Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Край на самолетния режим: ЕС разреши интернет и обаждания на борда

Филм ще може да се тегли за няколко минути Снимка: iStock
Филм ще може да се тегли за няколко минути

Скоро пътниците на самолетите в Европейския съюз ще могат да използват пълния капацитет на телефоните си, съобщават от Европейската комисия.

Така преди излитане вече няма да се налага всички да превключват мобилните си устройства на самолетен режим.

Това ще е възможно, тъй като Европейската комисия адаптира законодателството за мобилните комуникации и посочи 5G честоти, които ще могат да се използват по време на полет.

Тепърва пътниците ще могат да използват всички функции на телефоните си, точно както при наземните 5G мобилни мрежи, поясняват от ЕК. Това включва и приложения за музика и видео.

Писането на съобщения, телефонните разговори и преносът на мобилни данни на борда на самолетите ще бъдат възможни след инсталиране на специално мрежово оборудване, наречено "пико-клетка", което ще свързва чрез сателитна връзка самолета и наземната 5G мрежа, допълват от Еврокомисията.

Крайният срок, в който държавите-членки ще трябва да приведат 5G честотите си към новите изисквания, е 30 юни 2023 г.

Целта е да се осигурят иновативни услуги за хората и да се стимулира растежът на компаниите, обясни европейският комисарят за вътрешния пазар Тиери Бретон.

Възможността за интернет връзка не е нова - ЕК осигури честоти за самолети още през 2008 г., но наличните в момента възможности са за изключително бавна връзка.

5G обаче осигурява по-бърз пренос на данни на борда - очаква се скоростта да е над 100 мегабита в секунда, което позволява филм да бъде изтеглен за няколко минути.

Досега изискването за самолетен режим, при който телефоните нямат връзка с мобилните мрежи, беше и част от изискванията за сигурност.

Причината беше, че нямаше достатъчно информация дали и как мобилните устройства биха повлияли на системите за автоматичен контрол в самолетите.

"С придобиването на повече опит стана ясно, че рискът от взаимодействие е много малък", обяснява пред Би Би Си Дей Уитингам, директор на Комитета по безопасност на полетите във Великобритания.

 

Най-четените