Зелено, устойчиво, издръжливо - трите думи, които се налагат като най-работещото решение, когато става въпрос за оцеляването на бизнеса в Европа, поне ако питате някои от най-големите и успешни компании в Чехия.
За тях конкуренцията с производители от страни като Турция и Китай в създаването на обикновени и масови продукти отдавна се е доказала като загубена кауза, защото азиатците имат както много по-голямо по мащаби производство, така и много по-евтини продукти.
Така алтернативата идва от дизайна.
"Зелени заедно"...
е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg
"Това е пътят, по който европейските компании би трябвало да поемат, защото не може просто да се състезаваш, когато предлагаш обикновени, но по-скъпи продукти. Трябва да добавиш нещо повече - някаква ексклузивност, дизайн, малко емоция", казва Мартин Вихтерле предприемач, главен изпълнителен директор на компанията за стъклени изделия Bomma и председател на управителния съвет на Асоциацията на чешкия индустриален дизайн.
Той и неговата компания бяха част от организирания от Асоциацията Международен фестивал за индустриален дизайн Designblok - експо, на което се събират някои от най-големите, интересни и развити чешки компании, за да покажат как дизайнът движи напред целия им бизнес.
Събитието, което тази година отбеляза 25-ото си издание, се проведе между 4 и 8 октомври в Прага, като на него се представиха множество компании от различни сектори, вариращи от стъкларството и порцелана до електромобили и джакузита.
"Преди 25 години този фестивал започна като малко събитие, а сега е топ селекция на най-успешните чешки компании - не само на националния пазар, но и в международен план. Това е начинът, по който ние се представяме пред чешката индустрия", коментира Вихтерле.
Той разказва как преди 10 години неговата собствена компания за стъклени изделия е била изправена пред избора дали да продължи да се състезава с азиатските производители, създавайки обичайните масови продукти, или да тръгне по нов път.
Решението е очевидно и Bomma кани дизайнери, които да създадат първата колекция на компанията от луксозни осветителни тела. Колекцията е представена на панаири в редица държави, включително Италия, Германия и САЩ, а резултатите не закъсняват - остър ръст в продажбите.
Затова, както той, така и колегите му от Асоциацията искат да покажат сега, че инвестициите в дизайна на даден продукт са нещо, което може да се отплати многократно като печалби за компанията и като оръжие срещу конкуренцията.
Според Яна Зиелински, директор на Designblok, преди 25 години, когато събитието за пръв път е организирано, почти не е съществувала връзка между дизайнерите и индустрията, докато сега той е неделима част от самия начин на правене на бизнес.
"В момента имаме много силна индустрия, която все още произвежда всичките си продукти в Чешката република, в чешки фабрики и предимно с чешки материали. И затова искаме да покажем този уникален модел, в който индустрията продължава да работи тук", коментира тя.
Ако дизайнът е нещото, което изтласква тези компании с крачка напред и им дава предимство в битката срещу конкурентите и по-евтината азиатска продукция, голямата тема, която се споделя от мнозинството от бизнесите на Designblok беше екологичната устойчивост.
"В дизайна компаниите трябва да отговорят на това, от което пазарът има нужда. Не само да представят естетически промени и да подобрят функционалност, но също така да отговорят на емоционалните потребности и на това за какво гледат клиентите. В момента големата тема е екологичната устойчивост", заявява Вихтерле.
Предприемачът коментира, че много от дизайните, представени на фестивала, отразяват тази идея - те представят по-издръжлива продукция, с по-дълъг живот, понякога са изработе ни от екологични материали и са направени с цел да служат дълго на клиента.
Давид Карасек, който е член на управителния съвет на Асоциацията на чешкия индустриален дизайн, споделя това мнение, като за него е много важно да се подчертае, че компаниите там не просто веят зелени знамена, а вкарват идеята за устойчивост на практика.
"Опитваме се да проектираме и произвеждаме своите продукти по умни начини, които да балансират всички аспекти. Целта най-вече е да произвеждаме здрави и трайни продукти, което е един от основните аспекти на екологичната устойчивост", коментира той.
Неговата компания произвежда мебели за публичната среда - различни пейки, рампи и други обекти, които трябва да са издръжливи както на капризите на времето, така и на вандалски актове. Затова той използва различни видове дървесина, която обаче е добита с всички необходими екологични условия.
Целта, по думите на Карасек, е да се произведе един продукт, който да издържи години, дори десетилетия, като по този начин се спести нуждата да бъде заменян с нов.
Неговата компания, както и много други си поставят за цел да ограничат разходите за енергия, колкото могат, както и да използват рециклирани материали, но това са вторични мерки, като основният акцент пада върху качеството на продукта - колкото по-здрав, траен и издръжлив е той, толкова по-малка е нуждата от замяна.
По отношение на екологичната устойчивост Катерина Кадлецова, собственик и главен изпълнителен директор на компанията USSPA, произвеждаща СПА пособия и джакузита, има специфично мнение.
За нея тази устойчивост трябва да се вкарва в унисон с целите на компанията, а не да бъде самоцелно занимание.
За пример тя посочва решение от миналата година да се подмени осветлението в една от фабриките на компанията, като за целта са избрани енергоспестяващи крушки. Главната причина за това, по думите ѝ, е, че те са предлагали най-доброто осветление. След това е дошъл факторът, че пестят пари на компанията и едва след това, че щадят природата.
Кадлецова споделя мнението, че за бизнеса на първо място трябва да стои първокласното изпълнение на продукта и неговата трайност, а едва след това да идва всичко останало. Именно тази стратегия осигурява на USSPA позицията на една от най-уважаваните компании в СПА сектора и награда за дизайн Red Dot.
За Мартин Вихтерле обаче търсенето на екологичното и на устойчивото е тренд, който ще се запази и за напред, като причината за това е, че самият пазар ще го изисква.
"Новите поколения не се интересуват толкова от масовата продукция и масовата консумация. И европейците са все по-малко склонни да харчат пари за луксозни продукти, които вредят на природата. Това е един нов начин на мислене, който излиза на преден план. И компаниите трябва да отговорят на тези нови потребности", коментира той.
И заключва от своя дългогодишен опит в бизнеса - "може да си успешен, само ако си гъвкав и отговаряш на търсенията на пазара".
---
"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на Кауфланд България, UniCredit Bulbank, Cargotec, RÖFIX, Insaoil, GreenPoint, Toki.bg, Инестбанк, Hitachi Energy.