Да възродиш мъртвите - или как Ейми Уайнхаус тръгна на турне 7 г. след смъртта си

Ейми Уайнхаус тръгва на турне. Да, новината е факт, въпреки че британската певица почина през юли 2011 г. на 27-годишна възраст.

Баща й Мич Уайнхаус вече работи с компанията Base Entertainment от Лас Вегас по проекта за пълно дигитално пресъздаване на покойната му дъщеря под формата на холограма. И както винаги - идеята за връщане "към живот" на вече починала звезда предизвика смесени реакции сред феновете.

Част от почитателите на Уайнхаус разкритикуваха семейството й и развлекателната индустрия за това, че за пореден път експлоатират името и славата й. "Оставете я да почива в мир и престанете да се петните наследството й", написа един от тях в Twitter.

Други обаче съвсем не са разстроени от холограмното турне: "Така и не успях да гледам Ейми на живо, а приходите от билетите се събират в помощ на фондация "Ейми Уайнхаус", която осигурява достъп до лечение на млади хора със зависимости".

Дали бизнесът с холограмите на мъртви знаменитости е просто нишова технологична новост, която скоро ще отмине като мода, или това е бъдещето на индустрията?

Първата поява на този феномен датира от преди 6 години, когато Тупак Шакур се "появи" на сцената на фестивала "Коачела" заедно със Снууп Дог и Доктор Дре. От смъртта на Тупак до онзи концерт бяха минали дванадесет години.

Образът му, създаден от компанията за специални ефекти Digital Domain, не беше холограма. Беше светлинен трик, базиран на 150-годишен стандарт за театрална илюзия - т.нар. "призрак на Пепър". Техниката използва стъкла и скрити отражения, за да пресъздаде фигура, излязла сякаш от отвъдното. Изобретена е от британските учени Хенри Дъркс и Джон Хенри Пепър, като е приложена за първи път на сцена през 1862 г. при постановка по коледната новела на Дикенс "Сделка с призрак".

Технологиите, които се използват за детайлен 3D-мапинг, възпроизводство на типичните мимики на лицето или имитация на изключително специфичния изговор на конкретен човек чрез невронни мрежи, се развиват с висока скорост през последните 2 години.

Това обаче не се отнася за проектирането на изображения, което създава илюзицята за триизмерно тяло - този тип технологии са се променили твърде малко, откакто са създадени. Последната голямата промяна датира от 1995 г. Тогава германският изобретател Уве Маас патентова устройство за показване на движещи се изображения с висока резолюция, като заменя стъклата на Пепър с полиетиленово фолио.

Същата базова технология се използва и за появата на Тупак, но е комбинирана с висококачествените способности за компютърна анимация на Digital Domain.

По това време компанията е известна най-вече с работата си по състаряването на лицето на Брад Пит във филма "Странният случай на Бенджамин Бътън" и с това, че е създадена от Джеймс Камерън (макар от 2006 г. да е собственост на милионера Джон Текстър).

През юни 2012 г. Digital Domain печели специална награда на Кинофестивала в Кан заради холограмата на Тупак Шакур, но три месеца по-късно обявява банкрут. Финансовото й преструктуриране предизвиква серия от съдебни спорове. Собственикът й Джон Текстър е даден на съд от щата Флорида - местните власти са се съгласили на финансови и данъчни отстъпки за милиони, само и само да привлекат бизнеса му през 2009 г. След 2-годишен процес делото приключва със споразумение, Digital Domain мести офисите си в Фремонт и Ванкувър, и сменя мажоритарния си собственик.

Двете най-големи компании за холограми в САЩ са Hologram USA и Pulse Evolution. Hologram USA е притежавана от гръцкия милиардер Алки Дейвид. Тяхна заслуга е холограмното турне на Уитни Хюстън, което беше прекратено предсрочно след жалба на семейството й през 2016 г. Компанията притежава ексклузивни права за "възкресяването" на Патси Клайн, Бъди Холи, Били Холидей и Джаки Уилсън. Hologram USA менажират и турнето на рапъра Чийф Кийф, на което самият той не присъства заради забрана да влиза на територията на Великобритания - вместо него на сцената се появява холограма.

Pulse Evolution е създадена от бивши служители на Digital Domain и притежава правата за дигиталните "призраци" на Елвис Пресли, Мерилин Монро и Селена.

Няколко дни преди Pulse да покажат най-голямото си постижение - холограма на Майкъл Джексън на сцената на музикалните награди на Билборд през 2014 г. - Hologram USA завежда дело срещу тях заради нарушаване на патентни права. Двете компании прекратяват спора си след двугодишно дело, като сумата на обезщетението така и не беше разкрита.

Base Hologram, които работят по турнето на Ейми Уайнхаус, са относително нова компания, дребен играч в света на холограмите на мъртви знаменитости. Фирмата си партнира с Epson, които създадоха свое подразделение за холограми през януари 2018.

Когато Base Hologram обяви за съществуването си, тя обещаваше да демонстира "един от най-агресивните и уникални методи" за създаване на триизмерни образи със собствена техника за смесване на звук, дигитално и лазерно изображение и компютърни ефекти.

Първият им опит - демонстрация на холограма на Рой Орбисън - беше приет с одобрение. Синът на Орбисън дори коментира, че баща му би се зарадвал на шоуто заради сравнението с холограмната принцеса Лея в "Междузвездни войни: Нова надежда".

Напредъкът на тези технологии дават повод на "Ню Йорк Магазин" да постави въпроса - може ли държавната администрация да поръча холограма на Доналд Тръмп, която да изпълнява президентските му задължения, когато самият той е зает с нещо друго, например с голф.

Технологиите се развиват почти всекидневно. Невронните мрежи и методът "deep learning" служат не само за моделирането и следенето на лицевите движения, но и постепенно се усъвършенстват до имитиране на по-фини детайли и високочестотна анимация. Компютърната интерпретация на лицето става все по-комплексна. Дигиталната "кожа" съвсем точно показва как светлината се отразява върху човешкото лице, как се абсорбира и как се разсейва.

Има и частни лаборатории, които могат да създадат 3D-модел на човешкото лице, като използват само една снимка с високо качество за референция. Въпрос на време е тези технологии да станат публично достъпни за търговски цели.

За да се създаде холограмата на Ейми Уайнхаус обаче, Base Hologram ще трябва да наеме актриса, която да има физическа прилика с покойната певица и чрез която да се създаде банка със записи на нейните движения.

Едва ли компанията притежава 3D-сканирано изображение на лицето на Ейми Уайнхаус, което означава, че екипът ще трябва сам да създаде дигитално копие. Процесът е бавен, но едва ли ще представлява трудност, като се има предвид, че Уайнхаус беше изключително популярна личност и папараците я снимаха непрекъснато.

Същият метод е използван и при работата по изображението на Тупак. В продължение на два месеца са трупани снимки на рапъра, които са обработени в графична банка за лицеви мимики и изражения. Те се използват за анимиране на предварително подготвеното видео за концерта в Коачела. Монтираният запис се излъчва през огледала и прозрачно фолио, които създават илюзията за триизмерност.

Привидно високотехнологичното и футуристично решение е нещо доста по-просто, но изискващо усилен и продължителен човешки труд.

Създаването на дигитални копия на мъртви знаменитости, които да могат да "говорят" импровизирано по време на шоу, вече също е сравнително лесно благодарение на чатботовете, моделирани с изкуствен интелект. Най-важното е компанията да намери достатъчно голяма база от записи на въпросното лице.

Големият въпрос е как да се сдобиеш с всички необходими материали, за да направиш холограма на мъртвец. Правните въпроси, свързани с правата и събирането на архивни записи, все още не са напълно изяснени.

Една от най-големите съдебни битки в това отношение датира от 2012 г., когато наследниците на Мерилин Монро заплашват да съдят стартъпа Digicon Media заради патентоването на "Виртуалната Мерилин - първата визуална актриса, която живее и играе в Киберпространството".

Digicon твърди, че Виртуалната Мерилин по никакъв начин не нарушава правата върху интелектуалната собственост, за които претендират наследниците. Въпреки това фирмата се отказва от плановете си да качи на сцена творението си и изглежда е спряла да развива нови проекти.

За да създадена холограма на починал музикант, компанията трябва първо да получи право за използване на музиката и записите на артиста. Трябва да получи и право за ползване на всички изображения, наподобяващи артиста, които ще са необходими за създаване на визуалното му копие. Това обикновено води до преговори със семейството или лицата, които управляват наследството на съответната звезда. Всички засегнати страни подписват договор и решават как да разпределят евентуалната печалба.

Това обаче не е всичко. Приликата със знаменитост е обект на защита на авторското право и запазените марки, включително на т.нар. "право на публичност" в американското законодателство. Последното понятие е сходно с правото на защита на личния живот на всеки нормален човек, като означава, че докато дадена публична личност е жива, има първостепенно право да печели пари от съществуването си, от лицето и гласа си, дори от типичните си жестове.

Какво се случва, когато човекът почине? Всичко зависи от щата, в който той е живял.

23 щата в Америка позволяват правото на публичност да бъде удължено посмъртно - от 10 години във Вашингтон, до 100 години в Оклахома. В Калифорния правото на публичност се защитава до 70 години след смъртта.

Поради всички законови усложнения около индустрията на холограмите става все по-скъпо да се откупят правата за създаването им.

По-големият проблем се крие в нееднозначната реакция на феновете на покойните звезди, които приемат бизнеса с холограмите за обидни.

Подобен скандал се развихри през 2017 г., когато Джъстин Тимбърлейк намекна, че ще излезе на сцената на Супербоул с холограма на Принс. Новината веднага беше подложена на критики, включително се появиха спекулации, че приживе Принс е ненавиждал Тимбърлейк и никога не би се съгласил да стъпи на една сцена с него. В интервю от 1998 г. самият той отхвърля идеята да излезе пред публика заедно с холограма на Дюк Елингтън, защото я намира за "най-демоничното нещо, което може да съществува".

Индустрията на холограмите обаче отдавна се нормализира, още преди концерта на Тупак. Кейт Мос например се появи под формата на холограма на ревю на Александър Маккуин. Марая Кери се визуализира на събитие в Полша през 2011. Образите на покойните Франк Синатра и Елвис Пресли бяха съживени на наградите "Грами" и в "American Idol".

Когато японската виртуална поп-звезда Хатсуне Мику се появи на турне в САЩ през 2016 г., феновете й плащаха суми, сравними с цената на билетите на Тейлър Суифт. Не защото се вълнуват от илюзията на холограмата, а защото харесват музиката й и това е единствената форма, в кяото Мику съществува.

Вече съществуват компании, които работят по създаването на семейни "холограми за спомен" - обектът застава мирно, както в нормално фотостудио, докато го снимат общо 41 камери, а специализиран софтуер обработва холограмни видео-изображения.

Не всички са възхитени от навлизането на тази технология - дори да пресъздадеш покоен музикант, не можеш да се движиш в близост до неговата холограма, а качеството на изображението е като на изхабена VHS касета. Засега холограмите се възползват единствено от емоционалните ни връзки с хората, които някога сме обичали. Когато ефектът на изненадата от тези трикове отмине, цялата индустрия ще бъде обречена на забрава - също като видеокасетите.

Новините

Най-четените