Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Смелият план на Амстердам да стане град на електромобили

Властите в холандската столица искат да забранят всички превозни средства с бензинови и дизелови двигатели до 2030 г. Това обаче ще изисква голям брой зарядни станции. Снимка: iStock / Getty
Властите в холандската столица искат да забранят всички превозни средства с бензинови и дизелови двигатели до 2030 г. Това обаче ще изисква голям брой зарядни станции.

Властите в холандската столица Амстердам имат смел план – да забранят всички превозни средства на дизел и бензин до 2030 г.

За да постигнат тази цел обаче, те имат само десетилетие, в което да изградят инфраструктурата, необходима за захранването с енергия на цял град с електрически автомобили.

Като част от плана от следващата година определени дизелови превозни средства ще бъдат забранени в центъра на Амстердам. От 2022 г. автобуси ще бъдат допускани до центъра, само ако са с електрически или водороден двигател. А от 2030 г. всеки вид транспорт в града не трябва да е с нулеви вредни емисии.

Зам.-кметът Шарън Дайксма обяснява, че за Амстердам това е въпрос, свързан най-вече със здравето, но и с климатичните промени. Властите целят да осигурят по-чист въздух за всички в града, като премахнат изцяло вредните емисиите от трафика и ограничат тези, които идват от други източници.

Надеждата е по-чистият въздух да повиши очакваната продължителност на живота на жителите на Амстердам с три месеца и да намали емисиите въглероден диоксид (C02) с до 9%.

Други градове също се опитват да ограничат броя на замърсяващите околната среда превозни средства. През 2016 г. Париж, Мадрид, Атина и Мексико Сити се зарекоха да забранят дизеловите автомобили до 2025 г. Миналата година Лондон започна да налага сериозни глоби на превозни средства в центъра на града, ако те не отговарят на определени (и строги) стандарти що се отнася до отделяните емисии. Няколко града в Германия вече наложиха ограничения за дизеловите автомобили.

В момента Амстердам има пет зони с ниски емисии, където превозните средства, причиняващи най-голямо замърсяване, са забранени. Тези зони ще се разширяват, а регулациите ще стават по-строги.

Жителите на града биват окуражавани да преминат към електрически автомобили чрез програми за споделяне на коли и чрез субсидии. Но властите очакват, че захранването с енергия на толкова много нови електрически автомобили може да изисква наличието на до 23 000 зарядни станции до 2025 г.

В момента броят им е 3 хиляди, като станциите се намират на обществени паркинги. Работи се по поставянето на около хиляда нови зарядни станции по улиците на града, а всеки, който закупи електромобил ще може да кандидатства за станция в квартала си.

Vatenfall, европейска енергийна компания, която се занимава с добив на електроенергия от вятърни и соларни инсталации, e тази, която осигурява на Амстердам зарядни станции за дома, бизнеса и публичните пространства.

Питер ван Омерен, ръководителят на отдела за е-мобилност във Vattenfall, обяснява, че компанията е първата в света, която извършва нещо подобно в такъв голям мащаб. Но това носи своите предизвикателства.

Ако жителите на града решат едновременно да зареждат автомобилите си, системата ще се срине, обяснява Омерен. Заради риска от това Vatenfall разработва решения, които да се справят с подобни разлики в търсенето на електроенергия.

"Ако има голямо търсене на електричество в даден район, ние забавяме зареждането на електрическите автомобили там", посочва Омеран.

В момента в Амстердам има около 17 000 електромобила, но според Vatenfall този брой може да се нарасне четири пъти в следващите три години. Много таксиметрови и други шофьорски услуги вече са преминали към електрически коли, но не всички жители на града могат да си позволят подобна промяна.

Зам.-кметът Дайксма е наясно с това предизвикателство. Тя обяснява, че градът ще се нуждае не само от коли с нулеви емисии, но и пазар за употребявани такива, и то преди 2025 г. Тя обаче е оптимист, защото според нея освен политическата воля, я има и обществената такава за успех на инициативата.

 

Най-четените