Кола, която се захранва от слънчеви панели на покрива ѝ - това не е революционно хрумване.
Вече видяхме няколко такива прототипа, които обаче не успяха да стигнат до масово производство. А какво ще кажете за кола, снабдена не просто със слънчеви панели, а боядисана в боя, която "поглъща" слънчевата светлина и я преобразува в енергия?
Електрически автомобил със стилно сребристо покритие, което осигурява над 20 100 километра пробег на година в слънчев град като Барселона или Лос Анджелис?
Не е невъзможно, защото Mercedes-Benz работят по революционен вид соларна боя.
Подобно изобретение би преобразило изцяло електрическата мобилност, която до огромна степен буксува покрай дилемите със зареждането на електромобилите.
NEWS ⚡️ @MercedesBenz is testing a revolutionary solar paint for EVs that could provide up to 20,000 km of range annually under ideal conditions. This innovation could significantly enhance solar integration in electric mobility, reducing reliance on traditional charging. pic.twitter.com/fi0IHsVJpH
— Electric Guide ⚡️ (@GuideElectric) December 6, 2024
За разлика от соларните панели, които биха могли да се монтират на тавана и, евентуално, на капака, боята покрива цялата кола.
Тя не отнема от дизайна на електромобила и няма как да го загрози, особено в сребристия цвят, който Mercedes-Benz разработват.
Соларната боя, с която брандът тепърва ще експериментира, е с дебелина едва 5 микрометра - по-тънка от косъм, но за сметка на това е изключително плътна - 50 грама на квадратен метър. Изобретението работи както докато електромобилът е в движение, така и когато е паркиран на слънчево място.
По изчисления на немската компания то може да осигурява допълнителни до 55 километра пробег на ден.
Под микроскоп се вижда, че боята съдържа наночастици, които отразяват слънчевите лъчи и така генерират енергия.
Оттам нататък отделните части на колата, покрити с въпросната боя, се свързват към захранващ преобразувател, който изпраща електричество към батерията или директно към електромоторите.
На практика покритието действа като милиони миниатюрни фотоволтаици, с които е покрита колата.
"Mercedes-Benz произвежда стотици коли на ден и това е доста площ. Защо да не използваме тази площ, за да правим енергия?", пита риторично Йохен Шмид, специалист по електрическо задвижване и електромобили.
Пред Fast Company той уточнява, че боята е с консистенция на гъста паста, което не пречи да се разнася идеално равномерно дори и в резките чупки по екстериора. Същевременно на слънце изглежда и атрактивно и Шмид я сравнява с блясъка на крила на пеперуда.
Сребристото покритие, което се вижда на чертежите, няма да е единствената опция за цвят на самия електромобил.
Шмид е убеден, че занапред е възможно да се предлагат поне 15-20 цвята, като по-тъмните привличат повече слънчева светлина. Ако не се изразходи веднага, произведената електроенергия ще се складира в буфера, който всяка батерия притежава.
В соларната боя няма токсични материали, редки елементи или силикони. Тя може и да се рециклира.
Иновацията, ако се окаже сполучлива, обаче ще дойде и с някои затруднения. Със сигурност такъв тип покритие няма да се нанася като обикновена автомобилна боя, което ще оскъпи производството. Няма информация и дали боята издържа на драскотини и леки катастрофи.
Въпреки това Шмид подчертава, че искрено вярва в успеха на разработката и бъдещето ѝ. "Иначе дори нямаше да се захвана с това", категоричен е той.