Във времето, в което Илон Мъск не обмисля как да изпрати хора на Луната и да завладее Марс, той се стреми да продава все по-добри, но и все по-достъпни електромобили.
Огромното предизвикателство пред това Tesla да предлага евтини електрически коли винаги е била най-вече батерията, която в някои случаи съставя 2/3 от цената на автомобила.
Освен това от капацитета на батерията зависи пробегът с едно зареждане, който е сред определящите фактори при покупката на електромобил.
Дори и в държави с добре изградена инфраструктура от зарядни станции потребителите се тревожат, че може и да не стигнат от точка А до точка Б само с едно зареждане и това ги разколебава в избора на електрически автомобил.
Затова Tesla провежда ежегодно събитие, наречено Battery Day, на което съобщава своите последни достижения в областта на батериите, но на този 22 септември Мъск съобщи и още няколко важни и любопитни новини.
Електромобил на цена от 25 хил. долара - това е следващата голяма цел на Tesla.
Компанията смята да постигне тази бюджетна цена като най-накрая започне сама да произвежда батериите си, които ще са едновременно по-евтини и с по-силно представяне на пътя.
До момента под капака Tesla инсталираше батерии, които са разработени съвместно с Panasonic, само че сега фирмата иска да елиминира всякакви външни фактори. Надеждите на Мъск са, че производството на батериите в гигафабриките му ще намали сериозно крайната им цена.
Пред гръмките обещания за Tesla на цена под 30 хил. долара има обаче редица пречки. Към момента най-бюджетният електромобил, който компанията предлага, е Model 3, който идва на базова цена от около 35 хил. долара. През всички тези години обещанието за по-евтин вариант така и не се сбъдваше, а Мъск говори за електромобил на цена от около 20-25 хил. долара от 2018 г.
Проблемите са няколко, начело с това, че производството на батерии за автомобили е бавен процес, а Tesla ще започнат почти от нулата, когато се заемат сами с него. Освен това фирмата трябва да изчака изтичането на договора с Panasonic и изпълнението на всички заявки, които японската компания има да изпълни.
Затова този път Мъск поставя срок от три години и обещава, че евтините и издръжливи електромобили ще са реалност до 2023 г.
Дотогава производството на батерии с бранда Tesla трябва да бъде преместено изцяло във Фремонт, Калифорния. Там ще бъде инсталирана изцяло нова система, която позволява правене на батерии без прекъсване в процеса и Мъск твърди, че компанията му ще е пионер в тази област.
Самите батерии ще претърпят някои чисто хардуерни промени, като кобалтът в тях ще бъде заменен с никел. Производството на катодите за батериите също ще премине изцяло в ръцете на Tesla, което по думите на Мъск ще намали с до 75 процента цената им и ще сведе изхвърлянето на отпадъчни води почти до нулата.
Друга набелязана цел, която ще намали стойността на електромобилите, е в тях да бъдат влагани по-малко части и наличните такива да бъдат оптимизирани.
Само с леки промени по предната и задната броня например в Model Y има 80 части по-малко.
Амбицията е моделите на Tesla да имат с поне по 370 части по-малко, а дълготрайната стратегия е към още по-голямо намаляване на елементите в един електромобил.
Според Мъск това ще направи автомобилите му по-здрави и устойчиви и по-податливи на промени като например на една база да бъдат изграждани едновременно седани и кабриолети. С леки промени в модулите, които се влагат в колите, ще се получава различен краен резултат на сравнително достъпна цена.
По този начин би трябвало да бъде достигната и целта от 20 млн. автомобила, произведени годишно - число, двойно по-голямо от производството на гиганти като Volkswagen и General Motors.
Но в близкото бъдеще на Tesla се задава и един луксозен електромобил на съвсем не-бюджетната цена от 140 хил. долара.
Той трябва да е на пазара още през следващата година и да представлява нова серия на Model S. За този електромобил вече има два тийзъра, както и един клип от пистата Лагуна Сека в Калифорния.
Model S Plaid е с пробег от над 830 км с едно зареждане и ускорява от 0 до 100 км/ч за под две секунди. Максималната скорост, която ще може да развива, е 320 км/ч. Самият Мъск признава, че цената на електромобила никак не е ниска, но допълва, че с него иска да зададе едно ново ниво при луксозните електрически коли, което не всеки негов конкурент ще може да достигне.
Извън високия ценови сегмент обаче Tesla тепърва ще трябва да се хареса не само на американците, но и на европейците, които вече имат възможност да закупят бюджетен електромобил като Renault Zoe или Volkswagen ID.3.
Затова и идеята за евтин електромобил с бранда Tesla е стъпка към още по-мащабен успех за компанията, стига тази стъпка да бъде правилно реализирана.