Защо не взривяват израелските летища?

За малките си размери Израел може да се похвали с прекалено много врагове. Въпреки това, летищата на страната се считат за едни от най-сигурните места по света. Още по-интересното е, че това ниво на сигурност е постигнато най-вече благодарение на максимално използване на човешкия фактор. И тоталната политическа некоректност.

Една от запомнящите се сцени във филма „Високо в небесата" беше онази, в която героят на Джордж Клуни обясняваше, че преди проверките за сигурност по летищата винаги се нарежда зад азиатци, защото пътуват леко облечени, с малко багаж и нямат против да си събуват обувките. Героинята на Ана Кендрик веднага го обвини в расизъм, на което той отговори:

„Приличам на майка си и използвам стереотипи. По-бързо е"

Израелските сили за сигурност правят същото и при това не се срамуват. Използването на профилиране на база пол, раса, религия, възраст и националност е в основата на мерките, които се взимат по израелските летища. Тези мерки със сигурност карат косите на по-либерално настроените да настръхват, но резултатът е повече от видим - от 1972 г. насам не е имало терористичен акт срещу международно летище в Израел, въпреки че за тези години в страната да са извършени стотици терористични нападения.

Най-голямото международно летище в Израел е Бен Гурион, намиращо се до столицата Тел Авив. 16 милиона пасажери минават през него всяка година и всеки един от тях минава през изключително комплексна система, която оценя степента му на риск.

Според израелските сили за сигурност, основната опасност идва от пасажерите, които напускат Израел - тоест тези, които влизат на летището по земя. Затова и основните мерки за сигурност са насочени към заминаващите пътници.

Доста преди да се достигне до летищните терминали всички превозни средства се спират на пропусквателен пункт. Дискретно се мери теглото на автомобилите и се сканира долната им част. В същото време хората в тях минават през кратко интервю, което типично продължава 20 - 30 секунди.

„От къде сте?", „Какво правихте в Израел?", „Каква е вашата професия?" са малка част от въпросите, които пътниците получават. Никой обаче реално не се интересува от отговорите, а служителите по сигурността всъщност оценяват психологическата нагласа. Ако нещо ги притесни, то още там колата се отбива и пътниците се подлагат на по-задълбочен разпит и претърсване.

Веднъж слезли пред терминала, пасажерите минават през нов кръг на проверка. Цивилни служители по сигурността съвсем неприкрито оглеждат всички пристигащи на летището. Типично въпроси не се задават, но всички се оглеждат от главата до петите. Гледа се облеклото, багажа, поведението, отношението между отделните индивиди, ако пътуват в група, и прочие.

Вече влязъл в терминала, пътникът веднага се нарежда пред гишетата за чек-ин. Вътре в терминала патрулират тежко въоръжени полицаи, които въобще не се стараят да изглеждат приветливо.

Следващата проверка идва на опашката пред чек-ин бюрата. Служители по сигурността, най-често - жени, разговарят с всеки пасажер по отделно. Тук импровизираният разпит отделя повече време - минута, две, три или повече. Продължителността зависи от това доколко рисков профил е пасажерът. Въпросите започват с дежурното „За къде пътувате?" и „Сами ли събрахте багажа си?" и могат да се развият по всякакви невероятни сценарии, включително да ви заговорят на родния език или да ви попитат коя гимназия сте посещавали. Отново основното не е какво отговаряте, а как го правите.

Преди да чекирате багажа си той минава през стандартен скенер. Но това не е задължително. Малка част от пътниците, които са сметнати за изключително ниско рискови, пропускат това. По-високо рисковите пасажери обаче преминават през ръчно претърсване на целия багаж.

След чекирането следва стандартна проверка, която за пасажери преминали през американските летища, може да се стори дори халтава. Ръчният багаж минава през скенер, пасажерите през металодетектор, но обувките и коланите по правило не се свалят. Ако има някакво съмнение за съдържанието на обувките, то пасажерът стъпва на специален скенер, който ги преглежда. Нито някой ще ви проверява за течности, нито ще изхвърля бутилките ви с вода. Разбира се, през цялото време пътниците съвсем неприкрито биват оглеждани от служители по сигурността и отново могат да бъдат подложени на разпит.

Следва стандартен паспортен контрол и с това проверките приключват.

В идеалния случай пасажерите преминават през дълга и комплексна, но сравнително безболезнена и изключително ефективна проверка. За всеки, който се отклони от безопасния профил израелските власти, имат готов малък ад - продължителни и агресивни разпити, пълна проверка на багажа, претърсвания на голо и други подобни.

Не е никаква тайна, че израелските служби за сигурност използват расово, религиозно и национално профилиране. Най-малко проблеми на проверките на Бен Гурион могат да очакват белите израелски граждани с еврейска религия. Много по-обстойните проверки са гарантирани за мюсюлманите, гражданите на страни с враждебно отношение към Израел и всеки, който е сметнат за рисков елемент.

Израелските специалисти в областта на летищната сигурност многократно са заявявали, че според тяхната идеология технологиите имат второстепенно значение, а основното е извършването на качествено профилиране на отделните нива на проверка и отсяване на потенциално опасните пасажери. Поради това служителите за сигурност на израелските летище получават задълбочена и уникална подготовка, която далеч не се изчерпва с поведенческата психология.

Все пак технологиите не са изоставени.

Всяка точка на пътническите терминали е под видео наблюдение, като се смята, че на Бен Гурион се използва и иновативен софтуер, който заедно с топлинен сензор, може да разпознава основните човешки емоции. По перона на летището и по неговата ограда пък патрулират въоръжени дистанционно управляеми роботи.

Професор Ариел Мерари, който е специалист по тероризма и университетски преподавател, директно заявява, че от гледна точка на Израел е глупаво да не се използва расовото профилиране, след като е добре известно, че основните заплахи идват от млади мъже мюсюлмани.

Не е изненадващо, че социологическо проучване от 2012 г. показва, че 95,4% от израелските граждани от еврейски произход са съгласни, че тежките мерки за сигурност са оправдани, на фона на положението в Израел. По-изненадващо е, че 62,4% от израелските граждани с арабски произход също са съгласни, въпреки че често те изпитват на гърба си тези мерки.

Макар че много страни се възползват от челния опит на Израел в летищната сигурност, почти никой не е въвел цялостната система приложена там. А причините са най-вече в това, че ако се въведе подобно явно профилиране на рисковите групи, то жалбите, съдебните дела, протестите и прочие ще са нескончаеми.

В Израел са успели да избегнат капана на политическата коректност и резултатите в осигуряването на сигурността по тамошните летища е видим. В Европа не е така. Хем е явно откъде идват заплахите, хем това не може да бъде изричано гласно, а още по-малко да се взимат явни мерки, като например етническо и религиозно профилиране.

Вчерашната атака на летището в Брюксел показа, че белгийските служби за сигурност са се провалили на много нива, включително и на най-последното - непосредствената охрана на летищния терминал.

Със сигурност ще има немалко дебати по отношение на затягане сигурността по летищата в Европа. Колко още може да се засили тя, преди да започнат оплакванията за нарушени граждански права и колко от тези оплаквания могат да бъдат преглътнати в името на безопасен въздушен транспорт? Това определено са сериозни въпроси, на които ще трябва да отговаряме дори и тук в България.

#1 Мунчо 23.03.2016 в 16:10:12

А сега извадете отново статията за Япония и нейното отношение към мюсюлманите и хората от Северна Африка и Мала Азия по принцип, и дори и най-заклетите "либрали" е редно да започнат да виждат едни причинно-следствени връзки между тероризма и "профилирането"!

#2 паяка 23.03.2016 в 16:39:33

Всяко друго каквото и да е човешко право е несравнимо и безсмислено, ако ти бъде отнето правото да си жив.

#3 Rowan 23.03.2016 в 18:39:37

"Защо не взривяват израелските летища?" - бе що задаваш тъпи въпроси? Кой хапе ръката дето го храни? Ако някой си мисли, че организации като ИДИЛ и АлКайда възникват спонтанно, ей така от нищото, е пълен идиот. Вижте кои обявени за терористични организации се бият срещу ИДИЛ в Сирия и ще си отговорите сами на въпроса. Тренировъчните им лагери са в Сауди Арабия, Пакистан и Турция, УСА, най-отявленият поддръжник на Израел, може да им запорира сметките във всеки един момент… Баси, всичко е толкова прозрачно, че даже не си струва да се коментира.

#4 jordani 23.03.2016 в 19:39:45

Атентат в Израел гарантира на атентатора (ако оцелее ) и на родата му до второ коляно по всякаква линия, плюс партийните му или идеологически и религиозни лидери, приятели и сподвижници директен билет към хуриите и девствениците. Гарантиран от Мосад до година две време.

#6 GETI 24.03.2016 в 09:53:30

ми щото имат най-голям опит като терористи,много е трудно терорист да взривява терористи. все едно,на краставичар краставици да продаваш - не може да учиш на нещо някого, който е опитен и не се нуждае от поучаване.

#7 zaza 24.03.2016 в 11:57:13

Това автоматично означава до европейско летище да не може да отидеш с градския транспорт. Да не може да слезеш по ескалатора и да си в метрото, или влакчето да те чака зад 2 врати... Струва ли си? Ако не е летище ще е автогара, метро, стадион, концерт, опера, театър... На мен ми хрумват доста повече неохраняеми места в сравнение с транспортните и на тези места се дават много повече жертви. Да не говорим ако имат достъп до радиоактивни вещества какво могат да направят :-)

#8 ImaIma 24.03.2016 в 13:26:50

Израел е най - богата страна в света. Ако сравняваме заплащането. С сигурност мога да кажа, че от там се финансират много задкулисни игри. Нормално е да нямат голям процент взривяване, но защо си мислете, че тази сигурност е само за тази цел.

#9 Harry 25.03.2016 в 10:19:39

Миналата есен иракски шиитски милиции плениха бойци на ИДИЛ заедно с израелският бригаден генерал Юси Елон Шахак /Yussi Elon Shahak/, от отряда със специално предназначение „Голани”, с личен военен идентификационен номер Re34356578765az231434/, и по време на разпитите му е признал, че… “ „…съществува тясно взаимодействие между висшите командвания на Израел и на ISIS” като е посочил, че „израелски съветници помагат на организацията в съставянето на нейните стратегически и военни планове и освен това я ръководят на бойното поле”. Терористичната организация също така има в редиците си „военни консултанти” от Саудитска Арабия, Катар, ОАЕ и Йордания. Докато Саудитска Арабия е доставила на талибаните 30 000 превозни средства, то Катар и ОАЕ дават пари само за покриването на общите разходи. Израел не отрича информациятам само уточнява че Шахак не е генерал, а само полковник, разбираемо е, пленен генерал е срам за всяка армия.

#10 Harry 25.03.2016 в 10:23:53

Ето за това ислямският тероризъм не засяга Израел, защото целите на създателите му са други - война с европейската бяла християнска цивилизация, според тях е единствена пречка срещу световното господство на ционизма. Виждаме го в Европа, усещаме го с кожата си. Игнорирането на фактите не премахва реалността.

#11 Оби Уан 25.03.2016 в 11:52:35

Harry | 25.03.201610:19 Миналата есен иракски шиитски милиции плениха бойци на ИДИЛ заедно с израелският бригаден генерал Юси Елон Шахак /Yussi Elon Shahak/, от отряда със специално предназначение „Голани”, с личен военен идентификационен номер Re34356578765az231434/ .............. Хари, Хариии, не ги разбираш ти нещата! Трябва да дойде скаличката и да ти даде инфо от сайта аз.ги.разбирам@ру, според който този генерал всъщност е Юри Шахаков, дясната ръка на Путин и е внедрен да прокарва руските интереси в региона...

Новините

Най-четените