Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Мистериозното китайско приложение, което изпреварва дори и Amazon

За потребителите на запад Shein е бъдещето на пазаруването Снимка: Getty Images
За потребителите на запад Shein е бъдещето на пазаруването

Това приложение е по-пристрастяващо от TikTok, а в САЩ вече задминава апа на Amazon по сваляне. Освен това предлага бърза мода като никоя друга и е на пък да отвее конкуренция в лицето на имена като Zara и Mango.

Запознайте се с Shein - приложението, по което са обсебени не само в Азия, но и на Запад.

Анушка Сачан е студентка в университета в Хонконг и пред "Си Ен Ен" признава, че да проверява какво ново има в Shein (произнася се "Ше-ин") вече ѝ е навик. Тя, както и повечето потребители, попадат точно в демографската цел на компанията - млади хора между 20 и 30 години, които имат навика да пазаруват дрехите си предимно онлайн.

Shein може и да е китайско приложение, но вече успява да доставя стоките си до 220 държави по света. Рекламира се упорито в TikTok и успява да си сътрудничи с имена от шоубизнеса като Кейти Пери, Ник Джонас и популярни рапъри като Lil Nas X.

Снимка: Getty Images

Само че приложението не печели фенове с внушението, че е предназначено за богатите и известните и тези, които искат да приличат на тях. Една от причините всички да са толкова запалени по апа е, че дрехите там са на смешни цени. Къс потник може да струва между 3 и 9 долара, лятна рокля - около 15-20 долара, а дамски бански - около 13 долара.

През юни месец Shein надминава Amazon като най-сваляно приложение за iOS.

Още повече, че в приложението има сглобени готови аутфити. Клиентите могат да избират между хиляди и хиляди стилове, а всеки ден се добавят поне по още хиляда. За сравнение, в някои от най-известните сайтове за бърза мода хиляда аутфита се появяват за срок от поне седмица-две.

Най-опитните потребители успяват да си закупят всичко - от облеклото, през чантите и обувките, до бижутата за около 30 долара и даже по-малко. В Shein има специално разработени насоки и секции, които помагат на клиентите да напазруват най-изгодните оферти.

Снимка: Getty Images

Има и още една причина, поради която Сачан и хиляди като нея отварят приложението поне веднъж дневно - така те трупат точки. Колкото повече точки има определен потребител, толкова повече може да спести от следващите си покупки. Shein дава точки за всичко - пазаруване, качване на готови комбинации, коментиране.

Към това се прибавят супербързо производство и срокове за доставка и цените, които бият всякаква конкуренция.

Само за първата половина на 2021 г. приложението е свалено над 81 млн. пъти.

Информацията за едноименната компания е доста мистериозна и липсват данни за седалище, а вместо това тя е представена като "международна фирма". Предвид управлението в Китай и недоверието към китайските стоки, разбираемо е защо брандът се опитва да преодолее факта, че корените му са китайски.

Всъщност за Shein се знае малко. Ясно е, че отначало компанията се казва ZZKKO, а началото ѝ може да бъде проследено до 2008 г. Основателят ѝ се казва Крис Шу, който решава да вложи опита си в сферите на SEO оптимизацията и бранд мениджмънта и да създаде експериментален онлайн магазин.

Първоначално компанията продава единствено булчинско облекло - рокли, обувки и необходимите аксесоари. Това обаче далеч не е достатъчно, за да се отличи брандът от останалите китайски сайтове - при всички тях дрехите идват от Гуанджоу, където са съсредоточени повечето текстилни фабрики на Китай.

През 2014 г. най-накрая се ражда името Shein, а сайтът успява да си подсигури собствена верига от доставчици.

Тогава е закупен домейнът Shein и компанията успява да придобие два по-малки сайта за търговия с дрехи на дребно. Може да се каже, че това е годината, в която започва масовата експанзия, като платформата активно доставя до различни блогъри и модни инфлуенсъри от Испания, Германия, Франция и Русия.

През 2017 г. Shein вече се оформя като приложението, познато до голяма степен и до днес, а пандемията спомага то да придобие още по-колосална слава. По време на локдауните платформата влиза в пряка конкуренция и печели срещу други брандове за "бърза мода", които предлагат модерни дрехи за малко пари.

По данни на PitchBook през август миналата година стойността на Shein се е оценявала на 15 милиарда долара. До това лято тя със сигурност се е удвоила до 30 млрд. долара, като най-голямата част от този успех се дължи на Поколението Z.

Снимка: Getty Images

Представители на това поколение дори си устройват състезания тип "Какво си купих от Shein за 100 долара".

Матю Бренан, специалист по китайските мобилни технологии, определя приложението като толкова модерно, че чак е изпреварило времето си. Пред "Си Ен Ен" той уточнява, че потребителското изживяване в платформата не може да бъде сравнено с никой друг търговец на дрехи.

Алгоритмите на Shein работят по фин начин, който предлага на потребителите най-модерните според търсенето дрехи и аксесоари. Приложението се ползва и със солидна база данни за клиентите си, което спомага да бъдат разработвани новите модели дрехи.

На помощ идва и начинът, по който в Китай се произвеждат дрехи. Един аутфит от Shein е готов за три до максимум седем дена, докато за такъв от конкурентна марка може да отнеме до три седмици.

Единственото място, на което приложението няма този успех, е родният Китай.

Причините са много, но основните са две - трудно е да пребориш конкуренцията на вездесъщите Alibaba, а цените, които за западния човек изглеждат смешно ниски, на китайския пазар далеч не са толкова достъпни.

За потребителите на запад обаче Shein е бъдещето на пазаруването, особено в несигурни времена като днешните.

Най-четените