През последните години босът на Ferrari Лука ди Монтедземоло и неговият шеф - босът на FIAT, компанията, която е собственик на Черните кончета - Серджо Маркионе, винаги са твърдяли едно и също нещо - че легендарната компания от Маранело не се продава. Но Маркионе винаги е правел и уговорката, че ако компанията има нужда от свежи пари, то винаги може да пусне акции от Ferrari на фондовите борси.
И това може да се случи много по-скоро отколкото всички очакват. Съвсем скоро FIAT увеличи дела си в Chrysler Corporation до 58,5%. Увеличението е с 5% спрямо досегашния пакет на италианците - тези допълнителни проценти са резултат на сделка с правителството на САЩ, по която FIAT поема задължение да произвежда автомобил, който да има среден разход около 7 литра на 100 километра и да се сглобява в Щатите.
Този автомобил ще е Chrysler Dart, който е базиран на платформата на Alfa Romeo Giulietta.
Досега тези 5%, с които FIAT увеличи дела си в Chrysler бяха собственост на финансовия фонд на профсъюза United Auto Workers, който на практика плаща за здравното осигуряване на работещите в автомобилната индустрия в Щатите.
Фондът на UAW все още е собственик на 41,5% от акциите на Chrysler, но най-вероятно част от тях ще излязат на фондовата борса, тъй като организацията има нужда от свежи капитали.
Маркионе все още не се е отказал от идеята си за превърне съюза FIAT-Chrysler в третия по големина автомобилен производител в света, целта е общите продажби на компанията да стигнат 6 милиона автомобила през 2014.
Но спадът в европейската икономика означва, че най-вероятно тази цел няма да бъде постигната, освен ако FIAT не купи някоя друга компания. Но италианският гигант не може да си го позволи, тъй като не разполага със свободни средства, а и все още не е напълно приключена сделката за Chrysler.
Като цяло, борсите са скептични за по-нататъшното разрастване на FIAT и през 2011 акциите на италианската компания поевтиняха двойно.
Една от слабостите на FIAT е, че компанията няма кой знае знае какво присъствие, а точно там се намира най-бързо растящият пазар - Китай. Така че, съюз с някой от азиатските автомобилни производители звучи повече от логично, но Маркионе трябва да намери начин да финансира такава сделка.
Единият начин FIAT да подобри ликвидността си е да пусне акции на Ferrari на международните борси, все пак Черните кончета се оценяват на 5 милиарда долара.
Естествено, никой във FIAT не иска компанията да изпусне контрола над Ferrari, затова и най-смелите прогнози стигат до продажбата на около 40% от акциите на производителя на спортни автомобили. Очаква се това да осигури на FIAT около 2 милиарда долара, които ще се окажат много полезни за покриването на дълговете на италианския гигант и разрастването му в посока Азия.
А Ferrari се развива все по-добре и по-добре, като се очаква компанията да обяви рекордни продажби за 2011. Целта на компанията беше постигането на 7000 произведени и продадени автомобила през 2011. През 2010 Ferrari продаде 6500 автомобила, които донесоха печалба в размер на 420 милиона долара. Пазар №1 си остава САЩ, а втората позиция вече заема Китай, макар и там да се продават много по-малко коли в сравнение с Щатите.
В последното изречение може да откриете защо Лука ди Монтедземоло толкова упорито подкрепя провеждането на два старта от Формула 1 в САЩ и естествено, запазването на старта в Шанхай, въпреки липсата на интерес у местната публика.