В последните години развитието на бензиновите двигатели започна да се доближава до това на дизелите, но изоставането все още е факт. Изоставените някъде през 80-те години турбо технологии отскоро се завръщат при бензиновите мотори и това се оказва помощта, от която има нужда даунсайзинга, за да отговори на очакванията на клиентите - повече мощност, по-нисък разход на гориво и естествено, елиминиране на турбо дупката.
BMW 328i, особено когато става въпрос за версията Sport, е отличен пример в това отношение - повече мощност, при това от 4-цилиндров двигател, макар и да се предполага, че този автомобил ще намери много повече почитатели в Северна Америка, отколкото в Европа. Най-малкото защото зад Океана, 328i ще е автомобилът, който трябва да убеди американците, че 4-цилиндров двигател е напълно достатъчен, за да се отличава новата 3-а серия на марката с отлична динамика. Защото купувачите там твърдо вярват, че 6-цилиндровите мотори са най-подходящи за този модел. Сега обаче предстои промяна.
Естествено, по традициите на BMW, новата 3-а серия не е напълно нова. Предишното поколение се доказа като успешен и надежден модел и сега актуалната генерация доразвива идеята и трябва да направи автомобила още по-добър. Което няма да е лесно, като се има предвид, че в съвременната история на автомобилостроенето рядко се срещат модели, които толкова убедително да доминират своя пазарен сегмент, както през годините го прави 3-ата серия на BMW.
Какво да очакваме от BMW преди да седнем зад волана? Обичайното - отлична динамика, много добре настроено очакване, магията на режима Sport, изискан стил на дизайна и особено на интериора и т.н. Естествено, и високата цена, която е характерна за автомобилите на BMW.
328i носи очакванията на пазарните специалисти на BMW да се превърне в най-добре продавания бензинов модел на марката, което не е учудващо с оглед на силните и икономични дизелови мотори, които BMW предлага на клиентите си. Новият автомобил идва на мястото на 325i, задвижван от атмосферен 3-литров 6-цилиндров мотор с мощност 209 конски сили.
Под предния капак на 328i се труди 2-литров 4-цилиндров двигател Twin Power с двуструен компресор с мощност 245 конски сили, а създателите на автомобила обещават, че средният разход на гориво е под 6,5 литра на 100 км, което е постижимо, но трябва да не си падате по динамичното шофиране. Което при 328i се среща много рядко.
Автомобилът се предлага с 6-степенна механична трансмисия или с 8-степенен автоматик, който демонстрира много добри настройки - предавките се сменят точно и бързо и ускорението се превръща в приятно упражнение. С автоматика 328i ускорява от 0 до 100 км/ч за отличните 6,1 секунди. Новата 3-а серия е с малко по-големи размери от предишното поколение, но пък автомобилът е по-лек.
Всъщност, 328i не се налага като спортен модел, но истината е, че този модел притежава всичко необходимо, за да ви достави приятни емоции на пуст път, изпълнен с много завои и ако може - на изкачване.
Контролът върху поведението на автомобила е лесен - управлението е стегнато, реакциите на 328i са предвидими, дори и при по-висока скорост в завоите, но електрониката не пропуска да напомни, че понякога имаме твърде високо мнение за уменията си зад волана. Возията е комфортна, но достатъчно стегната и твърда, за да се преодоляват завоите бързо и без излишно клатене.
Естествено, за това поведение на автомобила сериозно допринасят два интересни компонента - т.нар "променливото спортно управление", което адаптира ъгъла на завиване на предните колела към конкретните условия и адаптивното окачване, дело на M Sport, които позволяват снижаването на автомобила с 10 мм.
Така че 328i ще ви изненада приятно с точното изпълнение на командите при влизането в завоите, а на излизане от тях моторът поема главната роля и допълва удоволствието от ускорението. Истината е, че това поведение беше налице и при предишното поколение на 3-ата серия, но сега системите работят още по-прецизно.
И тук стигаме до някои особености - при висока скорост на магистралата завихрянето на въздушните потоци създава странни звуци. И още нещо за акустиката - 328i е отлично звукоизолиран, но при сериозно ускорение, звукът, идващ от 4-цилиндровия двигател не е особено вдъхновяващ. В това отношение 6-цилиндровите все още имат предимство, но пък това е ниска цена за предимствата на даунсайзинга.
Естествено, когато ви поомръзне да тормозите колата, мотора и спирачките по планинските пътища или пък на пасажерите започне да им става лошо идва ред на другата силна страна на автомобила - пътуването на дълъг път. Тук BMW също е в стихията си - тишина на борда, приятно доускорение при по-висока скорост, стабилно поведение по неособено равните ни магистрали и нисък разход на гориво. Към това добавяме и точната работа на системата за круиз контрол, която присъства в оборудването не само при по-скъпите версии.
Комфортът, както на предните, така и на задните седалки е на високо ниво, въпреки че размерите на интериора са нараснали с 15 мм - в областта за краката на пасажерите. Обемът на багажника също е нараснал - до 480 литра.
В списъка с оборудването влизат и функции, които са близки до това, което се предлага на купувачите на по-големите и луксозни серии 5, 6 и дори 7. Сред тях трябва да бъде отбелязана системата от камери Surround View, която сериозно подпомага усилията ви при паркиране, както и системата, предупреждаваща за евентуален инцидент - Collision Warning.
Да, 328i не звучи като автомобил с 6-цилиндров двигател, но предлага динамика на такъв. Както и удобства за дълъг път. Спортно пътуване по рецепта на BMW.