Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Храна на боклука - има ли как да се борим с разхищението?

Храна на боклука - има ли как да се борим с разхищението? Снимка: iStock

Статистиката на Организацията на ООН за прехрана и земеделие (ФАО) показва, че разхищението на храна продължава да бъде един от сериозните социални и екологични проблеми в световен мащаб.

Храна се губи във фермите и стопанствата, изхвърля се от търговците на дребно и ресторантите или най-често отива в кошовете за боклук на потребителите. Това отваря редица морални въпроси за борбата със световния глад, опазването на природата и съхранението на ресурсите.

През 2021 г. Световния фонд за природата (WWF) излезе с тревожни данни - на годишна база в света над 2 млрд. тона храна (два пъти повече, отколкото се смяташе по-рано) остава неизконсумирана. Подобно количество може кардинално да помогне решаването на ситуацията с глобалното недохранване.

Изхвърлената храна води до сериозни последствия и в друг аспект - чисто екологичен.

Учените изчисляват, че за всеки килограм произведена храна в атмосферата се отделят 4,5 кг. въглероден диоксид, а разлагането на изхвърлената по света храна е отговорно за образуването на до 10% от емисиите парникови газове, според доклад на WWF.

Хранителният отпадък води и до загуба на ценните ресурси, с които е произведен: вода, работна сила, торове, електроенергия, горива и т.н.

Разхищението на храна е включено като важна точка в Зелената сделка на Европейският съюз (ЕС), но проблемът не може да бъде третиран само и единствено на държавно и наднационално ниво. В борбата за решаването на този проблем трябва да се включи както бизнесът, така и самите потребители, за да може да има смислени резултати.

Добрият пример в България и как всеки може да помогне

Снимка: LIDL

В това отношение у нас един от пионерите в борбата с разхищението на храна е веригата магазини Lidl. Ангажиментът на компанията по тази тема всъщност е видим през системните ѝ инвестиции и в усилието ѝ да предлага винаги свежи, пресни и качествени продукти на своите клиенти.

Лидл България следва ефективна стратегия за управление на стоките. Тя включва конкретни мерки, които обхващат пътя на продуктите - от производствената база, през централните складове на компанията, до магазина и на рафта - при поддържането на строг температурен режим през цялото това време, спрямо изискванията на всяка отделна хранителна стока.

"Зелени заедно"...

...е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg

Всичко започва още с прецизната работа с доставчиците и преминава към централните складове на компанията, които подсигуряват ежедневните доставки до 113-те магазина на Lidl в страната.

Всеки от тези магазини от своя страна ежедневно прави своите индивидуални поръчки с помощта на високотехнологични системи, които следят не само за наличностите в магазина, но и за техния срок на годност. Така всеки магазин получава само нужните му точни количества стоки, с което се избягва презапасяването и излишъкът на хранителни продукти.

Веднъж пристигнала в магазина стоката преминава ежедневно многократни проверки. По този начин се гарантира наличието на свежи и пресни продукти в магазина всеки ден и се избягва изхвърлянето на хранителни стоки.

Отделно от 2017 г. насам Лидл България си партнира с Българската хранителна банка (БХБ), за да предостави работещи решения за проблема, a през 2020 г. ритейлърът беше първият у нас, който направи целенасочена кампания за клиентите на веригата.

В рамките на инициативата "Без разхищение - с голямо намаление" компанията се бoри с разхищението на храна като предлага стоки с намаление от 30% и 50% на годни за употреба и качествени хранителни продукти с наближаващ срок на годност.

Така клиентите могат да вземат на много по-ниска цена редица охладени продукти (вкл. месо, риба, яйца, млечни продукти), хляб и опаковани плодове и зеленчуци, които иначе биха се оказали на боклука.

Снимка: LIDL

Ефектът на кампанията е значителен. Този месец от Лидл България обявиха резултатите от началото на инициативата до момента. За две години веригата магазини, заедно със своите клиенти, са спасили от изхвърляне храна на стойност над 3,7 млн. лв.

Като продължение на усилията си ритейлърът от ноември месец включва в инициативата още много нови продуктови групи в кампанията. Клиентите на Lidl ще могат вече да намират намалени с 30% замразени и консервирани храни, варива, сол, захар, брашно, бебешки храни, хранителни добавки, чайове, мед, подправки и сосове, шоколадови и сладки изделия, ядки, чипсове, кафе, както и безалкохолни напитки, вино, бира и много други продукти с наближаващ срок на изтичане, но напълно качествени и годни за употреба.

Това означава по-малко изхвърлена храна, повече за семейния бюджет и за хората в нужда, както и повече грижа за околната среда.

А за всички, които искат да направят и допълнителни усилия за намаляване на хранителния отпадък, от компанията съветват да пазаруваме разумно и оптимално, да си правим предварителни списъци за пазар, след като сме планирали добре какво ще приготвим с продуктите, както и да съхраняваме храната, спрямо указанията на опаковката, за да може да използваме максимално количество от нея и да изхвърляме възможно най-малко.

"Така с общи усилия всеки от нас може да бъде част от решението, не от проблема!", призовават от Лидл България.

---

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil, GreenPoint.

 

Най-четените