Половината автомобилна индустрия е под водата

В последните няколко седмици медиите останаха направо заслепени от огромните печалби, до които достигна автомобилната индустрия.

Jaguar Land Rover (основно Land Rover) постига ръст на печалбата до 20%, Daimler обявява рекордна печалба, Ferrari е с най-високите приходи в историята на компанията и дори General Motors - гигантът, който банкрутира преди няколко години - регистрира 7,6 милиарда долара печалба, въпреки че в Европа е на загуба в размер на 747 милиона долара за 2011.

Но точно проблемите на GM в Европа трябва да ни подскажат, че в момента в автомобилната индустрия е налице ясно разделение между компаниите, които дърпат напред и останалите. Няма средна група - или си в групата на тези, които се справят добре, продажбите ти растат и печелиш пари или пазарът те мачка, продажбите спадат и трупаш загуби.

Продажбите през януари в Европа илюстрират това изключително ясно. В сравнение с януари 2011 Audi регистрира увеличение на продажбите с 6,3%, Mercedes - с 7%, Skoda -с 9, Jeep - с 53%, Hyundai - с 18, Kia - с 31 и Land Rover - с 47.

В същото време губещите също не са малко. Продажбите на Peugeot на годишна база спадат с 16%, на Citroen - с 13, на Renault - 28, Opel/Vauxhall - с 21, при FIAT намалението на продажбите е с 24%, а при Mazada - с 36%.

Има и някои премиум изненади - като спадът от 8,7% при BMW, но това най-вероятно се дължи на лансирането на новата 3-а серия и изчакването й от страна на клиентите. В общи линии обаче, изоставащите са на път да се окажат в трудно положение.

Контрастът между резултатите на Opel/Vauxhall и Chevrolet показва колко трудна битка водят утвърдените европейски марки на пазара на Стария континент. Opel и британското му подразделение регистрираха 56 068 продажби или намаление с 21,3%, а американската марка, която също е под шапката на GM за януари има 15 719 продажби, т.е ръст с 21,3%.

Което означава, че в най-скоро време много от автомобилните производители ще бъдат принудени да търсят партньори за сливане и съвместна работа - производственият капацитет на фабриките за автомобили ще трябва да бъде намален, а споделянето на платформи, трансмисии, двигатели и компоненти ще донесе така очакваното свиване на разходите.

А вчерашната информация за преговорите между PSA и GM е доказателство за това. Подобен процес в бъдеще ще направи автомобилите по-евтини за производителите, може би и за клиентите, но в никакъв случай - по-вълнуващи и интересни.

Новините

Най-четените