"Facebook щеше да позволи и на Хитлер да рекламира"

Критиките за нагласата на Facebook и нейния изпълнителен директор Марк Зукърбърг към политическите реклами в социалната мрежа идват откъде ли не. От правителства на държави, през конкуренти, обикновени потребители до лица от сферата на изкуствата.

Най-пресен в този списък е актьорът Саша Барън Коен, познат с провокативния си комедиен стил и превъплъщенията си във филми като "Борат", "Бруно" и "Диктаторът".

Според него ако Facebook съществуваше преди век, компанията е щяла да осигури на нацисткия лидер Адолф Хитлер платформа, в която той да изрази своите антисемитски възгледи.

Думите си актьорът отправи от трибуната на церемония на "Антиклеветническата лига" – американска неправителствена организация, която се бори срещу антисемитизма и останалите форми на нетърпимост спрямо евреите.

Барън Коен, който също е евреин, получи наградата на НПО-то за международно лидерство, въпреки че както сам отбеляза от сцената е бил обвиняван, че с ролите си затвърждава стереотипи за евреите. В своя защита той посочи, че скечовете му са били забавни на аудиторията, само защото тя е съзнавала за съществуването на тези безумни стереотипи и не ги е приемала насериозно. Социалните мрежи обаче са променили този факт.

"Всичката омраза и насилие бива подпомагано от няколко интернет компании, които всъщност са най-голямата пропагандна машина в историята", коментира Барън Коен.

Естествено, на първо място той поставя Facebook като най-голямата социална мрежа в света. Марк Зукърбърг миналия месец защити позицията на компанията си да не проверява политически реклами за истинност, дори в тях наистина да се съдържат подвеждащи съобщения.

"Ако им платиш, Facebook ще пуснат всяка "политическа" реклама, която решиш, дори да е лъжа. И дори ще ти помогнат да насочиш тези лъжи към потребителите им с максимален ефект", обясни актьорът.

"От гледна точка на тази извратена логика, ако Facebook съществуваше през 30-те години на миналия век, щеше да позволи на Хитлер да публикува 30-секундни реклами за неговото "решение" на "еврейския проблем", допълни Барън Коен.

Обект на критиките в речта му беше не само Facebook, но и други платформи и компании – като Google, Twitter и YouTube (която е собственост на Google). Според Барън Коен е време за "фундаментално преосмисляне на социалните медии и [начина, по който] те разпространяват омраза, конспирации и лъжи".

"Мисля, че всички можем да се съгласим, че не трябва да даваме на фанатици и педофили безплатна платформа, в която да разпространяват възгледите си и да се прицелват в жертвите си", посочи актьора във връзка с това, че Зукърбърг определя социалната си мрежа като бастион на "свободното слово".

"Сякаш живеем в Римската империя и Марк Зукърбърг е Цезар. Това поне би обяснило прическата му", пошегува се комикът, цитиран от Daily Beast.

Препоръката на актьора към Facebook е да започне да проверява истинността на политическите реклами, преди да ги публикува, да спре незабавно с микротаргетирането на потребители, на които рекламите да бъдат показани, а когато в тях има неверни твърдения, да връща парите на техните автори и да не ги публикува.

Група от международни законотворци по-рано този месец призова политически реклами, насочени към определени аудитории в социалните мрежи, да бъдат временно спрени, докато се постигне правилната им регулация.

Доклад, представен пред Международния комитет за дезинформация и фалшиви новини, посочва, че бизнес моделът на социалните мрежи е направил "манипулацията печеливша", пише BBC.

През октомври Twitter се отказа от публикуването на политически реклами в глобален мащаб, като решението е в сила от 22 ноември. Около месец по-късно Google обяви, че ще ограничи начина, по който партийни реклами ще бъдат насочвани към определени аудитории (т.е. потенциални гласоподаватели) на база това какво са търсили в интернет и др. Промените при Google ще влязат в сила в началото на 2020 г.

Марк Скот от "Политико" обаче е на мнение, че опитите на големите компании да ограничат често подвеждащите политически реклами и досега им с гласоподавателите ще имат малък, а може би дори никакъв успех.

По думите му политическите реклами представляват малка част от пропитото с партийна и политическа пропаганда съдържание, което се излива ежедневно в социалните мрежи. Много често то идва от самите потребители, които споделят своите мнения и позиции с други хора в страници във Facebook, групи в WhatsApp или видеа в YouTube.

Нито една от предложените мерки от Google и Twitter няма да повлияе на този вид разпространяване на политически послания, които не рядко съдържат и по-крайни позиции и омраза.

За Скот единственият краен изход от тази сложна ситуация е Facebook, Google и Twitter най-накрая да поемат някаква отговорност за цялото съдържание, което потребителите публикуват в тях.

Това обаче може да доведе до регулации не само върху това, което политиците казват и пишат онлайн, но и върху онова, което всички останали потребители публикуват ежедневно.

#1 RPO 23.11.2019 в 23:12:40

Поредната "лява" пропаганда! Мултимилионерите от Холивуд, които си нямат и напредстава как живее обикновения човек в Охайо, Аризона или Тексас се изказват какво трябва да се случи и какво не. Гледам сте сложили и статия за Туитър, че спрял политическите реклами..., ако малко по-задълбочено следите политическия живот в щатите,а не си пишете статийките "отгоре-отгоре" щяхте да знаете и защо е така. Туитър забрани пол. реклами защото Тръмп ги отвя с това колко пари събира за кампанията си и нито един "демократ" не може даже и да се доближи до него по инвестиции и понеже видяха, че може да си пуска колкото си иска реклама в Туитър и изведнъж ги забраниха)) А когато Клинтън, Обама и Хилари събираха много дарения и си пускаха рекламите не ревяха... Сега изведнъж спираме рекламите... един вид - "Вече не ни изнася!" Сега самозабравилите се холивудски "звезди" и изпълнители почнаха да атакуват Марк и той да ги спре, че Тръмп да има още по-малко поле за изява и да не може да се рекламира толкова)) Просто социалистите в САЩ са превъртяли и обезумяли с този Тръмп. Всички са с "Тръмп синдром" както го наричат там. Импийчмънт, проститутки, руски ботове, украински натиск, и т.н., само и само да го смажат, а реално неговия рейтинг скача от всичко това защото обикновения американец се измори от всичките теси простотии на смешните "демократи". Фейсбук ако печели 4-500мил долара годишно от политически реклами как мислите се отказва това... ей така защото Сашко-мустака излязъл и казал расистиии..., ксенофоби, хомофоби, женомразци... Глобалисти и социалисти по цял свят тотално изперкаха!

#2 ImaIma 24.11.2019 в 21:40:15

@RРО много добре казано. Но Twitter първи направиха първата крачка и се отказаха от рекламите. Лично на мен рекламите на полиции ми идва в малко повече, особено в Facebook където влизам да напиша някое съобщение на някой приятел. Ми излиза някоя реклама на някои от нашите големи политици... Разбирам, че с реклама се печели ама чак пък толкова.

Новините

Най-четените