Нови браузъри, нови проблеми

Ако в последния месец не сте сменили браузъра си с нова негова версия, вие вероятно сте малцинство.

В рамките на броени дни през март трите най-използвани в световен мащаб браузъра обновиха версиите си до Internet Explorer 9, Firefox 4 и Chrome 10. Два месеца и половина по-рано петият по разпространеност - Opera, пусна своята версия 11.

Над 75 милиона изтегляния е отбелязал вече само Firefox 4, от които почти 30 млн. са в Европа. Това е важно, защото от миналата година „лисицата" вече е най-използваният на континента браузър, измествайки по популярност Internet Explorer.

Данните сочат, че само за първото си денонощие браузърът на Mozilla е изтеглен близо 7 млн. пъти, докато IE9 постигна едва 2.4 млн. изтегляния в първите си 24 часа онлайн. Дори радващата се на в пъти по-малък пазарен дял, но пък със силно лоялни фенове Opera 11 направи 6.7 млн. даунлода за първото си денононощие.

Който и от тези браузъри да сте изтеглили, вероятно сте доволен. Всеки има своите плюсове и минуси, но вероятно вече сте се съгласили със специалистите, които сериозно похвалиха и трите нови версии. Вече имаме къде повече, къде по-малко, но по-удобни и многофункционални браузъри, с подобрен дизайн, повишена сигурност и най-важното - по-бързи.

Нови браузъри, стари проблеми

Нищо обаче в живота не е съвършено (особено ако е безплатно). Ако досега сте сменяли поне още веднъж базова версия или поне половин дузина ъпгрейди на стари версии, сигурно сте се сблъсквали с някои неудобства.

Всички големи браузъри - но особено Opera в миналото - през годините са имали проблеми с поддържането на Java скрипт например. Така обичаният заради множеството си полезни плъгини (допълнения) Firefox пък може да ви разочарова с това, че някои от тези плъгини, с които вече сте свикнали, просто не работят под по-нови версии. Какво да кажем пък за Internet Explorer, който преди 7-мата си версия изоставаше далеч от всичко най-ново и работеше съвсем калпаво.

Нови браузъри, нови проблеми

Всичко това са дребни неудобства. Когато обаче инсталирате нова базова версия на предпочитания от вас браузър и... внезапно установите, че например електронният ви подпис не работи... е, ето това вече е неприятен проблем.

Точно това всъщност се случва в последните седмици с много частни и бизнес потребители на електронен подпис. Специализираните форуми са заляти с оплаквания и казуси като „сложих новата версия на браузъра X, обаче електронният ми подпис вече не работи", „аз съм с 64-битова Vista (или със 7), но при изпращане на съобщение до НАП с електронен подпис ми дава грешка, откакто обнових браузъра" и подобни.

Какъв е проблемът?

„Електронният подпис принципно работи спокойно с Internet Explorer и Firefox, което важи и за последните им версии. Вече отделни притежатели могат да имат проблеми с различни браузъри поради различните устройства", поясни Елин Колев, главен администратор по сигурността на „Информационно обслужване" АД. Фирмата е един от доставчиците на услугата електронен подпис под търговската марка „StampIT".

„Най-малко проблеми имаме с IE. Но и при преминаването от Firefox 3 на Firefox 4 новата версия си взема автоматично настройките от старата и електронният подпис би трябвало да работи - стига да не сте деинсталирали преди това Firefox. Иначе най-много проблеми имаме с това, че на клиентите просто не им се чете каквото е необходимо, за да си направят настройките на електронния подпис. Всички искат просто ей така, той да работи от само себе си", въздъхва Колев.

„Електронните ни подписи работят с Internet Explorer и Firefox, включително с последните им версии", потвърдиха и от хелп деска на „Банксервиз", чиито електронни подписи са с марката „B-Trust".

„Няма проблеми и с различните операционни системи, нито пък с 64-битовите им версии, с които също работят. Проблеми има, когато някои доставчици на електронни услуги все още не поддържат новите версии. Например НАП все още имат проблем с ДДС-то при IE 9", добавиха оттам.

НАПънът е голям

„Електронните услуги с електронен подпис на НАП са направени да работят с Internet Explorer и Firefox. Имаме подробни указания на сайта какво точно трябва да направят потребителите, за да могат да ги ползват безпроблемно", каза за Webcafe.bg Стефан Михалков, експерт от Националната агенция по приходите (НАП).

Той обаче не пожела да отговаря на конкретни въпроси и ни прехвърли към отдел „Комуникации". На дадения ни телефон обаче не отговаряше никой в продължение на часове до края на работния ден в понеделник.

„Проблемът всъщност е в приложенията, които използват електронен подпис", поясни Мартин Орешарски, експерт Маркетинг и продажби в „Банксервиз". Според него просто тези приложения не успяват веднага да се оптимизират за новите версии на браузърите.

„Не е само НАП. Миналата седмица имаше и проблеми с интернет банкирането на някои банки", призна той.

„Банките обаче реагират по-бързо. Те разполагат с по-добри IT кадри от НАП и със сигурност по-бързо ще оправят системите си. Докато НАП има много приложения и платформи и там винаги има проблеми - някои неща работят добре, други не", коментира Орешарски.

На въпрос кога можем да очакаме повечето системи, изискващи електронен подпис, да работят нормално, той отговори:

„Ще отнеме поне още 1-2 месеца да се оправят нещата, докато всичко се актуализира за новите версии на браузърите. Колкото до това дали някога ще се оправят напълно - мисля че в България това никога няма да стане", заключи той.

Войната на браузърите

На пръв поглед горното изказване звучи много песимистично, но то лесно може да бъде подкрепено от няколко факта.

Създателите на Firefox - Mozilla - обявиха агресивни планове за развитието на втория най-използван браузър в интернет. Следващата му, пета версия, трябва да се появи още на 21 юни тази година. Ако спази предварителния си график, Firefox 6 пък трябва да се появи около 2 месеца по-късно.

Mozilla реши да забърза процеса на разработка на браузъра си и да пуска нова версия, в която да добавя нови функционалности към софтуера. Промяната бележи голяма стъпка в развитието на софтуера, чийто пазарен дял по данни на StatCounter е над 30% за март тази година. За сравнение, разработката на най-новата му актуална версия - Firefox 4, отне над година. Толкова бе времето и за пускането на стабилната версия на Firefox 3.6.

От своя страна Google също разработва своя браузър Chrome с подобни бързи темпове. Резултатът е нова модификация на Chrome на всеки 6 до 8 седмици. Като се има предвид, че това е и най-бързо и агресивно завземащият пазарен дял браузър, то конкурентите му нямат друг избор, ако искат да запазят сегашното си положение. Целта на Mozilla е именно да навакса изоставането си от Chrome с подобна бърза скорост на разработка на Firefox.

При това положение, ако оптимизацията на един сайт или услуга - особено такива, изискващи електронен подпис - отнема по един, два или повече месеца след ъпгрейдването на всеки браузър до по-висока версия, то значи техните мениджъри и дивелопъри просто не си вършат добре работата. Въпросът дори не е, че отделни сайтове и услуги изостават от времето и от потребностите на потребителите си, а че това все повече може да доведе до срив в някои системи и компании, който ще се отрази негативно не само на тях и потребителите им, ако не се вземат навременни мерки.

Какво да се прави?

Доколкото вие сте обикновен частен или бизнес потребител, нямате много опции, ако се сблъскате с вече описания проблем. След няколкото часа, прекарани в разговори с експерти, можем да ви посъветваме само три неща.

Първо, четете внимателно и подробно всички инструкции и упътвания за настройки - както съпътстващите електронния ви подпис, така и тези на сайтовете, които го изискват за определени услуги.

Второ, ако въпреки това електронният ви подпис не работи, търсете поддръжката на въпросния сайт/услуга или на издателя на електронния ви подпис. Въпреки всичко, грешката пак може да е у вас, но дори и да не е - това също е полезно да го знаете. Обратната връзка е и добър канал за натиск съответната организация да си оправи по-бързо нещата.

Трето, надявайте се. Какво друго ви остава?

И (четвърто) един бонус от нас и дългия ни опит зад монитора: Не бързайте да сменяйте софтуер, който ви върши добра работа, с най-новата му версия. Досега това категорично не важеше точно за браузърите, даже напротив. Но с новото време идват нови проблеми и съответно - нови правила. Ако нямате основателна причина, по-добре изчакайте няколко дни, седмици или дори месец преди да сложите новата версия на браузъра си или на някоя иначе позната програма.

#3 djsupermax 12.04.2011 в 11:31:33

Нямам претенции да познавам отвътре бранша - аз съм журналист и не обвинявам никого, а само описвам и констатирам факти. Било плоско... Добре, искате ли го по-остро? Съчувствам на усилията ви да сте в час. Всеки бизнес си има свои проблеми. Но поставете се на мястото на клиента: ако примерно продавате руска салата, само че докато я произведете, срокът й на годност вече е изтекъл, клиентът ли ви е виновен или пък журналистът, съобщил това? Най-малкото - какъв е смисълът да я произвеждате, когато тя е брак? И дали не е по-добре да си намерите друга работа, ако не можете да произвеждате руска салата? Примерът - като всяка аналогия - е неточен, но поне дава някаква идея за проблема. Нали искахте по-остро...

#4 Бойко Стефанов 12.04.2011 в 11:49:32

ползвам ИЕ, модзила, гугъл хром, опера, сафари и отвреме навреме пробвам по някой от другита 8 известни пбраузъра. Всеки има своите технически параметри, удобни презимно за определен вид дейност в интернет. Опера запазва етикетити на страниците. Опера отдавна е браузър за седящи в интернет през цялото денонощие. ИЕ само следи промените, защото ко не бъде в крак, тази част от аксесуарите на операционната система Уиндоус ще стане "дупка" и Уиндоус ще започне да увяхва в конкуренцията с ОС и Линукс, както и други операционни системи. Сафари върху ундоус отваря адски бавно. Но когато видим изображението като кристал, ни става ясно, че това бавно е само качество

#6 randome 12.04.2011 в 12:40:16

Абсолютно прав си "Svetlin Stefanov ". нещо което РАБОТИ не трябва да се бъзика.....първо трябва да се "пробва/тества" за да не се "обърква работата". пример: фирма за продажба на лекарства - смениха сис-админа (взимаше 94 лв чисти парички за 2 посещения месечно),,,, резултат: "обновяване" на "софтуера"+ "начина на работа",,, = 1 месец "преструктуриране/неработене/обучение на кадрите и т.н". сега "чупят телефона Ми", а аз се "чудя" дали изобщо да се "занимавам". при всички случаи...това "завърта колелото".........тоест има "интерес".

#7 strawsPulledAtRandom 12.04.2011 в 15:28:29

Нещо не вдявам... Нали едно време при излизане на нова версия на софтуерен продукт, имаше едно хубаво нещо, наречено "обратна съвместимост"? Звучи ми доста странно новите версии на няколко различни браузъра да не поддържат функционалността на предишните си версии. Да е само един (особено пък ИЕ) - ок, но няколко... Лично менние - за да не работи нещо с новите версии, проблемът определено е на браузъра, а не на приложенията, които го ползват. Не смятам да дам петдесетина лева за електронен подпис, а и името "Информационно обслужване" извиква кофти асоциации у мен, но в случая ми се струва, че несправедливо се обвиняват фирмите.

#8 Лични финанси 12.04.2011 в 15:44:13

"Иначе най-много проблеми имаме с това, че на клиентите просто не им се чете каквото е необходимо, за да си направят настройките на електронния подпис. Всички искат просто ей така, той да работи от само себе си", въздъхва Колев."" Ам... не им се чете я! То и на мен не ми се чете! Клиентът за това е клиент, да си го коткаш! Инак да прибраме парите всеки знае Колкото до "не бързайте да сменяте с новото" - ами естествено. Освен това така ще имате време да прочетете отзивите и да си направите сметка дали да ъпгрейдвате.

#9 emergesync 12.04.2011 в 19:50:33

Сайтът на „Информационно обслужване" АД изглежда като правен преди 10 години. Работя в индустрията (системна администрация), отдавна съм се научил да стоя настрана от български фирми, най - вече държавни. Много некадърници, малко пари или обратното некадърници, но много пари. А електронния подпис е просто сертификат (малък текстов файл) , който работи със всеки един браузър издаден през последните 5 години.

#11 dedogo6 13.04.2011 в 03:06:31

И аз да добавя малко неща, относно е-подписа и останалите работи. Всичко ,което е коментирано до тук е , вярно , и не е. Ако питате защо - отговора ми е следният , всички изброени ъпдейти на браузерите не развалят работещ електронен подпис (нали за него става дума?) Плъгините не пречат на този подпис, но има една особеност - при ъпдейт се ресетват настройките на съответния браузер, и от там се получават тези проблеми - споделям го от личен опит. Със всички изброени популярни браузери, след ъпдейт се настройват някои работи отново (като актив Х ) и всичко си ок.Един единствен път ми се скапа сертификата,на един от браузерите , и ми го пратиха на пощата след 10 минути - е това проблем ли е?! Това ,че нещо ,което работи, не се пипа си е закон, е вярно, но ако само се ъпдейтва , заради това ,че дадения потребител , не го е забранил , не мисля ,че трябва да се превръща в национален проблем.... Аз лично ползвам Хром, и не съм имал проблеми до сега, нито с подписи, нито с ъпдейти. Изводите оставям на вас.

#13 RealEnder 18.04.2011 в 16:06:04

@Yordan Yanakiev: Нещо конкретно имаш ли да споделиш за портала за електронни услуги на НАП, или просто така си чешеш пръстите в клавиатурата?

#14 RealEnder 18.04.2011 в 16:14:58

@emergesync: Сайта на ИО е правен преди 6 години и определено има нужда от обновяване на визията. Ще му дойде времето и на това. За сметка на това StampIt е с нов изглед и съвременна (каквото и да значи това) визия. Иначе за формата на сертификата си малко в страни от технологията, по-добре като системен администратор да почетеш малко преди да се вдъхновиш да пишеш.

Новините

Най-четените