"Не сме били способни вече на иновации. Друг път." - фразата, изречена от Фил Шилър по време на WWDC тази година, предизвика лек смях сред предсказуемо ентусиазираната аудитория. Но за експертите тя звучи като контейнер с паднали от високо айфони
Последния път, когато анализаторите на мобилните технологии чуха нещо от Apple, беше по време на абсурдно агресивното представяне на iPad mini и „освежените" версии на огромен брой продукти. Това беше през септември 2012 г. и тогава всяка от акциите на фирмата струваше около $700.
Apple след това замлъкнаха за около девет месеца - най-дългото затишие в последните години. Акциите им оттогава спадат стабилно, като досега са изгубили близо 40% от стойността си, и дори след анонса на WWDC продължиха да поевтиняват. Твърди се, че Samsung са успели вече да им отнемат водещата позиция на пазара на смартфони. На всичкото отгоре фирмата страда от проблеми по веригата за доставки и продажби.
След което дойде новият рефрен.
И всички го чуха. Дори хората, които обикновено не следят технологиите, изглежда вече го бяха чували: Apple просто вече не са новатори (като подтекстът беше, че са спрели да бъдат такива след смъртта на Стив Джобс през 2011 г.). Очевидно тази фраза е влязла дълбоко под кожата на Apple, и те най-после правят нещо по въпроса: стартират рекламна кампания, в която ни заявяват колко много са загрижени за дизайна и потребителското преживяване на всеки от продуктите им.
Момент, да не би да не сме разбрали нещо?
Да оставим настрана за миг факта, че представената тази седмица iOS 7 изглежда най-ефектният и старателно обмислен като дизайн нов софтуерен продукт, който Apple са пускали на пазара от самото зараждане на iOS. Вероятно феновете вече са получили тих оргазъм при вида на свежия, цилиндричен нов Mac Pro, който прилича повече на миниатюрен самолетен двигател, отколкото на десктоп компютър.
Apple обаче изглежда сами са повярвали, че масата от потребители ги приемат като изгубили дарбата си за оригинален дизайн и интересни нови продукти. Дали възприятието за реалност се равнява на реалността? И дали продуктите вече не са достатъчни и не могат да говорят за себе си? Наследникът на Джобс - Тим Кук, заяви на конференцията D11 преди месец: "Много хора вече дефинират иновациите като нови продуктови категории."
Вероятно последният жест на Стив Джобс бе невъзможно високата летва, която той беше поставил в онзи конкретен момент - независимо дали ни харесва или не, само за няколко години Apple успяха сами, независимо от всички останали, да предефинират изцяло разбирането за съвременен смартфон, да създадат цяла индустрия от таблети буквално от въздуха, и да изобретят наново лаптопите под формата на MacBook Air.
Би могло да се каже, че очакванията към Apple в последно време са леко завишени
Реалността обаче е, че не всяка идея заслужава да бъде въплътена на практика. Джобс се беше прочул с изказването си, че се гордее толкова с нещата, които Apple не са направили, колкото и с тези, които са реализирали - и този възглед очевидно продължава да дефинира компанията и в наши дни.
Тенденциите се променят - сега най-после Apple изоставиха толкова мразения сред дизайнерската общност скеоморфизъм (подражание на естествени материали като дърво, стъкло или камък - бел.ред) в полза на така наречения плосък дизайн - но все пак iOS 7 доказва, че фирмата не е спряла да се стреми към красив и разбираем за масовите потребители дизайн.
Време е да признаем, че Apple спазват същите закони на физиката и пазарната динамика, валидни за всяка друга фирма. Далеч не всяка концепция има потенциал да бъде фундаментален, променящ живота на човечеството мегахит, и не всяка идея, изглеждаща невероятно добре на хартия за феновете и анализаторите, може да бъде въплътена в променящ правилата на играта продукт - дори и от Apple. И така и трябва да бъде.
Новите категории продукти не се равняват на иновации - и това ще ви го кажат с ръка на сърце закъсалите технологични гиганти като Sony.
В свят на компании, склонни да се съгласят на почти всичко в името на иновативността, Apple засега продължават да казват "не"
Ако гениалността, както е казал Томас Едисон, е 1% вдъхновение и 99% кървава пот, то вероятно иновациите са 1% изобретения и 99% усъвършенстване. Най-добрият начин да разберем дали Apple наистина са направили поврат, оправдаващ демонстрираната на WWDC несигурност? Трябва да търсим признаци за експериментиране.
Полуготови, недоизпипани идеи, които просто не се вписват в пейзажа, продукти, които предизвикват жестове около слепоочието и изискват продължителни обяснения. Ако Apple лансират собствен еквивалент на Google Glass, време е да се постреснем.
Но докато този ден настъпи, има само едно нещо, което Тим Кук доказа на тазгодишния WWDC: все още фирмата не разполага с заместител на добрия вкус - и не изпитва нужда от несигурност. Дизайнът отново е основното, на което разчитат Apple.