Компаниите отдавна не разчитат единствено на интуицията и опита си, за да взимат важни решения и да гарантират устойчивия си растеж. През последните години все по-важна роля за това има науката за данни, или т.нар. още Data Science.
Чрез различни методи и алгоритми тя обработва голям обем от данни, открива връзката между тях, извлича ценни изводи и предвижда определено потребителско поведение. Така не само подпомага управленските решения, но подсказва и насоката, върху която бизнесът да фокусира усилията си.
Науката за данните е залегнала в платформи като YouTube и Tik Tok, например, където потребителите получават предложения за видео съдържание, базирани на конкретните им интереси и потребителско поведение.
По същия начин Data Science може да се използва и в телекомуникационния бранш. Христо Господинов и Симеон Николов са част именно от екипа в Yettel, който превръща данните в потенциал за успех.
Ролята на Data Science
Правилното разчитане на данните и тяхното ефективно използване може да предопредели успеха на даден бизнес или точно обратното, да доведе до пропуснати ползи, ако компанията не знае как да ги тълкува и да се възползва от тях.
Екипът на Христо Господинов са хората, благодарение на които Yettel е сред добрите примери.
"Нашата работа е свързана със събирането, обработването и анализа на големи данни, на база на които можем да прогнозираме клиентското поведение и желание още преди те да бъдат ясно изразени", обяснява Христо, който е мениджър на отдела.
"Предвиждаме с няколко стъпки напред каква би била реакцията му, така че да отговорим своевременно и адекватно - да предотвратим евентуално негово недоволство или да му предложим услуга, която най-добре би отговорила на неговите нужди", допълва и Симеон Николов, специалист в екипа.
Бързат да направят и следното уточнение - всичко се случва с изричното съгласие на клиента.
Как работи това на практика? Ако даден потребител, например, често използва стрийминг платформи, това е жокер за телекома, че могат да му предложат Yettel TV, чиито функции следват формулата именно на стрийминг платформите.
"Още преди да стартираме телевизията, с помощта на данните прогнозирахме къде бихме имали по-добра пенетрация. Взехме предвид различни фактори като населено място, демография, потребление на населението и т.н. На тази база видяхме в кои градове бихме имали по-голям успех и това предопредели следващите ни действия - къде да планираме по-масирана реклама, къде да приложим по-сегментиран подход и т.н.", обяснява Христо.
Общата платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерни съвети, която свързва талантите с бизнеса.
Уточняват, че не участват в избора на продуктите или услугите, които компанията ще предложи. Но имат важна роля в изготвянето на анализите, които показват как даден продукт би се възприел от хората.
"Вярваме в това да подпомогнем процеса, използвайки данните, но не и да го променяме само заради данните", казва Христо.
Те са хората, които изготвят и т.нар. предвиждащ индикатор за качеството на услугата. "Следим данните за качеството на гласовите обаждания, на интернет услугата и т.н. Комбинираме ги в индекс, който следи клиентското изживяване. Ако на дадено място той е под границата, която сме определили, даваме знак на отговорните отдели, за да вземат съответните мерки и да знаят как да подходят в случай на оплакване", продължава той.
Дава и още един пример.
"Партнирахме си със Столична община и Софийския университет "Св. Климент Охридски" за анализирането на трафика от и към кв. "Манастирски ливади". Помагахме им с данните за движението на хората в София, тъй като можем сравнително добре да систематизираме какви са движенията на потоците, благодарение на данните, които събираме от клетките. Опитваме се да правим и неща, които са иновативни и интересни, но и полезни."
Предизвикателствата
"Голямото предизвикателство е големият набор от данни, с който разполагаме и трябва да обработваме", казва Симеон. Задачата обаче не е просто да се извлекат едни данни и колкото повече, толкова по-добре.
През 2023 г. Yettel стана първия телеком в България, отличен с престижния сертификат Top Employer за високото качество на своите работодателски практики и политики. В поредица от материали те срещаме с хората, които работят в компанията. Защото именно те допринасят за всеки неин успех и защото зад всеки топ работодател стоят неговите топ професионалисти.
"Трябва да намерим връзката и зависимостите между тях, така че да ги използваме по най-правилния начин и да постигнем целта, която сме си поставили", добавя той.
На ден съхраняват около 700 терабайта, което никак не е малко. Естествено, питаме и къде е ролята на изкуствения интелект в цялото това поле от информация.
"При обработването на голямо количество данни няма как да разчитаме на човешкото око", отговаря Симеон. Наясно е обаче, че да внедрят технологията също не е толкова просто. Изискват се много часове - "първо, за да усъвършенстваш себе си в работата с тази технология и второ, за да разпишеш самите скриптове". Затова постоянно минават през различни обучения, с които надграждат знанията си, а това, което научават, веднага прилагат на практика.
"Опитваме се да правим неща с големи езикови модели (LLM) и невронни мрежи. Стремим се винаги да имаме т.нар. ориентиран подход. Вярваме, че машината ще намери зависимост между данните, така че да помогне на човека, но той трябва да вземе крайното решение", допълва и Христо.
Другото предизвикателство в работата им е че трябва да познават всички системи и процеси, за да знаят какво всъщност стои зад тези данни. "Много често сме като преводачи между бизнеса и техническите екипи. Трябва да напаснем желанията на едните с техническите възможности на другите, а това никак не е лесно", добавя Христо.
Осъзнават обаче, че именно във всички тези предизвикателства се крие и тръпката от работата им като Data Science експерти. Доказва го и времето, което прекарват в Yettel. Христо е от осем години, а Симеон от три.
"Имаме свободата да работим по проекти, които са смислени, с технологии, които са интересни. За мен е много важна свободата да защитя идея, в която вярвам, и да работя по нея, защото по този начин се чувстваш оценен", казва Христо.
Симеон е напълно единодушен с него: "Знаеш, че отиваш на място, където можеш да изразиш себе си. Можеш да предлагаш идеи, които ще бъдат разгледани, а ако имат потенциал, може да прераснат и в продукт".
---
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Първа инвестиционна банка, Kaufland, Yettel, Силвър Стар.