Честито - извикали са ви за интервю за работа!
Предстои ви да се подготвите, за да може рекрутърите да се впечатлят от представянето ви и да ви дадат оферта за работа.
Извън сбитата подготовка на опита ви до момента и прехвърлянето на различни въпроси, които може да ви зададат, съвсем не е лоша идея сами да подготвите няколко въпроса, които вие да зададете.
Нещо повече - според много специалисти по "Човешки ресурси" (HR) тази част от интервюто за работа е от наистина голяма важност за цялостното впечатление, което оставя един кандидат за работа.
"Задаването на въпроси от страна на кандидата показва искрен интерес към самата компания. Ако човек е проучил предварително и се е запознал с позицията и фирмата, за която се явява на интервю, то той със сигурност би следвало да има въпроси", коментира Марияна Василева, директор по подбор на персонала към специализирана компания за набиране на служители.
За нея това показва, че кандидатът има реален интерес да започне работа и чрез търсенето на допълнителна информация цели да си създаде детайлно впечатление дали това наистина е мястото за него.
По думите ѝ задаването на релевантни въпроси от страна на кандидата показва, че той се е подготвил и наистина има интерес от конкретната позиция.
"Ако просто се явяваме на интервюта вследствие на безразборно пускане на кандидатури, за да видим къде ще ни излезе късметът с идеята в последствие да решим къде искаме да започнем, това обикновено води до голяма загуба на време и за кандидата, и за компаниите, както и често до погрешно взето личностни решения", допълва HR експертът.
Ключовото в този случай е какви въпроси е добре да зададем и кои се приемат като "червен флаг", че при дадения кандидат има нещо нередно?
Според Василева основните и най-важни въпроси са тези, които показват реален интерес от страна на кандидата. Те най-вече засягат структурата на компанията, вътрешните процеси, ценностите, които компанията изповядва, но също така и възможностите за кариерно израстване, различните предлагано обучения и т.н.
Други потенциални въпроси могат да засягат целите на компанията в близките пет години.
"Това са все въпроси, които показват, че човек иска да добие представа дали се вижда като част от тази компания и дали намира сходни идеали с този работодател. Информацията, която ще получи кандидатът в отговор, е ключова, тъй като ще определи цялостния му стремеж да стане част от фирмата", обяснява експертът.
По думите ѝ друг въпрос, който прави добро впечатление на рекрутърите, е "Какво търсите в идеалния кандидат?"
Марияна Василева е директор по подбор на персонала в специализирана компания за услуги в сферата на човешките ресурси и експерт с над 10 години опит в сферата. Самата тя е концентрирала работата си в IT сектора.
"Това показва една зрялост, в която човек не търси едностранно дали единствено компанията ще му пасне, но и дали самият той отговаря на нуждите ѝ", коментира още Василева.
От друга страна, според нея много "червени флагове" могат да бъдат уловени още на по-ранен етап, преди самото интервю.
Тя посочва като базов пример специалист, който кандидатства по дадена обява, но при първоначалния разговор по телефон, той започва да разпитва за други позиции, с които компанията разполага, и да твърди, че е подходящ и за тях, въпреки че нямат нищо общо с работата, за която е кандидатствал.
"Това автоматично би значело, че този човек няма представа за своите умения или какво е необходимо, за да изпълнява длъжността, както и че вероятно опитът му не е достатъчно задълбочен в нито едно от направленията", споделя HR експертът.
По думите ѝ друга лоша практика по време на интервю за работа е, когато кандидатът задава въпроси за практиките и ситуацията в компанията, за която кандидатства, а след това споделя негативни мнения и примери за своя бивш или настоящ работодател.
Василева споделя, че това мигновено светва червена лампичка за внимание, тъй като демонстрира липса на лоялност и подронване на авторитет, независимо от истинската ситуация.
"Има множество похвати и тънки начини, по които можем да разберем дали нещата в бъдещия работодател ще са различни от сегашния, но без прилагането на негативни и обидни коментари", коментира тя.
Според нея голямо впечатление прави, когато един кандидат не зададе никакви въпроси по време на интервюто. Като експерт Василева смята, че това говори, че "кандидатът няма интерес към дадената компания и че за него няма "точно място на работа", а просто "поредно".
Не трябва да бъде подценяван въпросът за възнаграждението и социалните придобивки. Макар че не е добре той да бъде зададен на първо място, добре е в един момент това да бъде изговорено.
"Както знаем, всяка компания има свой определен бюджет за дадена позиция, към който трябва да се придържа. От своя страна, кандидатите имат свои финансови очаквания на база знания, опит, умения, текущо възнаграждение, стандарт и нужди. Ето защо е важно рекрутърът още в началото да изясни дали възможностите на компанията и очакванията на самия кандидат съвпадат", обяснява Василева.
Според нея точният момент за изясняването на този въпрос е в началото, но не като първи въпрос от страна на кандидата.
"Важно е първо кандидатът чрез разяснителни въпроси да придобие представа дали това е компанията за него, след което да се зададе въпрос за финансовия аспект", коментира тя и пояснява:
"Защо първо да си изясни дали компанията е правилната за него - защото има много специалисти, за които заплащането не е водещо или проявяват гъвкавост спрямо предоставяните придобивки, възможности за развитие и проекти на самата компания. Трябва обаче да има реалистична, ясна и сверена с пазарната мяра представа за очакванията и на двете страни."
Във всеки случай задаването на въпроси и провеждането на интервюто за работа под формата на разговор, а не на едностранен "разпит", се отчита като важен плюс от рекрутърите.
"Да знаеш кога и къде да зададеш точните въпроси, за да получиш точните отговори е рядко притежавано и ценно качество, което ни помага да откроим правилния и точен за нас път за развитие, по който да поемем", заявява Марияна Василева.
---
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Първа инвестиционна банка, Kaufland, Yettel, Bosch Digital.