Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

А колата ви има ли съвест?

А колата ви има ли съвест? Снимка: Getty images

За една година КФН успя да настъпи 2 пъти една и съща мина. Първо - с фалита на застрахователя "Олимпик", който доведе до извънредното свикване на Народното събрание и отстраняване на ресорния зам.-председател Ралица Агайн.

Втори път - с опита да обясни необяснимите изкривявания в предложението за нова "Гражданска отговорност" на принципа "бонус-малус".

Накратко: системата се прилага в много страни като по-справедлив начин за определяне на цената на застрахователната премия. По дефиниция, колкото по-добросъвестен е шофьорът, толкова по-малко плаща. Колкото по-зловредно и противообществено е поведението му на пътя, толкова по-голям риск е той за застрахователя си, следователно - плаща повече.

Дотук добре. Проблемът идва от безумното й побългарено изпълнение, в което е втъкана идеята да се вмени "съвест" на неодушевен предмет (МПС) за произшествия, извършени от одушевения му вменяем водач.

Според тази логика - ако вие сте изряден шофьор със златен талон, но синът ви подкара семейната кола с превишена скорост, то колата се сдобива със своеобразно "черно" досие за пред застрахователя, а вие, като неин собственик, сте наказани да плащате до 400% по-скъпа ГО през следващите N на брой години.

Нещо повече - досието на МПС-то не се заличава никога, а се прехвърля като финансов пасив на евентуалните му бъдещи купувачи.

Самите автори на тази идея показват в справката си, че подобна схема не съществува в нито една от 7-те държави, ползвани за референция - Франция, Унгария, Италия, Румъния, Люксембург, Холандия и Латвия. КФН обаче я намира за достатъчно сносно предложение, за да я облече в юридически текст и да тръгне да я защитава по сутрешните блокове.

И още: ако вие сте онзи отличник със златния талон и след дългогодишно пълно въздържание от нарушения сте си заслужили максималната отстъпка от -25% за "Гражданската отговорност", ви очаква нова палава изненада.

Бонусът, който сте трупали за 7 г., се занулява при покупката на чисто нов автомобил. Връщат ви на базовата, по-скъпа премия, заради "чистото" досие, с което ви продават леката кола.

Черни точки от застрахователя ще се пишат за всяко регистрирано от КАТ нарушение на шофьора - дори при безрисковите ситуации - въпреки принципа, че никой не може да бъде наказван повторно за нарушение, за което вече е наказан с влязло в сила постановление.

Какъв проблем решава КФН въобще? На теория - трябва да разпредели по-адекватно тежестта върху некадърните шофьори и да заключи вратичките в закона, които позволяват злоупотреби (пр. формално колата се води собственост на човек без книжка, за да се плаща по-ниска премия, но се ползва от джигит-рецидивист).

На практика, видимата реална цел на това решение е съвсем различна, затова и обосновката му дрънчи на кухо.

Проблемите, които КФН се опитва да реши, са свързани с данните, че сумата от събраните премии вече не покрива сумата на щетите, които застрахователите са длъжни да покрият. Тежките катастрофи с убити и инвалидизирани хора не намаляват, а обхватът на лицата с право на обезщетение стана по-широк след тълкувателно решение на ВКС.

За да не се стигне до системен колапс на индустрия за над 1 млрд. лв. на година, има два варианта - или драстично масово поскъпване на застраховките, или драстично масово подобряване на пътната безопасност.

Разбира се, КФН не се занимава с контрол на автомобилния транспорт, с опазване на общественото здраве, с автомобилната инспекция или с поддръжката на пътната инфраструктура. Първата грижа на регулатора е финансовата и системната сигурност, а не "войната на пътя".

Затова е избран Драстичен вариант No.1 - стригане до кожа.

Всякакви странични опорни точки като "високата цена ще превъзпита шофьорите", "ще изчистим пазара от катастрофирали коли втора ръка", "собственикът вече ще внимава на кого дава ключовете за колата си" са неуместни, невалидни и, впрочем, изобщо не влизат в компетенциите на КФН.

Напротив - БГ-имитацията на бонус-малус само ще влоши ситуацията, защото ще засили още повече готовността към дребна корупция в КАТ. При това ще демотивира най-съвестните водачи, като ги вкара в уравниловка с извършителите на най-тежките пътни престъпления. Няма и да сложи край на касапницата по пътищата.

Това е като да лекуваш главобол с рязане на крак - симулираш "облекчение на болката", като създаваш нова криза.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените