Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Примерът на SAP Labs България: Има ли как студентите да излизат от университета готови за работа

На снимката: Стоян Велев (първи на долния ред от ляво надясно) - старши мениджър „Развойна дейност и иновации“ в SAP и ръководител на курса „Съвременни Java технологии“ със студенти от ФМИ Снимка: SAP Labs България
На снимката: Стоян Велев (първи на долния ред от ляво надясно) - старши мениджър „Развойна дейност и иновации“ в SAP и ръководител на курса „Съвременни Java технологии“ със студенти от ФМИ

Компаниите имат нужда от млади, квалифицирани кадри, които да могат да започнат веднага работа, но студентите, излизащи от университетите, много често не притежават необходимите знания и изпитват затруднения да започнат работа, когато излязат на пазара на труда.

Това в особена степен важи за IT сектора, където от години насам гладът за кадри е наистина голям.

Как да стане преходът от университета към реалната работна среда по-плавен и как младите хора да могат от самото начало ефективно да допринасят към реални проекти?

Бързаме да разкажем за позитивния пример на SAP Labs България - развойният център на глобалната компания SAP в София. Компанията от повече от десетилетие насам е разработила и прилага конструктивен план за партньорство с български университети, в който основна роля имат организираните избираеми курсове във Факултета по математика и информатика (ФМИ) към Софийския университет.

Те целят да дадат на студентите онези практични познания, които биха им помогнали да започнат директно работа в IT сектора, след като се дипломират.

Общата платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерни съвети, която свързва талантите с бизнеса.

Трите курса на SAP Labs, които вече се провеждат през този семестър във ФМИ, са "Съвременни Java технологии", "Разработка на Front-End Web" и "Софтуерна документация", а ние имахме възможност да разговаряме с техните ръководители - Стоян Велев, Мартин Христов и Валентин Атанасов.

Стоян Велев, старши мениджър "Развойна дейност и иновации" в SAP, който има 25 години опит в софтуерната индустрия на различни позиции, в момента ръководи курса по "Съвременни Java технологии".

Той смята, че опитът на специалисти като него и колегите му, както и експертизата на самата компания в най-новите технологии и инструменти в IT сектора, са факторите, които могат да допринесат за доближаване на образованието в университетите до нуждите на бизнеса.

В курса се изучава езикът Java и някои от най-съвременните и използвани в практиката библиотеки, инструменти и технологии, влиза се в дълбочина в теми "за напреднали" като concurrent, асинхронно и мрежово програмиране, с основен акцент върху автоматичното тестване, добрия дизайн и чистия код - теми, които са слабо застъпени в учебните програми на университетите, но пък са критично важни в професионалното програмиране.

"Ние самите винаги сме били ентусиасти по тези теми. Като доброволци се занимаваме с курсовете в свободното си време и искаме да споделим нашия ентусиазъм със студентите, които се записват", обяснява Велев.

Той допълва, че целта на курсовете е завършилите ги да могат да започнат първата си работа като разработчици в сектора веднага след като завършат университета.

Подобна специализирана допълнителна подготовка също така има за цел да профилира кадрите за конкретни професии, някои от които са специфични и изискват по-детайлно внимание.

Снимка от учебния процес във ФМИ на СУ Снимка: SAP Labs България
Снимка от учебния процес във ФМИ на СУ

Такъв е случаят и с курса, който води Валентин Атанасов - "Софтуерна документация". Самият той работи в SAP от 2014 г. и се занимава с писане на класическа софтуерна документация, както и с разработване на всякакви помощни материали за потребителите. От 2016 г. насам, заедно с колегите си, преподава тези си умения и на студенти.

В програмата на курса са включени важни аспекти като цикъла на софтуерната документация и фазите, през които преминава подготовката й до публикуването, видео документация, чатботове и други актуални теми.

"Първоначалната ни цел беше да популяризираме нашата професия, тъй като тя е доста по-непозната в сравнение със софтуерното инженерство, което е популярно и интересно сред студентите и сред обществото. Знанията и уменията на младите хора в тази област не са достатъчни, затова ние с готовност допълваме това, от което студентите имат нужда, за да могат да изпълняват своите задължения в реална среда", коментира той.

Софтуерният архитект Мартин Христов също гледа на своя курс - "Разработка на Front-End Web", като на възможност да мотивира и обучи млади специалисти на актуални технологии. Програмата на курса включва разнообразни аспекти при създаването на уеб приложения и потребителски интерфейси.

Студентите изучават основни уеб технологии като HTML, CSS и JavaScript. Обучението се фокусира върху разработка на уеб сайтове, работата с API на браузъри, responsive design, тестване на потребителски интерфейс, оптимизиране на уеб страници и др., като се изготвят и практически проекти, където да се приложат новите знания.

"Това е вече десетото издание на курса. Основната причина да го създадем беше нарастващата нужда от квалифицирани Web разработчици. В момента вече всичко е Web базирано, всичко се случва в Интернет. За да работят Web приложенията някой трябва да разработи тези Web интерфейси, бутончетата, които потребителите натискат, докато работят в приложенията. С това се занимава нашият курс", обяснява той.

По думите на тримата преподаватели, техните курсове не целят да изместят основната програма на студентите в университета, а да я допълват с повече актуални и практични познания.

Според Стоян Велев, проблемът с нуждата от по-добра връзка между висшето образование и потребностите на бизнеса не е нещо локално, което имаме само в България, а е явление по целия свят, с което се сблъскват дори в Силициевата долина.

Той обяснява, че причината за това е, че целта на университета е да даде фундаменталната подготовка за един студент - базовите теми и концепции, теорията и принципите зад технологиите, което е едно по-непреходно знание.

За сектори като IT обаче, където именно технологиите се развиват и променят твърде динамично, понякога в рамките на месеци, нещата изискват и по-конкретни и съвременни подходи, като Велев посочва, че именно тук се намесват предметите, които той и колегите му водят. Те дават надстройката, която предоставя възможност на студентите да се докоснат и активно да практикуват най-съвременните подходи, технологии, инструменти.

"В нашия курс "Съвременни Java технологии" започнахме на 1-ви октомври с последната версия на езика, която излезе в средата на септември - само две седмици по-рано. За това време няма как да се разработи и издаде нов учебник и изцяло нов курс. Това е голямо предизвикателство за екипа на курса, но същевременно и нещо, което амбицира и нас, и студентите - да учим и експериментираме заедно, без притеснение от новото и непознатото", коментира той.

Важна част и от трите курса е точно това - студентите да бъдат запознати с най-новото от света на софтуерната индустрия.

Мартин Христов (втори от дясно наляво), ръководител на курса „Разработка на Front-End Web“, заедно с колеги доброволци, които организират курса. Снимка: SAP Labs България
Мартин Христов (втори от дясно наляво), ръководител на курса „Разработка на Front-End Web“, заедно с колеги доброволци, които организират курса.

В момента горещата тема е генеративният изкуствен интелект (Generative artificial intelligence - GenAI) и курсовете на SAP Labs България във ФМИ засягат и тази тема.

В последно време се заговори как точно този тип технологии могат да застрашат работата на някои разработчици, но тримата експерти са категорични, че нещата не стоят по този начин.

"Тези инструменти, които сега се появяват, умело използвани от опитните специалисти, които работят в IT сектора, ще дават много повече възможности и много по-бързо ще можем да решаваме проблемите, пред които работата ни изправя. И в този смисъл, те са полезни и ще ни помагат повече, отколкото да са опасни и да заплашват работата ни", коментира Валентин Атанасов.

Затова той и колегите му се стараят да обяснят как модерните технологии като GenAI влизат в работата на IT специалистите и как те могат да се възползват от тях.

Стоян Велев цитира станалата популярна в последно време сентенция, че изкуственият интелект няма как да ти вземе работата, но човек, който знае как да го използва, би могъл.

"Студентите трябва да познават инструментите, които значително могат да улеснят, ускорят и дори да автоматизират част от рутинната работа на един софтуерен инженер, така че да могат да се фокусират върху по-сложната, по-интересната и творческа част от работата", коментира той и допълва, че тези инструменти не отменят на студентите правото да творят и задължението да мислят самостоятелно и критично.

Експертът посочва, че всеки може да се научи да копира код, независимо откъде е взет, важното в случая е един разработчик да осмисля какво значи този код, как може да го промени, да го оптимизира и да го интегрира.

За да бъде подсигурено това, в курсовете на SAP Labs България във ФМИ се използват множество инструменти за автоматично оценяване на работите на студентите, както и системи за откриване на плагиатство и в изходен код.

По думите на Мартин Христов, целта е студентите да получат максимално обективна оценка за работата си.

Въпросните инструменти за автоматично оценяване, които се използват и в реалната работа за тестове на софтуер, могат да им помогнат също така да се учат на принципа "проба-грешка" и да проверяват как са се справили, преди да предадат работите си.

"Хората се притесняват по-малко да питат една машина, отколкото да питат човек. Приемат по-лесно и за по-обективна критичната обратна връзка, спрямо това, когато им я дава човек", обяснява Велев.

Впоследствие той и колегите му също осигуряват обратна връзка, базирана върху личните им познания и опит, както и конструктивни съвети, които могат да бъдат полезни на студентите след това в реалната им работа.

А заедно с това им дават и достатъчно ентусиазъм, за да разпалят желанието за развитие в бъдещите IT специалисти.

Именно това е ключовата крайна цел - след тези курсове да излизат студенти, които са наясно с най-новите технологии, прилагат ги уверено и са готови и мотивирани да се развиват в работата си.

 

Най-четените