Доставчикът на гуми на отборите във Формула 1 Pirelli се отказа да прави промени в сликовете до края на сезон 2013, тъй като не успя да си осигури съгласието на всички тимове за новите гуми. Идеята на Pirelli беше да промени конструкцията на задните гуми заради поредица спуквания в хода на сезона.
Но мнозина предположиха, че тази промяна само е маскирана като мярка за безопасност и срещу нея гласуваха тимовете, които се притесняват, че ще загубят предимството, което имат от по-добрата работа на шаситата им с гумите.
От Pirelli заявиха, че проблемът със задните гуми ще бъде решен чрез усилването на спойката между покритието на сликовете и каркаса, като така ще се намали рискът от спукване на слика.
В първите състезания поредицата спукани гуми се оказаха неприятна изненада за Pirelli и тимовете, като при един от инцидентите с Люис Хамилтън в Бахрейн, спуканата гума успя да прекърши задното окачване на болида на британеца. От компанията заявиха, че в нито един момент не е имало опасност за пилотите, но промяната в гумите е била предвидена заради факта, че тези инциденти се отразяват зле на имиджа на марката.
Политика на заден план
Всъщност обаче промените в гумите бяха поискани от Red Bull, Mercedes и дори Бърни Екълстоун, тъй като колите на тези два тима не работят добре с новите гуми на Pirelli. След поредица оплаквания от пилотите и шефовете на отбори, накрая се стигна до тезата с безопасността и италианците решиха да променят гумите. Но такова решение се взима с пълното единодушие на всички отбори, а Lotus, Ferrari и Force India гласуваха против промените, тъй като смятат, че безопасността не е застрашена.
На практика световните шампиони и Mercedes искаха промени в гумите преди средата на сезона защото не са успели да се справят добре със сликовете за сезон 2013.
От своя страна, тези, които гласуваха против промените разполагат с болидите, които износват най-слабо и равномерно гумите, докато Red Bull и особено Mercedes, когато се касае за задните гуми, са на другия полюс.
В Pirelli планираха да доставят на отборите задни гуми с нова конструкция за Гран при на Великобритания в края на юни, но сега компанията се отказа от таза идея. А и свободните тренировки в Канада, които преминаха на дъжд и на мокра писта не позволиха на пилотите да пробват новите гуми и да се убедят, че поведението на новите гуми няма да е по-различно от това на досегашните.
„Решението ни идва в резултат на това, че гумите, които донесохме за свободните тренировки в Канада, не бяха изпробвани сериозно заради дъжда, а и отборите не постигнаха единомислие за това трябва ли да се променят гумите в хода на сезон 2013 във Формула 1", се казва в съобщението на Pirelli.
Сега ще стане интересно
В Канада Себастиан Фетел спечели впечатляваща победа, след като беше начело от старта до финала, но там гумите са изключително слабо натоварени и слабостите на шасито на Red Bull останаха скрити. На „Силвърстоун", където е следващият старт на 30 юни отново има бързи завои, където гумите се натоварват сериозно и това дава аванс при използването им на Ferrari и Lotus.
В Гран при на Великобритания пилотите ще използват твърдите и средно твърдите гуми. Pirelli обяви и избора си за следващите два старта: средно твърди и меки гуми за Германия и твърди и средно твърди за Унгария в края на юли.
Тук има промени в сравнение с миналата година - от Pirelli са направили по-консервативен избор за Великобритания и Унгария - през 2012 пилотите караха с твърди и меки гуми на „Силвърстоун" и със средно твърди и меки на „Хунгароринг".
Но тазгодишните гуми са с една стъпка по-меки от същите модели за 2012, което означава че сегашните твърди гуми отговарят на средно твърдите от миналия сезон и не би трябвало да има големи разлики в представянето им и изграждането на стратегията за всяко състезание.