Когато работиш в семеен бизнес, винаги мислиш в дългосрочен план, защото знаеш за какво работиш - за бъдещето.
Това до голяма степен е философията на Павел Коларовиц, главен изпълнителен директор на чешката компания за луксозни градински мебели Todus.
Todus е перфектният пример за това как един семеен бизнес може не просто да оцелее в днешната среда на глобална конкуренция, но и да се развива, достигайки множество международни пазари и печалби за милиони евро.
Компанията участва на тазгодишното издание на фестивала Designblok в Прага, организиран от Асоциацията на чешкия индустриален дизайн, където представи новият си каталог от изискани, луксозни мебели за градината - дивани, столове, шезлонги, пейки, люлки и така нататък.
Общата платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерни съвети, която свързва талантите с бизнеса.
Ако човек се вгледа в снимките от каталога на Todus, посланието е повече от ясно - тих лукс, уют и спокойно семейно щастие. Това е начинът, по който дизайнерите, с които работи компанията, успяват да предадат основното послание на бранда.
"Ние искаме не само да продаваме мебели, но да направим нашите клиенти щастливи, като им предоставим възможност да се отпуснат в собствените си домове и да подобрят своето благосъстояние", обяснява Коларовиц.
Идеята за семейството наистина е в центъра на ръководената от него компания. Той наследява управлението от своя тъст и днес е начело заедно със съпругата си Зузана и нейната сестра Ева.
Компанията е основана от бащата на Зузана и Ева още през 1991 г., като в началото тя произвежда по-обикновени мебели за градината, насочени най-вече за пазара в Германия. С времето обаче конкуренцията в сектора се засилва и решението за оцеляването на фирмата е да се обърнат към по-луксозната ниша, а впоследствие и към работата с изтъкнати дизайнери като Студио Segers и Люси Колдова.
Днес Todus се гордеят с това, че произвеждат продукти от висок клас, които са не просто луксозни, но и издръжливи. Компанията залага на много рециклирани материали за своите мебели, като целта обаче е те да са преди всичко удобни и функционални, с дълъг живот.
"Има една тенденция за бързата мода, за бързи продукти, които са все по-ненадеждни. Да вземем например кафе машините - купуваш си една, а след година-две трябва да я смениш. Ние правим обратното - опитваме се да излезем на пазара с продукта, който може да издържи много дълго време", обяснява Павел.
Тази трайност е в основата на самата философия на компанията - както към продуктите, така и към правенето на бизнеса.
Todus успява да премине през един традиционно деликатен процес за много компании - смяна на поколенията в ръководството, и не просто да оцелее, а да се развие. Една от причините е именно фокусът върху дълготрайното.
"Мисля, че най-важното предимство на един семеен бизнес е, че винаги мислиш дългосрочно, защото мислиш за децата си и за бъдещето. Докато имаш просто мениджъри в компанията си, те много често се фокусират върху своите краткосрочни цели. А това може да бъде опасно за компанията в по-дългосрочен план", коментира Павел.
Според него едно от най-важните неща за нагласата в по-далечен план е отношението към хората, които работят за теб като към част от семейството.
"Ние искаме да направим нашите служители щастливи. Имаме 49 служители в нашите цехове и желанието ни е да ги вдъхновяваме, за да работят с удоволствие. Това нови ползи за самата компания", обяснява още той.
От Todus се гордеят и че са запазили цялото производство в град Опава, в североизточната част на Чехия, където е и основана компанията.
Именно фактът, че са близо до корените, помага още повече да се засили и усещането за семейната среда в крайните продукти. А все пак точно това продават Todus - семейна топлина и щастие.
Когато става въпрос дали е трудно все пак по цял ден да работиш с близките си и да прекарвате буквално цялото си ежедневие заедно, Павел се съгласява.
За него и за съпругата му обаче има едно златно правило - когато са извън цеховете и офисите на фирмата, не се говори за работа.
И по думите му през повечето време двамата със Зузана успяват да спазват правилото.
Това, което получават обаче в замяна на усилията си да работят по нещо общо, струва много повече от пари - то е усещането за посока.
--
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Първа инвестиционна банка, Kaufland, Yettel, Bosch Digital.