Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Зад волана, но без да шофираш

Идеята е няколко коли да се движат в конвой с водеща кола - управлявана от професионален шофьор, която поема контрола над останалите. Снимка: Getty Images
Идеята е няколко коли да се движат в конвой с водеща кола - управлявана от професионален шофьор, която поема контрола над останалите.

Карането в продължение на часове зад един и същ камион вероятно би довело повечето шофьори до истерия. Но пък е възможно в такава ситуация човекът зад кормилото на колата да е отпуснат, да държи в едната си ръка чаша с кафе и да се рови във вестника си с другата.

Причината за това е, че нова технология, разработвана от европейски учени, позволява на шофьора на камиона отпред да контролира скоростта и посоката на движение на неговия автомобил.

Технологията е създадена като част от финансирания от Европейския съюз проект SARTRE ("Безопасни автомобилни влакове за околната среда") и представлява първа демонстрация на технология за "движение на превозни средства в конвои" извън симулаторите.

Шофьорите са на волана, но всъщност не шофират

Идеята е да бъде създаден нов начин за пътуване по магистралите, където няколко коли се движат в конвой с водеща кола - управлявана от професионален шофьор, която поема контрола над останалите.

Компютрите, поставени във всяка от колите от "конвоя", непрекъснато отчитат и контролират дистанцията помежду си и скоростта. Целта е да бъде направено шофирането по магистралите по-безопасно и по-икономично.

Учените от проекта SARTRE твърдят, че около 80% от катастрофите по пътищата се дължат на човешки грешки. Поради това употребата на професионални "водещи шофьори", които да облекчават натоварването на продължителните пътувания, според тях би довела до спадане на броя катастрофи.

Също така те предричат икономията на гориво да се повиши с до 20%, ако "движението на коли в конвои" бъде масово възприето, което би имало очевидни ползи за околната среда.

Освен това учените отбелязват, че каращите в близост коли в "конвоите" могат също така да облекчат задръстванията, както и да позволят на шофьорите да си отпочинат от престоя на волана и да свършат някаква работа или да се нахранят.

Засега технологията е изпитана само в Швеция

Проектът SARTRE се възползва от техническия опит на няколко фирми, включително техническото поделение на шведския производител на автомобили Volvo, чийто тестов терен край Гьотеборг бе използван за първи не-симулирани тестове на технологията. Вероятно още догодина тя ще бъде тествана и в испанската пътна мрежа, но тепърва предстои в рамките на ЕС да бъде гласувано законодателство, позволяващо масовата й употреба.

От британската служба за пътна помощ обявиха, че концепцията изглежда интересно, но технологията трябва да бъде наистина ясна и безопасна: "Автоматизираната система вероятно ще направи нещата по-сигурни, ако чрез нея се избягват шофьорските грешки, но трябва да бъде 100% надеждна. Такъв тип система също така би изисквала и пълна промяна в културата на шофиране, за да допуснат шофьорите някой друг да поеме контрола."

Стартиран преди по-малко от 18 месеца, проектът SARTRE очевидно ще трябва да мине през известно доусъвършенстване, преди да се получи система, подходяща за публични изпитания на натоварени пътища, но учените са уверени, че "конвоите" от автомобили със сигурност ще спомогнат за безопасността на движението по магистралите след не повече от 10 години.

Концепцията на технологията

Конвоите в SARTRE се състоят от водещо превозно средство, следвано от поредица от контролирани по компютърен път коли, които автоматично биват насочвани по маршрута на конвоя.

Всяка от колите отчита дистанцията, скоростта и посоката на превозното средство, разположено непосредствено пред него, и коригира движението си по начин, необходим за запазването на формацията. За целта се използват много технологии - всеки от автомобилите използва камери за определяне на положението на колата отпред, също така всеки от тях има технология за електронен контрол на волана, газта и спирачката, програмируеми по компютърен път, а всичките коли комуникират помежду си чрез автомобилна безжична мрежа.

Рисковете

Пияното шофиране в подобен "конвой" би било особено опасно, ако става дума за водещия професионален шофьор, доколкото всяка катастрофа би била възпроизведена от всички свързани в конвоя коли. Поради това отговорността на този шофьор ще е огромна. Учените твърдят, че са предвидили този проблем и са измислили интелигентно решение.

От шофьора на фронталната кола ще се очаква да докаже трезвеността си с устройството Volvo Alcoguard, което няма да позволява запалването на двигателя на първата кола от конвоя, а монтирани на таблото видеокамери ще следят ориентацията на лицето на шофьора, за да гарантират, че той наблюдава пътя пред себе си. Интелигентен софтуер също така ще следи и положението на очите, проверявайки дали водачът на колоната не е заспал на волана.

Предишни разработки

В началото на 90-те години са правени опити да бъде лансиран по-малък проект за "конвои" на име PATH, тестван в САЩ, край Сан Диего. Той обаче е имал сериозен недостатък - за функционирането му е било необходимо пътищата да бъдат снабдени с индукционни вериги. При SARTRE не са необходими специални пътища - технологията разчита изцяло на безжичната връзка между самите коли.

Най-четените