След коронавирус пандемията хората в Западна Европа и Америка се завръщат по улиците на своите градове, а някои са доволни да установят, че заедно с тях не са се завърнали и стълпотворенията от автомобили.
COVID-19 накара редица общини да преосмислят пешеходното движение и да отделят все повече от градските пространства именно за алеи, велосипедни алеи, озеленени площи и острови за отдих, вместо за нови километрични булеварди.
Милано е прекрасен пример за тази тенденция - град, ударен тежко от пандемията и преосмислил изцяло политиката си на придвижване.
В първите месеци на 2020 г. градът дава изключително много жертви и е поставен под тежък локдаун.
Пътуването с градския транспорт е почти преустановено и затова градската управа започва да развива амбициозен план за създаване на повече пешеходни улици и велоалеи. Над 35 километра от улиците и булевардите на града са забранени за автомобили.
Допускането на коли в центъра на града вече става под по-строг режим, като максималната скорост, позволена по централните улици, е 30 км/ч. Ограничението отново е с цел да се предостави повече спокойствие и свобода на движение на пешеходците и велосипедистите.
"Зелени заедно"...
...е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg
Според кмета на Милано - Бепе Сала, цитиран от Bloomberg, в момента около 55 на сто от жителите на града избират да се придвижват по алтернативен начин, тоест с градски транспорт, пеш или с колело. Сала се хвали с концепцията си за "15-минутен град", в който почти всяка точка е достъпна за това време и без кола.
Жители и гости на италианския град могат да се разходят и из квартал CityLife, който е най-голямата пешеходна площ в Европа, изпълнена както с алеи, така и със заведения за хранене навън.
За тези, които не разполагат със собствен велосипед, има над 300 станции за колела под наем, които предлагат както обикновени, така и електрически колелета.
Амстердам - град, прочут с велоалеите си и активните си велосипедисти - също засилва усилията в насока още повече редуциране на автомобилния трафик.
Планът на града е представен през 2020 г. и съдържа 27 точки, с които придвижването с кола ще стане още по-трудно, отколкото е в момента. Целите трябва да бъдат изпълнени до 2040 г., когато се предполага, че ще има още повече велоалеи, пешеходни алеи и зелени зони.
Сред набелязаните точки са пускане на нощни влакове на метрото, безплатен градски транспорт за деца до 12 години през уикендите и в сряда, когато учениците обикновено учат до обяд. Мрежата от велосипедни алеи ще бъде допълнително разширена и към още повече метростанции ще се направят стойки за велосипеди.
В центъра на Амстердам постепенно паркоместата ще започнат да намаляват за сметка на паркове и пешеходни зони. За начало ще се премахнат между 7 и 10 хил. паркоместа, като амбицията е те да бъдат почти напълно елиминирани, за да облекчат граждани и посетители на града.
Пред "Би Би Си" от градската управа заявяват, че не искат да "обявяват война на колите", а по-скоро да работят в насока за "град с по-малко коли". Оттам подчертават и че не е важно само да обясниш колко е вредно придвижването с автомобил, но и да предоставиш достатъчно добра негова алтернатива.
В допълнение през 2030 г. Амстердам мисли напълно да забрани придвижването в града с бензинови и дизелови автомобили.
Преди пандемията улиците на Гент в Белгия също са учудващо претъпкани за не много големия град.
С възобновяване на социалния живот собствениците на кафенета започват да забелязват, че клиентите им всячески избягват да сядат на външните маси, защото замърсяването от автомобилите ги дразни повече от преди. Затова започва обособяването на все повече пешеходни зони, почти изцяло забранени за коли.
Старата пешеходна зона в центъра е разширена, а покрай сърцето на града е изграден пътен ринг, който отклонява трафика. Само за една година - от 2020 до 2021 г. - броят на велосипедистите нараства с 25 на сто. Компании като DHL пък преминават изцяло на електрически колела, за да доставят пратките си в центъра.
Ману Джой, жител на Гент, разказва пред "Гардиън", че вече се наслаждава на разходките си в центъра, защото там се чува единствено хорска реч и тихото жужене на електрическите велосипеди. "Бизнесите процъфтяват и градът изглежда прекрасно", категоричен е Джой.
Към паркингите в периферията на центъра са изградени нови пропускателни пунктове, които според него улесняват паркирането и оттам нататък всеки може да продължи пеш.
Колкото до кафенетата - външните им маси отново са препълнени с щастливи клиенти.
Блокове без нито едно паркомясто към тях - това вече може да се види в някои северни градове, включително и в Осло.
Много общини, включително и в България, смятат, че паркоместата към жилищата са гаранция за по-организиран трафик, в Осло решават, че липсата им ще насърчи хората да използват друг тип транспорт. Така, посочват от Fast Company, изникват все повече кооперации, към които място за паркиране няма съвсем умишлено.
В центъра на норвежката столица са премахнати други 1000 паркоместа, които са заменени с велоалеи и с инфраструктура за наемане на велосипеди.
"Сигурен съм, че когато си представят идеалния град, хората не си представят замърсен въздух и задръствания", казва пред Fast Company заместник-кметът Ханне Маркусен. Той признава, че отначало собствениците на заведения са се притеснявали, че ще загубят клиенти, но се е оказало тъкмо обратното.
По мнение на Маркусен велосипедите не могат да изместят напълно автомобилите, затова Осло инвестира в нови трамвайни трасета и сгъстен график на трамваите и на електрическите автобуси.
"Десетилетия наред градовете се строяха за колите, а колите бяха символ на статус. Сега хората си взимат градовете обратно", категоричен е той.
---
"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil.