Над 3000 реклами, платени от руски тролове във Facebook по време на президентските избори в САЩ, бяха публикувани от представителите на Демократическата партия в Комисията по разузнаването в Конгреса.
Данните представляват описание на всички реклами, които са купени от руската "Internet Research Agency". Компанията представлява ферма за тролове в Санкт Петербург, която е използвала фалшиви профили в социалните мрежи и е плащала за таргетирани политически реклами от името на американци, за да се опита да повлияе върху изборния резултат в САЩ.
Тя беше една от фирмите, посочени в списъка на Министерството на правосъдието на САЩ при повдигането на задочни обвинения за незаконна намеса в изборите.
"Единственият начин да развием имунна система срещу евентуална бъдеща атака е да се запознаем "от първа ръка" с посланията, темите и образите, които руснаците са използвали, за да ни разделят", казва конгресменът от Калифорния Адам Шиф.
Рекламите се появяват в периода 2015-2017 г. като спонсорирани публикации в новинарския поток на специално подбрани групи от потребители във Facebook.
Общият бюджет за спонсорираните постове е 100 000 долара - сравнително малка сума на фона на предполагаемите последици от акцията по обработване на общественото мнение в социалните мрежи.
Особено масово са разпространявани по време на предизборната кампания през 2016.
Една от публикациите от юни 2016 г. е таргетирала потребители от района на Вашингтон, на възраст от 16 до 53 години, които се интересуват от Хилари Клинтън и "Мюсюлманско братство". Руската компания е платила 3981 рубли (около 63 долара) за разпространението й, като само 1849 души са видяли рекламата, а 94 са кликнали върху нея.
Този пример не е нищо на фона на 126-те милиона американски потребители, до които са достигнали органичните статуси и споделени статии през фалшивите акаунти на троловете от Internet Research Agency. Данните бяха представени още през октомври 2017 г. от Facebook.
Всеки от тези постове е генерирал милиони прегледи, без да се налага руската страна да плаща една копейка на социалната мрежа. Немалка част от тях идват през страница със заглавие Memopolis - "Градът на meme-тата", която споделя съдържание за потребители на 13-40 годишна възраст, с интерес към 9GAG или BuzzFeed.
По-голямата част от публикациите на Memopolis са смешни колажи или gif-изображения, но между другото се вкарват и послания с политически характер, които стигат до аудитория от тийнейджъри.
Една от снимките показва редица от полицаи с униформи и шлемове, пред които стои човек със смартфон и включен Pokemon Go. Надписът над публикацията гласи: "Вади камък и го хвърля по ченгето, за да се опита да хване покемон. Арестуват го".
През април бяха изтрити 70 фалшиви профила и 138 страници във Facebook, както и 65 акаунта в Instagram, които бяха свързани с Internet Research Agency.
От обобщените анализи се вижда, че руската кмпания е познавала отлично ефективността на алгоритмите на Facebook за таргетиране на групи по политически пристрастия.
В един от спонсорираните постове от април 2016 г. руски тролове, маскирани като активисти на движението за защита на чернокожите от полицейското насилие, призовават хората да гласуват за Бърни Сандърс вместо за Хилари Клинтън по време на първичните избори на Демократите.
Рекламата струва 2786.36 рубли, или 44 долара. Виждат я общо 46 437 потребители, от които 5607 кликват върху нея.
Страницата "Black Matters", през която минава тази публикация, е един от най-успешните проекти на руската Internet Research Agency с над 224 000 последователи. Спонсорираните постове през тази група са таргетирали хора, за които Facebook знае, че четат медии като BlackNews.com или Black Voices на "Хъфингтън пост".
Руските реклами по време на предизборната кампания могат да се разделят на 9 общи категории, показва анализът на Демократическата партия.
1) Събития
Троловете са използвали Facebook за организирането на събития като протести срещу Доналд Тръмп или демонстрации в подкрепа на мюсюлманското малцинство. В някои случаи руснаците са пускали едновременно протест и контрапротест по една и съща тема, с цел виртуалният конфликт да доведе до напрежение и в реалния живот.
Между 2015 и 2017 г. са създадени общо 129 Facebook-събития, които са достигнали до аудитория от над 300 000 души. Около 62 000 от тях са декларирали, че ще участват в съответния протест.
2) Фокус върху афроамериканците
Става дума за спонсорирани реклами, които имитират активистки публикации в подкрепа на движението "Black Lives Matter". Конгресмените описват някои от снимките като "злонамерени и смущаващи". Целта им е била да провокират междурасови напрежения по време на предизборната кампания, включително с призиви за агресия и саморазправа от страна на чернокожите спрямо белите.
Един от руските акаунти, наречен "Blacktivist", e събрал повече от 360 000 последователи, преди да бъде закрит. В една от рекламите в Instagram, пусната от профил с прякор @afrokingdom_, се призовава "хората да се готвят за битка".
3) Имиграция
Рекламите в тази категория печелят популярност върху споровете по въпроса за строителството на стена между САЩ и Мексико и други невралгични казуси по темата за имиграцията, повдигани предимно от щаба на Доналд Тръмп.
Една от най-популярните групи на руската Internet Research Agency е озаглавена "Stop A.I.". Съкращението AI не отговаря на абревиатурата за изкуствен интелект, а означава "Stop All Invaders" ("Спрете всички нашественици").
Друга руска група, наречена "Secured Borders" (Сигурни граници), има над 135 000 последователи - нейни публикации са таргетирани по ключови думи като "Консерватизъм", "Депортация", "Джулиан Асандж", "Национална идентичност", "Патриотизъм", "Старата слава", "Расизъм в САЩ", "Уикилийкс" и др.
4) Оръжията
Тролската ферма е активирала реклами, които са се прицелвали в аудитория, защитаваща правото на свободно носене на оръжие, "поддръжници на Втората поправка в конституцията, любители на оръжията и патриоти".
5) "Сърцето на Тексас"
Една от групите, насочена към жителите на щата Тексас, се оказва толкова популярна, че конгресмените я отделят в самостоятелна рубрика. "Сърцето на Тексас" има 253 862 последователи и спонсорира публикации по няколко теми - за оръжията, против имигрантите и против Хилари Клинтън.
През нея са спонсорирали дори постове, в които се призовава щатът Тексас да се отдели от САЩ.
6) LGBT
Руската Internet Research Agency е публикувала рекламни съобщения в страници като "LGBT United". Един от спонсорираните продукти се оказва книгата "Напомпаният Бърни" - албум за оцветяване, в който 76-годишният кандидат-президент е рисуван в различни пози, полугол и с внушителни мускули.
Едновременно с това са организирали и контрапротести срещу гей-общността.
7) Мюсюлмани
Рекламната кампания на Internet Research Agency срещу мюсюлмани се опитва да се закачи за конфликтни новини около Тръмп и Клинтън. Руското дружество контролира групата "Обединени американски мюсюлмани" с общо 328 000 последователи. Групата редовно влиза в публични спорове с другата голяма руска страница - "Сърцето на Тексас".
8) Ветераните от войните
Много от руските тролове създават фалшиви профили, в които се представят за поддръжници на армията и на ветераните от войните в Близкия Изток - посланията им са предимно против Хилари Клинтън.
Спонсорираните постове се смесват с легитимни статии в подкрепа на ветераните - целта е да се изгради по-широка база от последователи, за да може пропагандните реклами да достигат до повече хора.
9) Двамата кандидати
Най-масовите рекламни публикации, финансирани от Internet Research Agency, са насочени в подкрепа на Доналд Тръмп или съдържат компрометираща информация за Хилари Клинтън.
Спонсорираните постове призовават хората да се събират на предизборни митинги на Тръмп, да гласуват за Бърни Сандърс (групата, която го подкрепя, е озаглавена "Роден либерал"). Един от промотираните постове в групата Blacktivist организира флашмоб под надслов "Хилари Клинтън в Затвора 2016".