Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Стив Джобс май щеше да е доста разочарован от днешния Apple

Помните ли как се провалиха гиганти като IBM и Xerox? Снимка: Getty Images
Помните ли как се провалиха гиганти като IBM и Xerox?

Миналата седмица Apple отдели цели 82 минути, за да представи ново мобилно приложение, екран за PC, произведен от друга компания, и три лаптопа с едно и също име.

Новините от Apple определено нямаха нищо общо с превъзбудените предварителни очаквания в медиите. Самото събитие се случи съвсем скоро след като компанията пусна новия си iPhone, който почти не се различаваше от последните два модела.

Напоследък най-сериозните иновации на Apple се изчерпват с това да произвеждат продуктите си в различни размери и да наводняват пазара с всевъзможни допълнителни кабели, адаптери и памет.

Междувременно в социалните мрежи се появи едно старо интервю на Стив Джобс, в което бившият главен изпълнителен директор на Apple обяснява защо се провалят компании като Xerox (която навремето притежаваше една от най-иновативните изследователски лаборатории в света).

Джобс сравнява продуктовите цикли и корпоративните структури на силни брандове с лоялна потребителска база като PepsiCo.

"PepsiСo променяха продуктите си веднъж на 10 години. За тях "нов продукт" означаваше нов размер на бутилката. Ако отговаряш за продуктите в такава компания, няма как да промениш развитието й особено много. Тогава кой създаде успеха на PepsiCo? Хората от търговския и маркетинговия отдел", разказва Джобс.

Оказзва се, че същата стратегия се наблюдава и при монополистите на технологичните пазари, коментира той, като дава за пример IBM и Xerox.

"Добре, ще направиш по-добра копирна машина или по-добър компютър. И какво от това? Компанията ти няма как да стане по-успешна от това, ти вече имаш монополно присъствие на пазара. Хората, които могат да направят фирмата по-успешна, са хората от търговския и маркетинговия отдел. Накрая те управляват компаниите. А хората от производството постепенно се изтласкват извън форумите, на които се вземат управленски решения", коментира Джобс.

Apple не е монополист на пазарите на смартфони или лаптопи, нито при който и да е от останалите продукти, които предлага. Но изключително високите цени на допълнителните устройства към iPhone или MacBook, които си позволява да поставя Apple, са много показателни за пазарната сила на компанията над потребителите.

А пословичната им стратегия с възторжени речи във възхвала на ъпгрейднатите устройства, които отдавна не се различават драматично от конкуренцията, все по-често попада под ударите на критиците.

"Компаниите забравят как да произвеждат велики продукти. Усетът към продукта и геният, който им е осигурил монополната позиция, се изкоренява от мениджърите, които нямат никаква представа какво различава добрия от лошия продукт. Нямат никаква представа за майсторството, което е нужно за превръщането на една добра идея в един добър продукт. Те наистина не чувстват, че трябва да помогнат на потребителите", завършва Стив Джобс.

Едва ли Джобс си е мислил за Apple по времето, в което обяснява причините за залеза на технологичните гиганти. Не е много ясно кога е заснето интервюто, но може да се предположи, че е преди завръщането му в Apple през 1996 г.

Не е ясно и дали по това време е обмислял да създаде революционния iPod, с който можете да вкарате в джоба си 1000 песни, или iPhone, който преформатира цялата индустрия на мобилните телефони.

Със сигурност обаче нямаше да погледне с добро око на посоката, по която е поела Apple - една от най-богатите компании в света вече се задоволява само с дребни изменения на някогашните си велики продукти.

 

Най-четените