват един след друг прочувствени клипове, в които описват своята битка с депресията.

Така те смятат, че окуражават феновете си също да се опитат да разрешат проблемите си. В края на всеки клип авторите показват конкретен сайт за онлайн консултация - BetterHelp. Накрая е включен и линк, който печели известна сума пари при всеки клик.

Ел Милс е известен влогър и обича да споделя различни свои преживявания в YouTube. Тя има 1,5 млн. последователи, които могат да гледат клипове за това как е признала, че е хомосексуална, как е минала първата й целувка или как се е почувствала в ролята на майка си за един ден. Милс препоръчва на тези, които имат психически проблеми, да потърсят помощ.

Едно от последните видеа на Ел тя прави равносметка какво се е случило, след като е преживяла психически срив пред камерата. Влогърката обяснява, че работи точно с BetterHelp, което ще й помогне да даде отзиви от тях на зрителите си.

След това обяснява, че приложението ще свързва желаещите с терапевт в рамките на по-малко от 24 часа. Под видеото е и въпросният линк, на който могат да кликнат посетителите.

На пръв поглед в това няма нищо лошо. Самоубийството е третата причина за смъртността сред тийнейджърите и младежите, току-що прехвърлили 20 години.

Някои проучвания твърдят, че поне 20% от юношите страдат от депресия още преди да са достигнали своята зрялост.

BetterHelp обаче взима първоначална такса от 35 долара на седмица, само за да свърже клиента с онлайн консултант, с когото общуването става чрез чат, видео-чат или по телефона. Теоретично това би трябвало да улеснява технологично ориентираното младо поколение да получи психологическа помощ и грижа. Мнозина казват, че след като са били подтикнати от любимите си ютубъри да свалят приложението, последното нещо, което са получили, е адекватна помощ.

Някои потребителите вече са се оплакали от BetterHelp и неговите лоши практики пред официалните институции на страните си.

Във форума на Reddit вече има отворена тема, в която използвалите приложението се оплакват, че са им взети допълнителни такси, защото например не са осъзнали, че поръчват годишния, а не месечния пакет. Отново в Reddit има мнения, че консултантите са недружелюбни, безполезни или директно отказват консултация.

Самите условия за ползване на BetterHelp твърдят, че компанията не поема отговорност да гарантира квалифициран персонал.

Фирмата признава, че никой не контролира качеството на консултантската услуга и се оправдава с факта, че никъде не е посочено, че приложението обещава квалифицирани терапевти.

Посочва се още, че BetterHelp не е пълноценен заместник на консултацията лице-в-лице и на сесиите с лицензирани специалисти.

Влогърите усещат надигащото се недоволство сред феновете си и повечето бързат да прекратят сътрудничеството си с приложението, след като са били разобличени в подвеждане. Някои ютубъри никога не са препоръчвали BetterHelp, но казват, че съвестта им не би им позволила да рекламират подобно нещо.

YouTube канал, посветен на меметата, отделя 9 видеа, посветени на мнимата консултантска услуга като нарича случващото се "Една от най-големите YouTube измами на годината". PewDiePie, един от най-известните влогъри, разкритикува приложението и "колегите" му, които промотират BetterHelp. Той определя услугата като "още по-лоша, отколкото си представях".

След всичко това започнаха и видеата със самопризнания и извинения към последователите. Едни казват, че са се подвели по мнението на други ютубъри, без да прочетат внимателно условията за използване на BetterHelp. Други се опитват да изкупят вината си като заявяват, че ще дарят спечелените пари на горещи линии за предотвратяване на самоубийства.

Изпълнителният директор на BetterHelp - Алън Матас - отвърна, че обвиненията към компанията са недоказуеми и че контролът на качеството е на много добро ниво.

Матас допълни, че фирмата разполага с екип, който проверява лицензите на всеки терапевт, който желае да работи с платформата. Освен това периодът за одобрение е между 4 и 5 седмици, в които се проверяват внимателно всички детайли за кандидата.

Матас нарече обвиненията "смехотворни" и предизвикани от "някакви си YouTube драми".

Потребителите на YouTube разчитат на взаимно доверие и автентично съдържание, за да трупат фенове. Дори намек, че могат да се опитат да пробутат некачествен продукт, вреди сериозно на имиджа им пред почитателите.

Затова един последовател на известен влогър сравни BetterHelp с викторините за безплатни iPhone-и. "Ние не сме ходещи финикийски знаци, ние сме ваши поддръжници" - допълни друг почитател.

Новините

Най-четените