Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

“От грозни по-грозни”: Как артист оцени красотата на китайските студентки

Модерно изкуство или масова обида е видеото, в което са наредени записи на жени спрямо това коя от тях според създателя на видеото е най-красива и коя - най-грозна. Снимка: iStock
Модерно изкуство или масова обида е видеото, в което са наредени записи на жени спрямо това коя от тях според създателя на видеото е най-красива и коя - най-грозна.

Да снимаш стотици случайни жени на улицата, да ги подредиш по красота според личната си преценка и да наречеш проекта си "изкуство" се оказва едновременно отличен способ за светкавична известност, обединяване на гнева на целокупния женски народ и поставяне на една от най-големите арт галерии в Шанхай в доста неловко положение.

Арт експозицията, която разпали толкова страсти, се нарича The Circular Impact: Video Art 21. Част е от изложбите в шанхайската галерия OCAT, принудена впоследствие да се извинява за обидния експонат.

Въпросната творба представлява седемчасов видеоклип, в който артистът Сонг Та показва студентки от неговия университет, подредени по красота. Редът, който определя е "от най-красивите към най-грозните", а единственият критерий е личният му естетически вкус.

Противоречивото видео е озаглавено Uglier and Uglier ("От грозни по-грозни") и централната му тема, както вече стана ясно, е външният вид. Уточнява се, че снимките са направени през 2012 г., а първоначалното заглавие е било "Училищно цвете" - термин, който се използва в Китай за красивите момичета в университета. Когато видеото е изцяло монтирано обаче, Сонг Та избира доста по-скандално заглавие за привличане на потенциални зрители.

И се получава. Uglier and Uglier води опашки от хора и то рано сутринта, с откриването на изложбата, тъй като описанието на експозицията гласи, че най-красивите момичета са в началото на седемчасовия материал, а най-грозните - в края.

"Ако искате да видите кралицата на Кампуса, елате рано. В противен случай, с настъпването на здрача, настава истински ад", пише Сонг за откриването на изложбата. И хората започват да се тълпят пред галерията в ранни зори.

Подредбата на младите момичета по привлекателност обаче предизвиква остро възмущение - първо в китайските социални мрежи, а след това и в целия свят. Хиляди жени пишат, че се чувстват обидени, а достойнството им е накърнено, понеже арт галерията поставя на показ и публична оценка външността - чувствителна тема за повечето дами.

Недоволството прераства в кампания в платформата Weibo, където милиони жени съветват куратора на спорната изложба "да преразгледа нормите си за модерно изкуство и боклук" и настояват провокативното видео да бъде свалено, понеже обижда жените и нарушава законните им права.

От заснетото не се разбира дали момичетата от видеото са давали съгласието си да бъдат снимани и ако са били съгласни - дали са знаели, че красотата им ще бъде публично оценявана на художествена експозиция. Самият автор Сонг Та отказва да дава коментари относно смущаващото видео и оставя зрителите сами да си правят изводи за творбата му.

Галерията OCAT обаче не може да подмине масовото негодувание с мълчание и публикува официално изявление, в което се извинява на засегнатите заради кадрите от изложбата им и потвърждава, че работата на Сонг Та е изтеглена.

"OCAT ще преразгледа правилата, които са допуснали участието The Circular Impact: Video Art 21, и ако установим, че част от художествените концепции повдигат някои противоречиви обществени въпроси, ще ги коригираме. Ние сме в процес на непрекъснато усъвършенстване, ще приемем случилото се като урок и ще се постараем да не се повтаря", гласи част от извинението на галерията в Шанхай.

Самият Сонг Та не за първи път поставя женската красота и сексапил в центъра на творбите си и за редица потребители в социалните платформи е любопитно как галерията са пропуснали скандалите около предишни негови изложби.

През 2014 г. например Центърът за съвременно изкуство в Пекин е домакин на негово производение, също носещо името Uglier and Uglier, в което са подредени изображенията на 44 китайки според тяхната привлекателност. И тогава се създава шум около темата на творбата, но артистът я защитава с призива да се гледа по-хумористично на снимките.

На за повечето жени случилото се не е никак смешно, а сигнал, че думата "арт" вече се тълкува доста широко и трябва да внимават, докато се разхождат по улицата, понеже може да се превърнат в муза за нечие предполагаемо произведение на изкуството.

 

Най-четените