Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Големият бизнес с хипнотични видеа в YouTube

За тези клипове брандовете са готови да плащат много Снимка: YouTube
За тези клипове брандовете са готови да плащат много

Влогърката Оливия Киспър създава клипове, които карат хората да настръхнат. Тя шепне в микрофона, потропва с ноктите си, прокарва пръсти по четка за коса и дори яде пред камерата. Понякога е малко странно и дори плашещо за гледане.

Но освен това е и зключително успешно. Видеата, които е публикувала в последните пет години, имат над 1 млн. гледания в нейния YouTube канал и има над 294 хил. последователи.

Те я следват с надеждата да изпитат приятно усещане, наречено автономна сензорна меридианна реакция (ASMR). Това е гъделичкащото чувство, което започва от скалпа и се разнася по цялото тяло в отговор на някакъв стимул.

Оливия е само част от разрастващата се общност от влогъри, които създават съдържание, предназначено именно за хората, жадуващи това усещане.

Клиповете са бавни и хипнотични и обикновено продължават от 25 минути до час. Те показват хора, които правят странни неща - от галене на плюшени дамаски до сресване на косата. Кадрите могат да бъдат описани като "масаж на мозъка" и водят до невероятно успокоение у гледащите ги.

Записващите улавят звуците, благодарение на висококачествена звукозаписна техника и често използват бинаурални микрофони, които създават триизмерно усещане.

Видеата на Киспър са на разнообразни теми. Едно от тях е озаглавено "Да ядеш змийски яйца", въпреки че става въпрос за екзотичен плод, друго се казва "Тихо, всичко ще бъде наред" и има за цел да доведе до спокоен сън.

Допреди 10 години да шепнеш пред камера не е било доходоносно занимание. Сега е не просто социален феномен, но и начин за мнозина да си изкарват прехраната.

Започва като нишово съдържание и се превръща в бизнес, а различни марки се надпреварват да се включат в последния тренд.

А според създателите на видеата това не е изненадващо - просто още една платформа за реклама. Много от каналите на тези влогъри имат десетки хиляди последователи, разбираемо е, че големите компании искат да бъдат включени.

Ако напишете ASMR в търсачката на YouTube, ще ви излязат над 12 млн. резултата. Най-популярните клипове са преглеждани над 20 млн. пъти. С тези цифри авторите могат да направят милиони долари от реклами, които почват преди видеото.

Но тъй като общността, привлечена от ASMR, е лоялна, търговците не искат просто да пускат реклами. Те искат да бъдат включени в самите клипове.

Миналата година IKEA създават четири ASMR видеа, включително едно, което продължава 25 минути.

То показва в бавен ритъм неща, от които студенти могат да имат нужда в общежитията си. Тих и нежен женски глас описва всеки от продуктите. Вижда се бавно прокарване на ръка през чаршафите, потупване на възглавници, подреждане на закачалки, докато гласът обяснява параметрите на всеки предмет. Зрителите получават и подробна информация за цената, разцветките и магазините, от които могат да си купят показаното.

Рекламният отдел на IKEA отначало не знае какво да очаква, въпреки че са се постарали да приближат клиповете максимално до това, което ASMR хората харесват. Стратегията обаче не просто сработва, а докарва огромни приходи. Продажбите на показаните в 25-минутния клип продукти скача с 5,1%.

Е, има и такива, които са по-скоро объркани от видеото. Но отново ASMR публиката идва на помощ и в коментарната секция обяснява на незапознатите за какво става въпрос.

Естествено, и други брандове започват да проявяват интерес - все пак търсенето на ASMR видеа в YouTube се е утроило от 2016-а до 2018-а.

Сред тях са верига за бързо хранене, козметична марка, дори пивоварна. През 2016-а модното списание W създава серия от клипове, в които известни личности правят ASMR клипове. Може би един от най-забележителните от тях е този с Гал Гадот, която показва фиджет спинър с логото на Жената чудо, а шепотът й и начинът, по който яде снакс и шоколад, карат слушателя да настръхне.

Популярните марки търсят и влогъри, които вече имат огромен брой последователи. Лили Уиспърс (Whispers - на англ. шепот) е на 19, когато пуска първото си ASMR видео.

Пет години по-късно тя е специалист по дигитален маркетинг от 9 до 6, но пуска по два или три клипа на седмица. Вживява се в ролята на по-голяма сестра, особено поради факта, че повечето от последователите й са между 14 и 17-годишна възраст.

Тя следи внимателно и коментарите, за да може ако забележи нещо крайно обезпокоително, някой, който няма нужда просто от успокояващо видео, а от сериозна помощ, да реагира веднага.

Но фирмите са амбицирани да спонсорират влогъри като Уиспърс и Оливия. В зависимост от гледанията на всеки отделен клип и влиянието му върху публиката, те могат да платят между 1000 и 3000 долара на кампания.

Най-успешните ASMR "творци" успяват да печелят и от Spotify и iTunes.

Някои психолози наричат тренда "най-бързо развиващия се жанр на онлайн релаксация, борещ стреса, безсънието и тревожните състояния".

Към момента обаче има малко научни изследвания около ASMR и няма неоспорими доказателства, че тези видеа действително предизвикват неврологичен отговор. Въпреки това те могат да помогнат на някого да спи по-добре или да се чувства по-спокоен.

От друга страна, много зрители търсят все по-успокояващо съдържание. А възможността да го възпроизведеш и дори да спечелиш пари от това е като суперсила за някои влогъри.

 

Най-четените