Марс се оказа далеч за Мъск, но Луната - не

Измина по-малко от година откакто по време на дискусия в Гуадалахара, Мексико, Илон Мъск обяви своите планове да засели хора на Марс. За целта той посъветва аудиторията да почерпи знания от класики като "Пътеводител на галактическия стопаджия" и "Бойна звезда Галактика". Това се случи на сцената на Международния астрономически конгрес.

Мъск описа огромен пътнически кораб, в който човек може да открие най-важното за едно щастливо пътуване, например кино и ресторант. Космическата му програма SpaceX се надяваше да осъществи тези луксозни полети до Марс не по-късно от началото на 2030-а година.

Интересен обрат в събитията обаче ни показва, че оригиналната версия на Мъск за пътуване до Марс вече не е най-приоритетната му цел.

Наскоро по време на дискусията по космическите въпроси във Вашингтон, Мъск засегна теми като контрола над изкуствения интелект и евентуалния потенциал да се разрази междупланетна война. Освен това той откровено разкри, че пред SpaceX и пред построяването на град на Марс все още стоят твърде много препятствия.

Към момента SpaceX замразява плановете си за колонизация на Марс и се концентрира върху нова, по-близка цел - база на Луната, която може да помогне за осъществяването на мисията.

Откъде идва промяната в курса на SpaceX? Основаната от Мъск компания непрекъснато се хвалеше със специалната си технология за кацане, която е замислена като новата версия на техния космически кораб Dragon. Планът на SpaceX беше да оборудва новата версия на Dragon с четири малки SuperDarco двигателя. Корабът трябва да е подходящ и за пасажери, и за пренасяне на товар.

Освен това се предвижда да е снабден с разгръщащи се крака за кацане, които да позволяват приземяването да бъде навигирано. Първоначалните опити се предвижда да бъдат на Земята, за да е сигурно успешното кацане на Марс. SpaceX бяха толкова уверени в успеха си, че Мъск стигна още по-далеч - той каза, че скоро ще разполага с космически кораб, който може да кацне на произволно избрана планета от Слънчевата система.

Мисията е наречена "Red Dragon" заради целта й - Марс, Червената планета. Част от нея е в съструдничество с НАСА, от ъдето SpaceX ще вземат данни за кацането, тестови технологии за комуникация и план за потенциално пренасяне на микроби от Земята, които трябва да започнат да се развиват на Марс. Разбира се, НАСА има и собствени амбиции и планове да изпрати хора на Марс на борда на космическия кораб "Орион" не по-късно от 2040-а.

Мъск обаче сравнява "Red Dragon" с влак, който спокойно напуска гарата и се отправя към следващата си дестинация, доставяйки на Марс товар и необходимите научни знания, за да се подготви планетата за мисията, в която ще участват и хора. Но към момента SpaceX спират да правят планове за интерпланетарното бъдеще на човечеството.

Причините? "Red Dragon" не съответства напълно на плановете на компанията за пътуване до Марс и с него кацането на Червената планета ще е много трудно. Технологията на втората версия на Dragon работи, но ще е необходим много труд по нея, за да достигне стандартите за безопасност на НАСА, с които кораб с хора на борда може да бъде приземен безопасно.

Според Мъск към момента не е рентабилно да се хабят средства за завършването на Dragon и мисията към Марс може да бъде организирана далеч по-добре. Той има намерение SpaceX да кацне и то с далеч по-голям космически кораб.

SpaceX отбеляза най-натоварената си година и добави в арсенала си много възобновяеми ракети, както и осъществи най-много изстрелвания в Космоса, откакто е основана. Компанията успя да използва повторно ракетите Falcon 9 и Dragon капсулата за товар. Въпреки това "Red Dragon" е огромна крачка и то в непознатото - далечния Космос.

Пътуването на "Red Dragon" по план трябваше да започне с поставянето му на върха на тройно подсилена ракета Falcon - известна с многото си отлагания за излитане ракета, която според Мъск има двойно по-голям товарен капацитет от Falcon 9. По време на пресконференция във Вашингтон Мъск покани зрителите и тези, които гледаха на живо стрийминга в интернет, да наблюдават излитането на ракетата от Космическия център Кенеди. После обаче допълни, че е истински късмет, че тя не е достигнала до земната орбита.

Това изказване не предвещава нищо добро за първоначалните амбиции на Мъск за мисия до Марс. Той каза, че новият Falcon не може да бъде изпробван наземно, тъй като механизмите му са твърде сложни. И допълни, че разработването му се оказва далеч по-трудно, отколкото SpaceX са предполагали, признавайки, че компанията е била твърде наивна в намеренията си.

Освен че изисква едновременното запалване на 27 двигателя, Falcon изисква и промени в аеродинамиката, повишаване на вибрациите и огромен тласък, който поставя капацитета на ракетата под истинско изпитание. Мъск призна, че малка щета като тази по Аполо 11 ще бъде истински късмет при тестовете на Falcon.

Според промените в плановете на Мъск от последните седмици, SpaceX планира да смали кораба, предназначен за мисията до Марс, и да го направи с подходящ за мисии с по-достъпен обхват - такъв, с който вложените средства биха могли да се изплатят. Намаляването на размерите на кораба със сигурност ще окаже влияние върху цената на производството, но спестените средства ще отидат за създаването на машина, която може да лети и в ниска земна орбита, и в далечния Космос.

И тук Мъск предлага построяването на база на Луната, с което отново предизвика любопитството на публиката. Не става ясно дали това е предложение към НАСА, или намек, че SpaceX има планове за построяването на такава станция като допълнение към проекта за кацане на Марс.

Мъск каза, че НАСА ще е с приоритетно участие при евентуална мисия до Луната. SpaceX е първата частна компания, която е осъществила скачване с Международната космическа станция, и успехът на това сътрудничество може да означава по-нататъшно партньорство в мисии в по-далечния Космос.

Международната космическа станция няма да е завинаги в орбита, а и НАСА вече се насочват към по-отдалечени точки в галактиката. Така те имат възможност да осъществят амбициите си, особено ако планират завръщане на Луната или ползването й като междинна станция.

Това обаче не означава, че SpaceX напълно изоставя плановете си за кацане на Марс, дори напротив. Компанията дължи голяма част на финансовия си успех и разрастването си именно на работата си с НАСА. Сигурно е, че Мъск ще продължи това сътрудничество и отвъд земната орбита. Това е възможност един ден астронавтите на НАСА да пътуват по далеч по-изгоден за федералния бюджет начин.

Преди това обаче SpaceX ще трябва да подсигури напълно технологиите, системите за поддръжка на човешкия живот и защитите от радиация, за да се подготви за мисии с екипаж от хора. От компанията на Мъск признават, че кацането на Луната и връщането на екипажа на Аполо невредим обратно на Земята е най-голямото и важно технологично постижение за човечеството. За 48 години това постижение все още не е задминато, въпреки опитите на държави като Китай например. Може би е време да добавим и частните компании към списъка с желаещи за мисия до Луната.

Новините

Най-четените